mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Biodiesel z Lotosu

Biodiesel z Lotosu

Lotos Biopaliwa, spółka należąca do Lotos Czechowice, podpisała umowę z koncernem MAN Ferrostal na budowę nowoczesnej instalacji do produkcji estrów kwasów tłuszczowych.

Inwestycja powstanie na bazie technologii i licencji CD Process (Connemann Diesel). Po jej uruchomieniu Lotos Czechowice będzie w stanie wyprodukować rocznie 100 tys. ton najwyższej jakości biokomponentu. Wartość  projektu oszacowano na ok. 71 mln zł.

Kluczem do sukcesu na rynku biopaliw i zarazem sposobem uniknięcia kłopotów z dostępem do surowca jest wybór instalacji, która pozwoli na przerabianie różnego rodzaju surowców - nie tylko rzepaku. Dziś w Polsce wiele firm deklaruje inwestycje w fabryki biokomponentu, a informacjom tym towarzyszą sygnały, że planowana produkcja zdecydowanie przewyższy możliwości pozyskania surowca z dotychczasowych upraw rzepaku. Nawet istotne zwiększenie areału tych upraw nie będzie w stanie zapewnić bazy surowcowej mocom produkcyjnym, jakie planują zainstalować chętni do włączenia się w rynkową grę. Zakłada się, że z czasem środek ciężkości, jeśli chodzi o surowce do produkcji biodiesla, przesunie się w stronę różnego rodzaju surowców tłuszczowych. Takie rozwiązanie umożliwią nowoczesne technologie. Pozwolą one również czechowickiej bioinstalacji przerabiać zarówno olej rzepakowy jak i inne oleje roślinne.  

"Po uruchomieniu instalacji Grupa Lotos włączy się do gry o rynek biopaliw w Polsce. Nie boimy się konkurencji - mówi  Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos S.A. – Po pierwsze dlatego, że już od 1997 roku produkujemy paliwa z dodatkiem bioetanolu. W 2005 roku wyprodukowaliśmy ponad 280 tys. ton benzyny bezołowiowej z tym dodatkiem. Po drugie czechowicka fabryka będzie wytwarzać produkty najwyższej jakości, w oparciu o technologie, które sprawdziły się już na wymagającym rynku niemieckim." 

Wykorzystanie estrów kwasu tłuszczowego w napędzaniu silników, nie jest ani nowym, ani też rewolucyjnym rozwiązaniem. Warto wspomnieć, że u podstaw konstrukcji silnika Rudolfa Diesla, legły założenia, iż jego silnik napędzany będzie właśnie paliwem wytwarzanym na bazie olejów roślinnych. Punktem wyjścia tych rozważań była bliskość upraw rzepaku i łatwość ich przerobu.

Czytaj także:
UOKiK: Paliwo coraz gorszej jakości (2006-02-02)

Nie będzie tanich stacji Lotos (2005-12-27)

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport