mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Chiński autobus bije rekord zasięgu

Chiński autobus bije rekord zasięgu

Chiński autobus BYD E-bus12, jaki obecnie testowany jest w kilku polskich miastach, nie tylko zdobywa pozytywne opinie, ale również zdołał pobić rekord zasięgu, pokonując dystans 336 kilometrów.

Chiński autobus bije rekord zasięgu
W nocy z 12. na 13. lipca, po zakończonych testach w Jaworznie, w pełni elektryczny autobus BYD wyjechał w trasę do Gdańska. Zgodnie z planem pokonał aż 336 km, dojeżdżając do Włocławka i bijąc w ten sposób poprzedni dystans 310 km z Warszawy do Krakowa.

Na trasie bicia rekordu pojawiły się liczne utrudnienia, takie jak niespodziewane w nocy korki (ok. 2 godziny zator na drodze w okolicach Łodzi) oraz ciągłe opady deszczu. Co za tym idzie nie tylko opory toczenia były większe, ale również zużycie energii związane z włączoną przez czas przejazdu klimatyzacją, elektrycznym ogrzewaniem pojazdu i wycieraczkami.

Mimo napotkanych utrudnień, po przejechaniu 336 km, po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, baterie autobusu nadał były naładowane w 14 proc. Dla zapewnienia transparencji oraz niezależności przeprowadzanej próby bicia rekordu, ciągły nadzór nad rekordem pełnił Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.

Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest autobus BYD E-bus12 (po MZA Warszawa, MPK Kraków oraz PKM Jaworzno). Ekologiczny, 12-metrowy autobus chińskiego producenta kursował m.in. na liniach 129, 142, 295. Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku testował pojazd od 15 do 22 lipca.

Przewoźnicy docenili głównie oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD E-bus12 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają zwykle grubo ponad 40 l/100 km (ok. 40-60/100km). Można to przeliczyć na koszt 200-300 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 300 km, spalaniu 41 l/100km po 5,2 zł za litr, daje to oszczędności tylko na samym paliwie niemal 500 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 13.500 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD E-bus12 może wypracować rocznie ponad 162.000 zł oszczędności.

Elektryczny BYD E-bus12 nie emituje żadnych spalin, bo do jego napędu wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny. Opcjonalnie istnie jedynie możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy.

Elektryczne autobusy marki BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 300. Miasto zamówiło kolejny 1000 autobusów na następny rok. Łącznie w Chinach wszystkie BYD E-bus12 przejechały prawie 17.000.000 km.

W pierwszym kwartale 2013 roku BYD E-bus12 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwsze autobusy BYD kursują już w Holandii (6 już jeździ, a 35 zostało zamówionych) i Włochy (Mediolan - 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek amerykański.

Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport