mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Cel: Stworzyć ponadczasowe piękno

Cel: Stworzyć ponadczasowe piękno

Samochody to często dzieła sztuki i z tym nie ma co dyskutować. Wiele aut, które powstało przeszło do historii jako te najbardziej pożądane głównie przez ich stylistykę. Projektowanie aut to nie łatwa sztuka, a mistrzem jest Carrozzeria Pininfarina.

Cel: Stworzyć ponadczasowe piękno
Włosi to najlepsi styliści. Owszem znajdzie się na świecie kilku projektantów spoza Włoch, którzy dzięki swoim umiejętnościom i talentowi dostarczyli światu niesamowitych modeli. Jednak w większości to Włosi, czy też włoskie biura projektowe tworzą najpiękniejsze dzieła sztuki. Italdesign, Bertone, Zagato a wśród nich Pininfarina. Ta ostatnią podziwiam głównie dzięki współpracy z Ferrari. Prawda jest taka, że gdyby nie Pininfarina producent aut z Maranello nie miałby takiego statusu jak obecnie.

Carrozzeria Pininfarina została założona w 1930 roku w Turynie przez Giovanniego Battistę Farinę. Sławę przynosi mu m.in. wspomniana współpraca z Ferrari. Nazwa firmy swoją genezę bierze rzecz jasna od nazwiska twórcy i jego pseudonimu "Pinin", które oznacza najmłodszy. Battista był najmłodszym dzieckiem spośród 11 rodzeństwa. W roku 1961 prezydent Włoch, Giovanni Gronchi zatwierdza zmianę nazwiska rodu na Pininfarina. Rok później Battista przekazuje władzę swojemu synowi, Sergio Pininfarinie.

Sergio Pinifarina powiedział kiedyś, że "jego marzeniem jako projektanta jest stworzenie ponadczasowego piękna". On sam zaprojektował kilka aut, wśród których jest Alfa Romeo 164 czy Ferrari Testarosa. Włoch był również szefem projektantów przy pracach nad Ferrari F40. Ten samochód to ostatni model, który powstał za życia Enzo Ferrariego. Sergio oprócz motoryzacji udzielał się również w polityce, a w 2005 roku został mianowany dożywotnim senatorem. Rok później został mianowany Honorowym Prezesem Pininfariny wraz ze swoim synem Andrea, który zginął w 2008 roku w wypadku jadąc swoją Vespą niedaleko siedziby głównej w Cambiano. Niestety kilka dni temu świat obiegła informacja o śmierci Honorowego Prezesa Pininfariny. Motoryzacja straciła kolejną postać, która pochodzi z czasów "czystej motoryzacji", tej bez ingerencji elektroniki i bez mody na auta eko.

W 2003 roku włoska firma wraz z Volvo utworzyła firmę typu joint venture, która  stworzyła pierwsze auto produkowane poza Włochami. Zaszczyt ten przypadł Volvo C70. Pininfarina Sverige AB w 60 % należy do Pininfariny, a w  40 do Volvo. Wydawać by się mogło, że Włosi działają jedynie na motoryzacyjnym poligonie, ale nic bardziej mylnego. Pininfarina ma na swoim koncie współpracę z takimi znanymi markami jak Motorola czy Gorenje.

Pininfarina to jednak głównie samochody. I to przepiękne samochody. Osobiście ciężko mi wybrać ten samochód, który uznałbym za najlepszy projekt Pinifariny. W portfolio firmy są takie cacka jak Ferrari P 4/5, Ferrari Testarossa Fiat 124 Sport Spider, Alfa Romeo Spiker, Ferrari 288GTO, Ferrari 599 GTB czy Cadillac Allanté. Każdy samochód zaprojektowany przez włoskie biuro projektowe jest inny, a przy tym dostarcza dużą dawkę świeżości. Najlepiej widać to na przykładzie aut Ferrari. Każdy samochód pochodzący z Maranello gdy debiutuje jest jakby odrębną gałęzią drzewa stylistyki. W tych modelach nie ma sytuacji, w której producent prezentuje "następną generację". Każde  następne Ferrari to osobny model z osobną indywidualną stylistyką. Owszem doszukamy się podobnych elementów nadwozia we wszystkich modelach, jednak są to zazwyczaj detale.

Ja kieruję się emocjami gdy pojawia się temat Pininfariny, gdyż motoryzacja to w większości przypadków emocje. I nie tylko we mnie włoskie biuro wzbudza zachwyt. "Za co można podziwiać Pininfarinę? Właśnie za to, że stworzył masę kultowych dziś samochodów (ich nadwozia), a dlaczego te samochody stały się kultowe? Odpowiedź jest bardzo trudna... Pinifarina miał to szczęście że prowadził studio zajmujące się projektowaniem nadwozi, a nie pracował dla konkretnej marki... oczywiście sławę przyniosły mu projekty dla Ferrari i Alfy Romeo - bardzo sportowe, a to zawsze dostarcza prestiżu. Myślę, że jako człowiek "z zewnątrz" patrzył na stawiane przed nim problemy projektowe świeżym okiem... to zupełnie inna sytuacja niż gdyby był tylko etatowym stylistą, np. dla Fiata.. Nie dopasowywał się do stylistyki jaką proponowała marka, to on wyznaczał nowe kierunki. Dziś gdy myślimy o studiu Pininfariny mamy przed oczami najpiękniejsze sportowe konstrukcje, ale ja podziwiam go za to, ze potrafił projektować nie tylko pojazdy ultra sportowe...”, powiedział o Pininfarinie Grzegorz Rozwadowski, Asystent na wydziale Wzornictwa Przemysłowego, Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Projektowanie samochodów, to sztuka której nie można się nauczyć. Możesz studiować design i wzornictwo, możesz opanować wszystkie tajniki rysunku i pracy ołówkiem, ale jeśli nie będziesz miał talentu to nie uda Ci się stworzyć ponadczasowego piękna.

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie pobity?

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie...

Samochody luksusowe 2016-11-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport