mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Chiński autobus bije rekord zasięgu

Chiński autobus bije rekord zasięgu

Chiński autobus BYD E-bus12, jaki obecnie testowany jest w kilku polskich miastach, nie tylko zdobywa pozytywne opinie, ale również zdołał pobić rekord zasięgu, pokonując dystans 336 kilometrów.

Chiński autobus bije rekord zasięgu
W nocy z 12. na 13. lipca, po zakończonych testach w Jaworznie, w pełni elektryczny autobus BYD wyjechał w trasę do Gdańska. Zgodnie z planem pokonał aż 336 km, dojeżdżając do Włocławka i bijąc w ten sposób poprzedni dystans 310 km z Warszawy do Krakowa.

Na trasie bicia rekordu pojawiły się liczne utrudnienia, takie jak niespodziewane w nocy korki (ok. 2 godziny zator na drodze w okolicach Łodzi) oraz ciągłe opady deszczu. Co za tym idzie nie tylko opory toczenia były większe, ale również zużycie energii związane z włączoną przez czas przejazdu klimatyzacją, elektrycznym ogrzewaniem pojazdu i wycieraczkami.

Mimo napotkanych utrudnień, po przejechaniu 336 km, po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, baterie autobusu nadał były naładowane w 14 proc. Dla zapewnienia transparencji oraz niezależności przeprowadzanej próby bicia rekordu, ciągły nadzór nad rekordem pełnił Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.

Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest autobus BYD E-bus12 (po MZA Warszawa, MPK Kraków oraz PKM Jaworzno). Ekologiczny, 12-metrowy autobus chińskiego producenta kursował m.in. na liniach 129, 142, 295. Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku testował pojazd od 15 do 22 lipca.

Przewoźnicy docenili głównie oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD E-bus12 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają zwykle grubo ponad 40 l/100 km (ok. 40-60/100km). Można to przeliczyć na koszt 200-300 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 300 km, spalaniu 41 l/100km po 5,2 zł za litr, daje to oszczędności tylko na samym paliwie niemal 500 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 13.500 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD E-bus12 może wypracować rocznie ponad 162.000 zł oszczędności.

Elektryczny BYD E-bus12 nie emituje żadnych spalin, bo do jego napędu wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny. Opcjonalnie istnie jedynie możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy.

Elektryczne autobusy marki BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 300. Miasto zamówiło kolejny 1000 autobusów na następny rok. Łącznie w Chinach wszystkie BYD E-bus12 przejechały prawie 17.000.000 km.

W pierwszym kwartale 2013 roku BYD E-bus12 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwsze autobusy BYD kursują już w Holandii (6 już jeździ, a 35 zostało zamówionych) i Włochy (Mediolan - 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek amerykański.

Podobne wiadomości:

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Lidl umozliwi ładowanie aut elektrycznych

Lidl umozliwi ładowanie aut elektrycznych

Aktualności 2017-09-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.