mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Coraz mniej spalin

Coraz mniej spalin

Od 21 września br. nowe normy emisji spalin Euro 2

Od 21 września br. obowiązywać będzie nowe rozporządzenie ministra infrastruktury nakazujące, aby rejestrowane po raz pierwszy w Polsce samochody spełniały podwyższone normy techniczne, określane potocznie jako Euro 2. Nowe przepisy największy wpływ będą miały na rynek sprowadzanych zza granicy samochodów używanych. Samochody nowe produkowane w Europie Zachodniej normę Euro 2 spełniają już od dawna.

Najważniejszy nowy zapis dotyczy właśnie norm emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach. Według rozporządzenia ministra infrastruktury, to importer auta będzie musiał dowieść, że sprowadzane auto spełnia normę. Wprowadzenie tego punktu oznacza, że w praktyce samochody nie posiadające katalizatora już w momencie produkcji, nie będą mogły być zarejestrowane. Dotychczas do rejestracji wystarczał wynik badania technicznego, potwierdzający że samochód spełnia istniejące normy. W wyniku nieszczelności systemu, na polskie drogi trafiały jednak samochody nie spełniające tych wymagań.

Emisja zanieczyszczeń zawartych w spalinach ma być zgodna z „wymaganiami określonymi przynajmniej w 03 serii poprawek do Regulaminu Nr 83 EKG ONZ lub 02B (w zależności od zakresu stosowania tych regulaminów), albo równoważnych dyrektyw EWG, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów”. Treść rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (poz. 1123) została opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 133.

Przypomnijmy, że normę Euro 2 w Unii Europejskiej wprowadzono z dniem 01.10.1995 r. (dla nowych silników) lub 01.10.1996 r. (dla nowych rejestracji). W praktyce normę tę spełniają więc wszystkie samochody wyprodukowane w Unii Europejskiej od stycznia 1996 r. Jednak część z nich szybciej dostosowała produkowane przez siebie modele do tej normy. Np. Ople Astry wyprodukowane w drugiej połowie 1995 r. spełniają już normę Euro 2. Innym przykładem jest koncern Citroena, który – wg rzecznika firmy Marka Nawareckiego – stara się, aby produkowane modele „wyprzedzały” obowiązujące normy. Już teraz większość modeli Citroena spełnia normę Euro 4, która dopiero zostanie wprowadzona w Unii Europejskiej.

Euro 2 ustala maksymalną zawartość w spalinach toksycznych substancji. I tak, dopuszczalne wartości dla silnika auta osobowego na jedną kilowatogodzinę wynoszą:

HC - 1,1g
CO - 4,0g
NOx - 7,0g
Cząstki stałe - 0,15g

Nowy system w znacznym stopniu ograniczy możliwość rejestracji aut w wieku powyżej 10 lat. Według informacji, jakie podaje na stronach internetowych Wojciech Drzewiecki z firmy Samar (www.samar.pl), aktualnie miesięczny poziom importu wynosi około 10 tysięcy aut, z czego 70% to samochody starsze niż 10 lat. Nowe regulacje mogą więc spowodować spadek importu do poziomu 4 - 5 tysięcy samochodów miesięcznie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Oto odrestaurowany Jaguar XKSS, który został pokazany w Los Angeles. Auto odbudował zespół specjalistów z Jaguar Land Rover Classic. Powstanie kilka takich egzemplarzy.