mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Citroen w sezonie 2003 WRC

Citroen w sezonie 2003 WRC

Mistrzostwem świata wśród konstruktorów oraz drugim miejscem Sebastiana Loeba w rywalizacji kierowców zespół Citroena zakończył tegoroczny sezon rajdowych mistrzostw świata.

Wraz ze zmianą modeli i stylu oraz dzięki rozwojowi technologii Citroën postanowił zaangażować się w rywalizację sportową w celu pokazania całego spektrum swoich możliwości. Rajdy samochodowe łączą najważniejsze kryteria: jest to sport popularny, o zasięgu światowym i przede wszystkim bliski publiczności - zarówno dosłownie, jak i w przenośni, a przy tym charakteryzuje się wysokim zaawansowaniem technologicznym. Rajdy samochodowe to sport dynamiczny i pasjonujący. Ponadto Xsara produkowana seryjnie, na bazie której wyprodukowano model Xsara World Rally Car (WRC), była samochodem powszechnie sprzedawanym na całym świecie.

Przykładem sukcesu jest postawa Sébastiena Loeba. Ten młody kierowca zaczynał od rajdów w markowych pucharach marki Citroën, gdzie ścigał się z równymi sobie, a dopiero później wspinał się po kolejnych szczeblach rajdowej kariery. Dzięki dobrym wynikom Sébastiena, Guy Fréquelin wielokrotnie okazywał mu swe zaufanie: na początku w Mistrzostwach Francji (Xsara Kit-Car), później w Mistrzostwach Świata Juniorów (Saxo Super 1600) i wreszcie w Mistrzostwach Świata (Xsara WRC).

Citroen Rajdowym Mistrzem Świata 2003

Dzięki przepisom FIA pozwalającym na stopniowy udział w mistrzostwach Citroën podjął decyzję o przeprowadzeniu kampanii w trzech etapach. W 2001 r. marka Citroën zadebiutowała, biorąc udział tylko w czterech rajdach (Katalonia, Akropol, San Remo i Korsyka). W 2002 r. zaplanowano osiem eliminacji (Monte Carlo, Szwecja, Katalonia, Akropol, Safari, Niemcy, Finlandia i Wielka Brytania), a w 2003 r. Citroën w pełni uczestniczył w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata.

Na początku sezonu w Monaco Guy Fréquelin wyznaczył następujące cele: wygrać co najmniej 3 rajdy, a w klasyfikacji mistrzostw kierowców lub producentów zająć jedno z dwóch pierwszych miejsc.

Cały zespół wykazał się ogromną mobilizacją i koncentracją w najtrudniejszych momentach i udowodnił, że Xsara WRC ma ogromny potencjał niezależnie od rodzaju nawierzchni.
Wyniki rajdów takich jak te w Grecji i na Cyprze, gdzie samochody Xsara okazały się najbardziej niezawodne, czy też rajdy w Australii i Wielkiej Brytanii, gdzie rywalizowały one z najlepszymi uczestnikami, świadczą o dobrym przygotowaniu i organizacji zespołu.

Citroën skorzystał z doświadczenia Colina McRae i Carlosa Sainza, połączonego z młodością i talentem Sébastiena Loeba. Dzięki połączeniu mocnych stron każdego z nich zespół osiągnął szybki rozwój w bardzo krótkim czasie. Ponadto atmosfera panująca między kierowcami była wyjątkowo dobra. Nawiązali oni relacje przyjacielskie i w ciągu całego sezonu pracowali, by osiągnąć wspólny cel, rywalizując jedynie na zasadach fair play.

Rezultaty widać już dziś, po niespełna roku: 4 zwycięstwa (Monte Carlo, Turcja, Niemcy, San Remo), 13 razy na podium i zwycięstwo w klasyfikacji producentów.

Załogi 2004

Gdy okazało się, że w klasyfikacji producentów punkty do mistrzostw świata mogą ponownie zdobywać dwa samochody, Citroën zdecydował się zaufać załogom Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Carlos Sainz i Marc Marti.

Swój pierwszy pełny sezon WRC Sébastien Loeb ukończył jako wicemistrz świata kierowców, tracąc tylko jeden punkt do zwycięzcy. Odniósł 3 zwycięstwa za kierownicą Xsara WRC. Sébastien Loeb będzie współpracować z Citroënem także w roku 2004 i 2005.

Carlos Sainz ukończył klasyfikację kierowców na trzecim miejscu. Jego ogromne doświadczenie oraz determinacja pozwoliły zespołowi uzyskać cenne punkty w zdobywaniu tytułu.

2004: Pojawi się model C2

W roku 2004 wielką zmianą będzie pojawienie się modelu C2!
Po ośmiu latach, w ciągu których Saxo zdobył dwa mistrzostwa świata w swojej klasie i pięć tytułów krajowych we wszystkich dyscyplinach, model ten przekazuje pałeczkę energicznemu C2. Homologacja FIA grupy A modelu C2 przewidziana jest na 1 marca 2004.

C2 GT, limitowana seria 2500 samochodów przeznaczona wyłącznie na rynek brytyjski, jest modelem wybranym do sportowej homologacji C2 Super 1600 i C2 Challenge. W wersji tej, pochodzącej od modelu C2 1.6 VTR, zmieniono głównie wygląd. 250 samochodów z tej limitowanej serii zostanie także wyprodukowanych z kierownicą po lewej stronie, z przeznaczeniem na potrzeby zawodów w programach Regionalnych Oddziałów i Importerów.

Kit-Car C2 Super 1600 dostępny będzie od 1 marca 2004. Kit-Car zawierać będzie wszystkie części potrzebne do montażu samochodu „gotowego do jazdy” w konfiguracji na asfalt i/lub na szuter. Cena Kit-Cara C2 Super 1600 będzie zgodna z przepisami FIA obowiązującymi w dniu wprowadzenia na rynek, tj. 1 marca.

Citroen Sport: pełna organizacja

Należy podkreślić fakt, że Citroën postanowił zadbać o kompleksowy rozwój swojego samochodu, wykorzystując wiedzę techniczną oraz doświadczenia zdobyte w rajdach. Zmiany dotyczyć będą zarówno wnętrza pojazdu, jak i jego podwozia oraz silnika. Citroën Sport koordynuje wszystkie fazy projektu i realizacji modelu Xsara WRC, począwszy od pierwszych pomysłów, po ich wdrożenie w praktyce, w tym także projekt i produkcję silnika.

Citroën Sport to zmotywowana drużyna o dużych możliwościach, licząca 239 osób przygotowanych do walki na szczególnie wysokim poziomie w każdym z sezonów.
165 osób pracuje w dziale „WRC” (w tym w dziale zajmującym się silnikami), a 19 osób pracuje przy programie obsługi indywidualnych zawodników.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport