mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ceny aut w dół, napraw do góry!

Ceny aut w dół, napraw do góry!

Ubiegły rok na rynku europejskim, mimo trwającego wówczas kryzysu, był okresem nieznacznych tylko spadków cen samochód. W tym samym czasie rosły natomiast ceny napraw oraz przeglądów.

Ceny aut w dół, napraw do góry!
Jak pokazują najnowsze analizy, opracowane przez Komisję Europejską, w ubiegłym roku zanotowano niewielki spadek realnych cen samochodów w Unii Europejskiej oraz powolne wyrównywanie poziomu cen w ramach jednolitego rynku unijnego. Jak oceniają eksperci rynkowi, główną przyczyną stosunkowej stabilności cen były premie zachęcające do zakupu nowych samochodów, jakie zostały wprowadzone w wielu państwach członkowskich. Spory wpływ na taki stan rzeczy ma również utrzymująca się nadwyżka zdolności produkcyjnych na szczeblu światowym i zacięta konkurencja między producentami samochodów.

Unijny wskaźnik cen samochodów (odzwierciedlający płacone przez konsumentów ceny nominalne z uwzględnieniem rabatów, podatku VAT i opłat rejestracyjnych) wzrósł o 1,1 proc. w porównaniu z 1,7-procentowym wzrostem ogólnych cen konsumpcyjnych, co oznacza realny spadek cen samochodów o 0,6 proc.

Realne ceny samochodów wyrażone w walutach poszczególnych krajów spadły w 2009 r. w 24 z 27 państw członkowskich. Z realnymi podwyżkami musieli się liczyć kierowcy w Holandii (ruch cen był jednak niewielki), Wlk. Brytanii (o 7,7 proc.) oraz Szwecji (o 2,7 proc.). Należy jednak pamiętać, że kupujący samochody w obu tych krajach skorzystali w 2008 r. na znaczącym spadku cen (odpowiednio: -9,7 proc. i -5,0 proc.), co oznacza, że są oni wciąż w korzystniejszej sytuacji niż na początku 2008 r. W Wlk. Brytanii zmiany cen odzwierciedlają również koniec okresowej obniżki stawki podatku VAT w styczniu 2010 r.

Spadek cen realnych był szczególnie widoczny w Słowenii (-13,4 proc.), na Litwie (-11,1 proc.), na Słowacji (-11,0 proc.), w Rumunii (-10,1 proc.), w Czechach (-9,4 proc.), na Malcie (-9,2 proc.) oraz w Bułgarii (-9,1 proc.). Spadki te mogą wynikać z faktu, że w 2009 r. większość nowych państw członkowskich odczuła recesję dotkliwiej niż UE ogółem. Wśród dużych rynków spadek cen realnych był najbardziej zauważalny w Hiszpanii (-4,7 proc.), podczas gdy we Włoszech, w Niemczech i we Francji spadki cen były bardziej umiarkowane (odpowiednio: -1,1 proc., -1,0 proc. oraz -0,6 proc.).

W Polsce, jako jednym z nielicznych krajów unijnych, mieliśmy do czynienia ze spadkiem cen realnych, ale tylko o 1,1%, podczas gdy ceny wykazały tendencje wzrostowe (+2,8%).

Różnice w cenach oferowanych w cennikach między poszczególnymi państwami członkowskimi obniżyły się znacząco w 2009 r., a średnie odchylenie standardowe spadło z 9,8 proc. do 8,5 proc. z wyjątkiem strefy euro, w której wartość ta wzrosła z 6,0 proc. do 8,5 proc. Przyczyną tego wzrostu było skokowe zwiększenie popytu na mniejsze samochody wynikające ze stosunkowo hojnych dopłat oferowanych w niektórych krajach z tytułu wymiany samochodu na nowszy.

- Cieszę się niezmiernie, że konsumenci w Europie mogą nadal czerpać korzyści z ostrej konkurencji na rynku sprzedaży samochodów. Jednocześnie jednak z przykrością stwierdzam, że ceny napraw i części zamiennych – mimo recesji – stale rosną. Wynika z tego, że zaostrzenie konkurencji na rynku usług posprzedażowych było właściwym wyborem i powinno doprowadzić do zwiększenia wydajności tych usług z korzyścią dla europejskich konsumentów – powiedział Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.

Ceny napraw i przeglądów oraz części zamiennych wzrosły powyżej poziomu inflacji. W ujęciu nominalnym średnio za usługi w warsztatach samochodowych mieszkańcy UE płacili o 1,5% więcej niż rok wcześniej. W ujęciu realnym ten wzrost wygląda nieco bardziej korzystniej, tylko +0,7%.

Mimo to, to właśnie zwiększenie konkurencji na rynku usług posprzedażowych było głównym celem przyjętych w maju nowych przepisów dotyczących konkurencji w branży pojazdów silnikowych, które weszły w życie w zeszłym miesiącu. Nowe przepisy zniosły korzyści z wyłączenia grupowego dla producentów, których udział w rynku napraw i przeglądów przekracza 30 proc. (obecnie jest to większość producentów), co ułatwi rozwiązanie problemu odmowy udostępniania informacji technicznych niezależnym warsztatom lub nieprawidłowości w zakresie obsługi gwarancyjnej.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport