mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Car of the Year - cz.3

Car of the Year - cz.3

Najwięcej razy tytuł samochód roku otrzymały modele Fiata. Ostatni raz w 1996 roku Bravo/Brava.

Car of the Year - cz.3

Trzecią edycję Car of the Year 1966 wygrał najnowszy model Renault 16. Auto to zastąpiło niezbyt udany model Fregate z napędem na tylne koła. Renault 16 było już z napędem na przednie koła, który to mechanizm zastosowano później również w dwumiejscowym Alpine. Nadwozie nowego modelu po raz pierwszy było typu hatchback, długość tego pięciodrzwiowego auta wynosiła 4,23 m. O sukcesie zadecydowały niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, do wyboru czterobiegowa ręczna lub trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów oraz dwa czterocylindrowe silniki 1.5 (55 KM) i 1.6 (83 KM). W głosowaniu R 16 zdobyło 98 punktów, drugi Rolls Royce Silver Shadow 81 punktów, a trzeci Oldsmobile Toronado 59 punktów.

W 1976 roku tytułem samochód roku mogła się szczycić Simca 1307-1308. W tym czasie marka ta wchodziła w skład koncernu Chrysler. Wygląd zwycięskiego modelu był uroczy, nadwozie typu hatchback praktyczne, wewnątrz było dużo miejsca. Dodatkowo samochód ten oferował bardzo przyjemne prowadzenie z bezpiecznym zachowaniem się na drodze. Najsłabszym punktem był "podstarzały" już silnik w wersji 1.3 lub 1.4 o słabych osiągach. Simca zdobyła 192 punkty, drugie miejsce przypadło BMW 316-320 144 punkty, trzecie Renault 30 TS 107 punktów.

O zwycięstwie w 1986 roku przesądziło wprowadzenie w standardzie we wszystkich wersjach Forda Scorpio ABS. Model ten zastąpił dwie generacje Granady, poprawiony został wygląd oraz konstrukcja. Nietypowa jak dla samochodów o większych rozmiarach była tylna klapa. Scorpio pozostało typowym szybkim autem mimo zwiększonych rozmiarów. Wnętrze było bardzo przytulne, dobrze wyposażone a osiągi uzyskiwane z silnikiem z wtryskiem paliwa 2.9 V6 stawiały Scorpio na czele pod tym względem. Do pierwszego miejsca wystarczyło zdobycie 337 punktów, do drugiego miejsca 291 punktów (Lancia YIo) a do trzeciego 273 (Mercedes-Benz 200-300 E).

Rok 1996 to minimalne zwycięstwo Fiata Bravo/Brava, siódmy i ostatni jak do tej pory tytuł tej marki, nad Peugeotem 406. Odpowiednio 378 punktów do 363, trzecie miejsce zajęło Audi A4 z 246 punktami. Trzydrzwiowe Bravo cieszyło się większą popularnością niż 5-drzwiowa Brava. O zwycięstwie przesądziła niska cena, stosunkowo dobre osiągi, bezpieczne zachowanie podczas jazdy oraz znaczna poprawa w jakości konstrukcji auta. O tym czy Fiat powiększy grono laureatów dowiemy się już niedługo, nowa Panda wymieniana jest przez wielu fachowców w gronie faworytów do tegorocznej nagrody.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport