mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Chińskie auta bezpieczniejsze niż Duster

Chińskie auta bezpieczniejsze niż Duster

Co przesądza o wyborze przez Ciebie auta? Jeśli najbardziej albo na równi z innymi czynnikami cenisz sobie poczucie wyjątkowego bezpieczeństwa, to zachęcamy do sprawdzenia, jakie ubiegłoroczne nowości na Starym Kontynencie okazały się najbezpieczniejsze. Jak zwykle o wszystkim przesądzili specjaliści z Euro NCAP.

Chińskie auta bezpieczniejsze niż Duster
W minionym roku Euro NCAP, niezależna instytucja, która poddaje testom zderzeniowym nowe modele debiutujące na europejskim rynku, przetestowała w sumie 53 samochody. Robota, jaką od wielu już lat wykonuje Euro NCAP, sprawia, że obecnie wszyscy producenci przykładają coraz większą wagę do zapewnienia w swoich nowościach jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. O ile kilka lat temu wynik pięciogwiazdkowy był sporym wydarzeniem, to dziś zaskoczenie budzą te modele, które nie zdołały uzyskać maksymalnej liczby gwiazdek.

Jak co roku Euro NCAP wybiera najbezpieczniejsze modele minionych dwunastu miesięcy w poszczególnych klasach. Aby zasłużyć na to miano oczywiście trzeba uzyskać jak najwyższą łączną ocenę, w tym przypadku to bezapelacyjnie pięć gwiazdek, ale również trzeba się wykazać wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdej kategorii testów.

W 2011 roku wybrano laureatów w pięciu kategoriach:
- supermini: Chevrolet Aveo
- mały rodzinny: Ford Focus
- samochód rodzinny: Volvo V60
- minivan: Mercedes klasa B
- mały terenowy: Audi Q3

Nieznacznie tylko gorsze rezultaty crash-testów uzyskały Toyota Yaris wśród najmniejszych modeli, Lexus CT200h wśród kompaktów, Chevrolet Malibu wśród aut rodzinnych, Hyundai ix20 oraz Opel Zafira Tourer w klasie minivanów i BMW X1 oraz Mercedes klasa M pośród wszelkiej maści aut terenowych.

Na osobne słowa pochwały zasługuje też Ford Ranger, który był jedynym pickupem w testach zderzeniowych w ubiegłym roku. Ranger okazał się najbezpieczniejszym modelem w swoim segmencie spośród wzystkich modeli, jakie brały udział w dotychczasowej historii testów Euro NCAP. Uzyskał wysokie noty w każdej kategorii, a szczególnie godna uwagi jest bardzo dobra ocena w teście zderzenia z pieszym.


Spośród 53 rozbitych aut w 2011 roku tylko dwunastu nie udało się uzyskać pięciu gwiazdek, a tylko Dacia Duster otrzymała zaledwie trzy gwiazdki. Wśród czterogwiazdkowców znalazły się dwa modele chińskiej produkcji - Geely Emgrand EC7 oraz MG6 - co jest najlepszym jak dotąd wynikiem uzyskanym przez chińskich producentów.

Ubiegły rok był pierwszym, w którym Euro NCAP sprawdziło bezpieczeństwo aut typowo elektrycznych, i to od razu czterech, i nie chodzi tu bynajmniej o auta z napędem hybrydowym. Modele te przeszły identyczne crash-testy jak auta ze standardowym napędem, jednak przy ocenie szczególną uwagę zwracano na stan baterii po zderzeniu. Trzy elektryczne modele - Citroen C-Zero, Peugeot iOn oraz Renault Kangoo Z.E. otrzymały cztery gwiazdki, a najbezpieczniejszy w tej grupie okazał się Nissan Leaf z maksymalną liczbą gwiazdek, którego łączna ocena była niewiele gorsza od najlepszych w tej klasie.

Euro NCAP nagrodziło także kilku producentów za wprowadzane przez nich systemy poprawiające różne aspekty bezpieczeństwa, a które nie są obecnie uwzględniane w ocenie auta. Największą liczbą aż czterech takich rozwiązań może pochwalić się Ford Focus (Active City Stop, Driver Alert, Forward Alert i Lane Keeping Aid), zaś po trzy nowoczesne systemy bezpieczeństwa oferowane są w Mercedesie klasy B i Volvo V60.

Tak dobre wyniki muszą oczywiście cieszyć, oznaczają one bowiem, że na rynku pojawiają się coraz bardziej bezpieczne auta. Pojawiają się jednak również głosy, i wcale nie należące do rzadkości, że producenci nauczyli się konstruować auta właśnie pod kątem testów zderzeniowych Euro NCAP. Co więcej, o dostaniu lub zabraniu gwiazdki decydują także często elementy wyposażenia (np. auto nie otrzyma pięciu gwiazdek, jeśli w standardowym wyposażeniu nie będzie systemu ESP), a nie tylko rzeczywiste odporność auta na uderzenia.

Z tego też względu Euro NCAP co jakiś czas wprowadza zmiany i w samych testach, i przede wszystkim w punktacji. W 2012 roku wprowadzone zostaną bardziej restrykcyjne normy, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa pieszych, który musi być uzyskany dla zdobycia pięciu gwiazdek. Do tej pory wymagane minimum w tej kategorii wynosiło 40%, od tego roku będzie to 60%. W ten sposób Euro NCAP chce wymusić na producentach, by produkowane przez nich auta były przyjazne również i dla pieszych w razie kolizji z nimi. Jak dotąd bowiem w tym punkcie koncerny przykładały się najmniej. A ponieważ kilka modeli uzyskało już lepszy wynik niż 60%, tak wysoko ustawiony pułap będzie wyzwaniem możliwym do zrealizowania przez wszystkich.

Jak będzie w rzeczywistości, dowiemy się już niebawem, bowiem na 22 lutego br. Euro NCAP zapowiedziało publikację wyników pierwszych testów zderzeniowych A.D. 2012.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Mercedes Klasa B
Mercedes Klasa B
Cena podstawowa już od: 105 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Ford Ranger
Ford Ranger
Cena podstawowa już od: 98 277 PLN brutto
Dostępne nadwozia: pick-up-2dr.
Audi Q3
Audi Q3
Cena podstawowa już od: 117 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Volvo V60
Volvo V60
Cena podstawowa już od: 128 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~agh 2012-02-14

przestań już kosmoss zaśmiecać to forum swoimi pseudoreklamowymi wpisami

kosmoss 2012-02-12

Pozycja Volvo nie dziwi, akurat ta marka słynie z bezpieczeństwa swoich aut, no i naturalnie z udogodnień takich jak bankowozy, które umozliwiają odliczenie pełnego VAtu przy zakupie.

~Testy 2012-02-09

Właśnie testy różnią się, np w europejskich testach subaru outback było gdzieś w środku rankingu, australijczyczy zaś uznali je za najbezpieczniejszy samochód...co test to inny wynik

~lajkonik 2012-02-02

no proszę chińczycy się postarali zrobić coś lepiej, pamiętam jednak doskonale testy brilianca i landwinda i wówczas obeicałem sobie, ze nigdy nie wsiąde do żadnego chińskiego auta

~sister 2012-02-02

czy ktoś zna wogóle zasady jak testuje euroncap? to są ustalone prędkości, kąty uderzenia etc etc nijak nie mające nic wspólnego z rzeczywistymi wypadkami na drodze, tak więc auto które tu wypada słabo w rzeczywistych warunkach może gwarantować dużo wyższy poziom bezpieczeństwa, a co do dustera, nie wierze by Renault wypuściło aż takiego gniota do sprzedaży

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport