mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Coraz mniej spalin

Coraz mniej spalin

Od 21 września br. nowe normy emisji spalin Euro 2

Od 21 września br. obowiązywać będzie nowe rozporządzenie ministra infrastruktury nakazujące, aby rejestrowane po raz pierwszy w Polsce samochody spełniały podwyższone normy techniczne, określane potocznie jako Euro 2. Nowe przepisy największy wpływ będą miały na rynek sprowadzanych zza granicy samochodów używanych. Samochody nowe produkowane w Europie Zachodniej normę Euro 2 spełniają już od dawna.

Najważniejszy nowy zapis dotyczy właśnie norm emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach. Według rozporządzenia ministra infrastruktury, to importer auta będzie musiał dowieść, że sprowadzane auto spełnia normę. Wprowadzenie tego punktu oznacza, że w praktyce samochody nie posiadające katalizatora już w momencie produkcji, nie będą mogły być zarejestrowane. Dotychczas do rejestracji wystarczał wynik badania technicznego, potwierdzający że samochód spełnia istniejące normy. W wyniku nieszczelności systemu, na polskie drogi trafiały jednak samochody nie spełniające tych wymagań.

Emisja zanieczyszczeń zawartych w spalinach ma być zgodna z „wymaganiami określonymi przynajmniej w 03 serii poprawek do Regulaminu Nr 83 EKG ONZ lub 02B (w zależności od zakresu stosowania tych regulaminów), albo równoważnych dyrektyw EWG, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów”. Treść rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (poz. 1123) została opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 133.

Przypomnijmy, że normę Euro 2 w Unii Europejskiej wprowadzono z dniem 01.10.1995 r. (dla nowych silników) lub 01.10.1996 r. (dla nowych rejestracji). W praktyce normę tę spełniają więc wszystkie samochody wyprodukowane w Unii Europejskiej od stycznia 1996 r. Jednak część z nich szybciej dostosowała produkowane przez siebie modele do tej normy. Np. Ople Astry wyprodukowane w drugiej połowie 1995 r. spełniają już normę Euro 2. Innym przykładem jest koncern Citroena, który – wg rzecznika firmy Marka Nawareckiego – stara się, aby produkowane modele „wyprzedzały” obowiązujące normy. Już teraz większość modeli Citroena spełnia normę Euro 4, która dopiero zostanie wprowadzona w Unii Europejskiej.

Euro 2 ustala maksymalną zawartość w spalinach toksycznych substancji. I tak, dopuszczalne wartości dla silnika auta osobowego na jedną kilowatogodzinę wynoszą:

HC - 1,1g
CO - 4,0g
NOx - 7,0g
Cząstki stałe - 0,15g

Nowy system w znacznym stopniu ograniczy możliwość rejestracji aut w wieku powyżej 10 lat. Według informacji, jakie podaje na stronach internetowych Wojciech Drzewiecki z firmy Samar (www.samar.pl), aktualnie miesięczny poziom importu wynosi około 10 tysięcy aut, z czego 70% to samochody starsze niż 10 lat. Nowe regulacje mogą więc spowodować spadek importu do poziomu 4 - 5 tysięcy samochodów miesięcznie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.