mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Car of the Year - cz.2

Car of the Year - cz.2

Dziś prezentujemy laureatów z połowy każdej dekady.

Car of the Year - cz.2

W 1965 roku tytuł Car of the Year przypadł zdecydowanie samochodowi Austin 1800. Typowymi cechami tej marki były napęd na przednie koła oraz poprzecznie położony silnik, czym Austin naśladował Mini. Rezultat może nie był aż tak efektowny jak w 3-metrowym wzorcu, lecz Austin za to oferował więcej przestrzeni, praktyczność i 480-litrowy bagażnik w 4-drzwiowym sedanie o długości 4,24 m. Cechami decydującymi o zwycięstwie były niezależne zawieszenie, 4-biegowa reczna skrzynia biegów lub trzybiegowa automatyczna, silnik OHV 1.8 4-cylindrowy o mocy 87 KM. W głosowaniu drugie miejsce zajął Autobianchi Primula, trzecie Ford Mustang.

Dwadzieścia lat po premierze legendarnego modelu ID/DS tytuł samochodu roku 1975 zdobył jego następca - Citroen CX. Nowy model zaskoczył wszystkich innym wyglądem, jednak w dalszym ciągu ściśle powiązanym z aerodynamiką. Ulepszone zawieszenie powodowało większy komfort jazdy oraz kontrolę jazdy. Bardzo dobre były również osiągi 2.4-litrowego silnika o mocy 130 KM z wtryskiem paliwa. W głosowaniu Citroen CX zdobywając 229 punktów wyprzedził wyraźnie Volkswagena Golfa ze 164 punktami oraz Audi 50 ze 136 punktami.

Car of the Year 1985 został Opel Kadett z 326 punktami. Była to druga generacja Kadetta z napędem na przednie koła znacznie ulepszona w stosunku do swojego poprzednika. W podstawowej wersji zainstalowany był silnik 1.2 ze starej generacji, jednak dostępne były też nowsze silniki OHC o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Najszybsza, sportowa wersja GSI z silnikiem 1.8 o mocy 115 KM miała aerodynamiczne kształty. Najbardziej popularny był Kadett w wersji sedan, jednak dostępne były różne typy nadwozia: 3- i 5-drzwiowe oraz kombi. Druga pozycja w rankingu przypadła Renault 25 (261 punktów), trzecie Lancia Thema (191 punktów).

W zdobyciu tytułu najlepszego samochodu 1995 roku Fiatowi Punto nie przeszkodził nawet nowowprowadzony model Volkswagen Polo, który zdobył drugie miejsce. Trzecie przypadło Oplowi Omega. Włoski koncern odniósł ten sukces dzięki stylowemu wyglądowi przy małych rozmiarach, które nie przeszkodziły w uzyskaniu dosyć dużej przestrzeni wewnątrz kabiny. Przez pewien okres Punto znalazł się na szczycie listy najlepiej sprzedających się aut w Europie. Dla ekspertów taki kompaktowy, lekki samochód o niskim poziomie spalania oraz z korzystną ceną był dobrą alternatywą dla większych samochodów.

Tematy w artykule: Kadett

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport