mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Cóż to był za rok!

Cóż to był za rok!

Przełom roku to czas na chwilę refleksji, by na spokojnie usiąść i podsumować miniony rok. W przeciągu 12 miesięcy w świecie motoryzacji wydarzyło się wiele i nie mogliśmy narzekać na nudę. Producenci aut postarali się, aby zasypywać nas nowościami i ciekawymi informacjami, dotyczącymi nowych jak i przyszłych modeli. Rok 2011 przyniósł również wydarzenia smutne i te, które powodowały, że w świecie czterech kółek robiło się nerwowo. Przejrzeliśmy kalendarz i wybraliśmy te fakty z 2011 roku, które dla nas są najważniejsze lub po prostu najciekawsze. Oto przed Wami alfabet A.D. 2011.

Cóż to był za rok!
A jak Autostrady i nowe drogi
Ponad 205 km nowych autostrad oraz 62 km dróg ekspresowych – taki jest bilans zamknięcia 2011 roku, jeśli chodzi o budowę najważniejszych szlaków komunikacyjnych w naszym kraju. Łącznie mamy już prawie 1100 kilometrów autostrad i powoli nasz „kręgosłup komunikacyjny” zaczyna wyglądać sensownie. A w 2012 roku przejezdnych ma być już ponad 1500 kilometrów autostrad i 2 tys. km dróg szybkiego ruchu. Co by to było, gdyby nie Euro. Nie wszystko jednak wygląda tak różowo. Wiadomo już, że do mistrzostw nie uda się zapewnić pełnej przejezdności autostrady A1 na odcinku Kowal – Czerniewice oraz autostrady A4 na odcinkach Tarnów – Korczowa i Bochnia – Wierzchosławice. Zagrożone są też terminy na odcinkach A1 Kowal – Stryków, Świerklany – Gorzyczki oraz A4 Wierzchosławice – Krzyż. Czytaj więcej: Polskie drogi w 2011.

B jak brak Pandy w Tychach
Fiat Panda drugiej generacji to duma fabryki w Tychach. Wszyscy, a na pewno pracownicy tyskiej fabryki, spodziewali się, że rzeczą normalną będzie fakt, iż kolejna generacja również będzie produkowana na polskiej ziemi. Ku zaskoczeniu wszystkich zainteresowanych Fiat zdecydował o przeniesieniu produkcji Pandy do Włoch. Pod koniec roku 2011 w fabryce w Pomigliano pod Neapolem ruszyła produkcja trzeciej generacji nowego modelu. Dziennie powstaje 1050 Pand, a zakład może bez problemu zwiększyć produkcję, jeśli popyt na auto wzrośnie. Tymczasem druga generacja Fiata Pandy będzie produkowana w Tychach jeszcze w obecnym roku 2012.

C jak Covec i problemy z A2
Miało być szybko, ładnie i przede wszystkim dużo taniej. Chińska firma Covec na placu budowy autostrady A2 to była nowość w skali całej Europy. Szybko jednak okazało się, że budowa dwóch odcinków autostrady z Łodzi do Warszawy o łącznej długości ok. 50 km przerosła możliwości Chińczyków i na początku lata kontrakt został zerwany. Na całe szczęście, po problemach z chińskim wykonawcą udało się przełamać impas na budowie odc. A i C autostrady A2 Stryków – Konotopa. Obecnie prace toczą się tam 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę, a wyjątkowo szybkie tempo robót pozwoli, już za siedem miesięcy, połączyć Warszawę z zachodnią Europą. Czytaj więcej: Chiński COVEC wycofuje się z budowy A2

D jak drastyczny wzrost cen paliw
Rekordowe poziomy cen paliw na stacjach benzynowych nie cieszą nikogo. Miniony rok był kolejnym, w którym w dość ekspresowym tempie zbliżyliśmy się do cen europejskich. Po raz pierwszy też ceny oleju napędowego dogoniły, a w końcu i prześcignęły ceny benzyny Pb95. Wciąż w Polsce jest jeszcze taniej niż na Zachodzie, a to oznacza, że czekają nas kolejne zwyżki. Tym bardziej, że już od stycznia mamy podwyżkę akcyzy na olej napędowy. W 2012 roku całkiem realne wydaje się przekroczenie bariery 6 zł za litr obu najpopularniejszych paliw. Oby tylko ceny nie rozpędziły się za bardzo. Czytaj więcej: Wzrost cen paliw.

E jak elektryczny Nissan Leaf  z tytułem COTY
Car of The Year 2011 to 48. edycja konkursu, w którym jury złożone z 58 dziennikarzy motoryzacyjnych wybiera europejski samochód roku. Plebiscyt ten jest najbardziej prestiżowym konkursem na świecie. Miniona edycja zapisze się na kartach historii tłustym drukiem z jednego ważnego powodu: jest to pierwsza edycja, w której zwyciężył samochód elektryczny. Nissan Leaf zdobył 257 punktów pokonując Alfę Romeo Guliettę (248 punktów) oraz Opla Merivę(244 punkty). Nagroda dla Leafa to drugie takie wyróżnienie w historii Nissana. W roku 1993 nagrodę COTY zdobył model Micra. Czytaj więcej: Nissan Leaf Car of the Year 2011.

F jak FSO, czyli upadek polskiej motoryzacji
W 2011 roku powinniśmy świętować 60 lat, które minęło odkąd z taśmy produkcyjnej na Żeraniu w Fabryce Samochodów Osobowych zjechał pierwszy samochód, FSO Warszawa. Niestety rok 2011 nie upłynął pod hasłem imprezy urodzinowej, a stypy. Po tym, jak skończył się kontrakt na produkcję Chevroleta Aveo, FSO dobiło dna. Na Żeraniu jedynie wiatr i duchy przeszłości przechadzają się po pustych halach. Plotki głosiły, że prowadzone są rozmowy zarówno z Chińczykami jak i indyjską firmą Ratana Taty. Negocjacje prowadzone były również z Nissanem. Wszystko jednak skończyło się tylko na rozmowach. FSO zakończyło swój byt po cichu bez wsparcia rządu, który powinien ratować pozostałość po polskim przemyślę motoryzacyjnym. A mogło być tak pięknie…

G jak Gliwice i GTC, czyli Astra GTC w Gliwicach
W drugiej połowie 2011 roku w fabryce Opla w Gliwicach ruszyła produkcja modelu Astra GTC. Fakt ten to bardzo dobry znak dla gliwickiej fabryki, gdyż widać, że Opel ma pełne zaufanie do ludzi pracujących w tym zakładzie. GTC na pierwszy rzut oka to brat bliźniak zwykłej Astry. Jednak te same w obu modelach są tylko obudowy lusterek  zewnętrznych oraz anteny dachowe. Stylistycznie auto jest bardzo atrakcyjne i może na rynku odnieść spory sukces. Opel Astra GTC to jedno z nielicznych aut, które jest wytwarzane na polskiej ziemi. Miejmy nadzieję, że sytuacja szybko się nie zmieni. Czytaj więcej: Pierwsze kilometry w nowej Astrze GTC.

I jak smutne informacje o śmierci Sergio Scaglietti i Ricarda Hammana  
W 2011 roku świat czterech kółek stracił dwóch wielkich wizjonerów. 17 marca zmarł Richard Hamann, który w 1986 roku założył firmę Hamann Motosport Gmbh. Zanim jednak stworzył przedsiębiorstwo tuningujące auta BMW, Ferrari, Porsche, Lamborghini czy Maserati zwyciężał w mistrzostwach Special Touring Car prowadząc BMW M1 oraz wygrywał w DTM i Formule 3. W listopadzie odszedł do wieczności Sergio Scaglietti. Założyciel małego warsztatu, który później przerodził się w Carozzeria Scaglietti – zakład tworzący i projektujący nadwozia dla modeli Ferrari. To właśnie ten człowiek odpowiedzialny jest za stworzenie Ferrari 250 Testa Rossa czy 250 GTO. Włoska marka aby uhonorować jego dokonania stworzyła model 612 Scaglietti.

J jak trzęsienie ziemi w Japonii
W marcu Japonię nawiedziło potężne trzęsienie ziemi, było to największe tego typu zjawisko w kraju kwitnącej wiśni od przeszło 140 lat. W wyniku tej katastrofy doszło do groźnej awarii w elektrowni atomowej w Fukushimie. Trzęsienie przyniosło śmierć setkom mieszkańców Japonii. Katastrofa w kraju kwitnącej wiśni spowodował również, że przemysł motoryzacyjny na chwilę dostał zadyszki. Większość z producentów aut japońskich poniosła wielkie straty i musiała na pewien czas wstrzymać produkcję. Spowodowane było to również problemami poddostawców, którzy ucierpieli podczas trzęsienia ziemi. Powoli jednak sytuacja w branży motoryzacyjnej ustabilizowała się.

K jak Kubica
Rok 2011, czy raczej sezon 2011, to w Formule 1 duży brak Roberta Kubicy, który w lutym uległ koszmarnemu wypadkowi, po którym walczył o życie. Na szczęście udało się uratować Polaka i Kubica przechodzi rehabilitację oraz ćwiczy, by wrócić do ściągania. Przez cały rok wszyscy liczyli na powrót krakowianina, jednak Robert nie wrócił w minionym sezonie do zespołu Lotus Renault. 31 grudnia skończył się kontrakt wiążący Kubicę z zespołem z Enstone i tym samym Polak ma wolną rękę. Plotek o możliwości powrotu było wiele, a najgorętsza głosi, że Robert będzie członkiem zespołu Ferrari. Wszystkie informacje musimy przyjmować z dystansem i czekać na to, co przyniesie rok 2012.

L jak leasing konsumencki
Leasing jest może i korzystnym narzędziem finansowania zakupu auta, ale z jego zalet mogą korzystać wyłącznie przedsiębiorcy. Tak jeszcze i teraz myśli zapewne zdecydowana większość naszych rodaków, a tymczasem od lipca z tzw. leasingu konsumenckiego mogą korzystać także i osoby fizyczne. Szturmu do leasingodawców jednak nie widać i to z dwóch powodów. Wspomniana już niewiedza przeciętnego polskiego kierowcy o takiej możliwości, jak i mało atrakcyjna wciąż oferta firm leasingowych. Aby dorównać na tym polu do krajów zachodnich, musi upłynąć jeszcze trochę wody w Wiśle. Czytaj więcej:Jeśli niechcesz brać kredytu na auto.

Ł jak ładne obietnice polityków
Mówiąc o ubiegłym roku, nie sposób nie wspomnieć o tak ważnym wydarzeniu jak wybory parlamentarne, nawet jeśli nie zmieniły one jakoś znacząco układu sił w Sejmie. Kierowcy, mimo iż stanowią jedną z największych grup społecznych w naszym kraju, nie mają swojego przedstawicielstwa, które by w szczególny sposób dbało o ich dobro. Dlatego też politycy chętnie obiecują sporo, niekoniecznie jednak później chcąc się z tych obietnic wywiązać. Czytaj więcej: PO o przyszłości polskiej motoryzacji.

M jak Małysz Rajdowiec
Jeden z najbardziej utytułowanych polskich sportowców, Adam Małysz, w 2011 roku zakończył karierę. Wydawać by się mogło, że człowiek z takimi sukcesami po przejściu na sportową emeryturę będzie spokojnie odpoczywał, od czasu do czasu pojawiając się w mediach np. jako komentator. Tymczasem Adam wszystkich zaskoczył i ogłosił, że teraz skupi się na swoim hobby, jakim są rajdy. Mało tego, w rozpoczynającym się właśnie Rajdzie Dakar Małysz wystartował za kierownicą Mitsubishi Pajero wraz z pilotem Rafałem Martonem. Czy osiągnie tam sukces? Na pewno będzie ciężko. Jednak nie jest to niemożliwe. Przykładem jest były francuski narciarz alpejski Luc Alphand, który wygrał Rajd Dakar w 2006 roku po 8 latach startów w tym morderczym rajdzie. Dakar 2012 wystartował więc trzymajmy kciuka za Adama i pozostałych polaków.

N jak najważniejsze premiery roku
W minionym już roku na naszym rynku zadebiutowały dwie nowe generacje popularnych aut poruszających się po polskich drogach. Pierwsza z nich to trzecia odsłona Forda Focusa. Nowy Focus nie zawiódł i idzie śmiało z uniesioną głową drogą, którą wyznaczyła pierwsza generacja modelu. Rok 2011 to również debiut trzeciej generacji miejskiej Toyoty, czyli modelu Yaris, którego kolejna generacja może powtórzyć sukces poprzednika. Miniony rok przyniósł wiele debiutów w Polsce, jednak te dwa wydają się być najważniejsze dla polskiego rynku. Zachęcamy do sprawdzenia testów mojeauto.pl zarówno Focusa, jak i Yarisa.

O jak  OC i to podwójne
Kupno używanego samochodu niesie ze sobą wiele ryzykownych sytuacji. Jedna z nich, choć często będąca wynikiem naszego gapiostwa, jest tzw. ryzyko podwójnego ubezpieczenia OC. Dla naszego nowego nabytku wykupiliśmy w dobrej wierze polisę OC, a tymczasem stara automatycznie nam się przedłużyła. No i płacić trzeba za obie, a w razie szkody będzie tylko jedno odszkodowanie. W końcu po wielu latach narzekań będą zmiany w tym temacie. Znowelizowana ustawa minimalizuje ryzyko podwójnego ubezpieczenia. Tyle, że dopiero od lutego 2012. Czytaj więcej: Koniec z podwójnym OC

P ja przebudowa rozbudowa euro 2012
Euro 2012 napędza budowę nie tylko autostrad i dróg ekspresowych. Na tym narodowym budowlanym zrywie korzystają także setki kilometrów dróg, zarówno krajowych, jak i znacznie mniejszych, często nie mieszczących się na mapach. Obecnie, wg danych GDDKiA, w budowie i przebudowie jest 1323 kilometrów dróg krajowych. Powstają także nowe obwodnice, mosty, obiekty inżynieryjne. Tylko w minionym roku wydano na inwestycje drogowe rekordową sumę 26,4 mld zł.

R jak ustawa radarowa
Dla sporej grupy polskich kierowców wrogiem nr 1 na drogach są fotoradary. Ustawione w wielu miejscach tylko po to, by nabijać kasę budżetu państwa czy samorządów. I trzeba przyznać, że robią to nadzwyczaj skutecznie, choć jednocześnie atrapy tychże fotoradarów negatywnie wpływają na płynność ruchu. Od lipca 2011 r. zaszły jednak zmiany. Z dróg mają zniknąć atrapy, a pozostałe mają być wyraźnie oznakowane i widoczne. Jeśli już przy drogach pojawią się nowe maszty w fotoradarami, to mają to być miejsca faktycznie niebezpieczne. Szybciej i skuteczniej będą też namierzani, a następnie karani piraci drogowi. O to ma zadbać już Inspekcja Transportu Drogowego. Czytaj więcej: Zmiany w fotoradarach

S jak Saab
Saab. Księga historii tej szwedzkiej marki w przeciągu ostatniego roku wzbogaciła się o pokaźną ilość kartek, które złożyły się w jeden rozdział pod tytułem „Upadek”. W przeciągu całego roku czekaliśmy na pozytywne informacje ze Szwecji. Oczywiście kilka pojawiło się za sprawą chińskich przedsiębiorstw Pang Da i Youngman, które chciały kupić markę Saab. Niestety na drodze stanęło GM, które nie wyraziło zgody na sprzedaż szwedzkiej marki. Amerykański koncern obawiał się, że jego technologia, która została wykorzystana w modelach Saaba, trafi w ręce Chińczyków. Dla General Motors byłby to strzał w kolano. Brak zgody GM na transakcję spowodował, że Saab pod koniec grudnia 2011 roku złożył wniosek o bankructwo. Spowodowało to, że w nadchodzącym czasie nie mamy co liczyć na odrodzenie marki. Choć z drugiej strony nadzieja umiera ostatnia.

T jak Targi Moto
Targi motoryzacyjne w tym roku przyniosły nam wiele ciekawych premier i koncepcyjnych modeli. Najpierw w Detroit zobaczyliśmy Porsche 918 RSR. Później w Genewie Lamborghini zaprezentowało następcę Murcielago, model Aventador LP 700-4. Również w Szwajcarii mogliśmy podziwiać Alfę Romeo 4C, Ferrari FF oraz Saaba Phoenix. We Frankfurcie natomiast swój debiut miało najnowsze wcielenie Porsche 911 oraz kolejna generacja Hondy Civic. Na koniec roku w Tokio mogliśmy podziwiać przepiękną Mazdę Takeri oraz pokazane po raz pierwszy w wersji produkcyjnej Subaru BRZ i bliźniaczą Toyotę GT 86. Wszystkich imprez motoryzacyjnych nie sposób tu wymienić, nie mówiąc już o wszystkich premierach, jakie pojawiły się na targach w przeciągu całego roku. Jednak o nich możemy szybko zapomnieć, gdyż już do drzwi pukają targi Detroit Anno Domini 2012.

U jak urodziny Chevroleta i Mercedesa
Rok 2011 upłynął również pod hasłem jubileuszów. Chevrolet świętował 100 lecie istnienia marki, która powstała w 1911 roku w Detroit. Twórcą tej marki był konstruktor oraz kierowca wyścigowy Louis Chevrolet. W 1917 roku firma zostaje włączona do rodziny General Motors. Historia Chevroleta jest bardzo ciekawa i obejmuje m.in. sukcesy w WTCC, Le Mans oraz NASCAR. Drugi jubileusz to 125 lat Mercedesa. Wszystko zaczęło się 29 stycznia 1886 roku, kiedy Carl Benz w Berlinie opatentował swój trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Równolegle powstał czterokołowy wehikuł konstrukcji Gottlieba Daimlera. Przez 125 lat Mercedes stworzył samochody, które urosły do statusu legendy.

V jak via Toll
1 lipca 2011 roku był dniem całkiem sporej rewolucji dla firm transportowych w naszym kraju. Wygaszony został bowiem system winietowy, a na niektórych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych a nawet krajowych zaczął obowiązywać elektroniczny system poboru opłat. Zasadnicza różnica polega na tym, że w nowym systemie kierowcy/właściciele pojazdów objętych koniecznością płacenia tzw. e-myta płacą za faktycznie przejechane kilometry. System elektronicznego poboru opłat dotyczy kierowców pojazdów ciężarowych oraz autobusów, a także zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony (np. niektóre auta osobowe z przyczepą). Czytaj więcej: System e-myta


W jak większe dopuszczalne prędkości
2011 rok był pierwszym rokiem, w którym legalnie mogliśmy szybciej jeździć po naszych drogach. Na drogach szybkiego ruchu zwiększono o 10 km/h dopuszczalne limity prędkości. Tym samym na autostradach mogliśmy rozwinąć prędkość 140 km/h, zaś na dwupasmowych drogach ekspresowych 120 km/h. Na ekspresówkach z jednym pasem ruchu limity prędkości pozostały bez zmian. Zwiększenie dopuszczalnych prędkości nie spowodowało jakiegoś gwałtownego przyrostu liczby wypadków. Jak widać recepta na bezpieczne drogi jest bardzo prosta. Muszą one (znaczy te dobre drogi) po prostu być i nawet szybsza jazda nie będzie wówczas szczególnie niebezpieczna. Czytaj więcej: Od stycznia pojedziemy szybciej

X jak eXtremalnie w Polsce
Fani ekstremalnych sportów w minionym roku mogli rozkoszować się dwoma niesamowitymi imprezami. Najpierw 1 października trzask gniecionej blachy i zapach spalin cieszył kibiców na wrocławskim stadionie, gdzie mogliśmy podziwiać Monster Trucki. Każdy, czy to mały, czy duży fan motoryzacji zawsze patrzy z podziwem na te potworne maszyny. We Wrocławiu pojawił się legendarny Grave Digger, obok którego w zmaganiach wystartował Maximum Destruction, Spider Man oraz Iron Man. Pod koniec listopada w Ergo Arenie fani dwóch kółek mogli podziwiać latających motocyklistów podczas Night of the Jumps, czyli Mistrzostw Świata we Freestyle Motocrossie.

Y jak Ypsilon 
Straciliśmy produkcję nowej Pandy, ale zyskaliśmy Lancię Ypsilon. W maju wystartowała produkcja tego włoskiego miejskiego auta. Koncern Fiata przewiduje, że w 2012 roku powstanie 100 – 120 tys. egzemplarzy. Nowa Lancia Ypsilon trafiła do fabryki Tyskiej trochę na otarcie łez, po tym jak polski zakład stracił produkcję trzeciej generacji Fiata Pandy. Lancia Ypsilon to ciekawe auto, ale raczej nie osiągnie takiego sukcesu jak Panda. Włoski koncern na uruchomienie produkcji modelu Ypsilon w Tychach wydał 1,8 mld złotych. Miejmy nadzieję, że pieniądze te nie pójdą na marne.

Z jak Zagato, Aston Martin V12 Zagato
Podczas konkursu Villa D’Este w maju 2011 roku obok wielu niesamowitych i przepięknych aut pojawił się on, Aston Martin V12 Zagato. Auto powstało w 50. rocznice skonstruowania przez markę z Gaydon i włoskiej firmy projektowej Zagato modelu DB4GT Zagato. Model pokazany w maju wyposażony jest w silnik V12 o pojemności 5935 cm3. Jednostka generuje moc 517 KM i maksymalny moment obrotowy 570 Nm. Samochód w wersji wyścigowej pojawił się pod koniec czerwca podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu. Aston Martin V12 Zagato to najładniejszy samochód, jaki ujrzał światło dzienne w roku 2011. Oczywiście jest to nasze subiektywne zdanie, z którym rzecz jasna możecie się nie zgadzać.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Cena podstawowa już od: 40 400 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Cena podstawowa już od: 46 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Aston Martin Vanquish S - więcej mocy

Aston Martin Vanquish S - więcej mocy

Samochody luksusowe 2016-11-17

Komentuj:

Fiatmaniak 2012-01-03

Dobrze że tak luksusowy mały samochód jak Lancia Ypsilon będzie produkowany w Polsce. Po naszych ulicach porusza się za mało włoskich aut przez co cierpi ogólny wygląd. Auta z Włoch wnoszą wiele świeżości, klasy i nietuzinkowego designu w szary tłum. Mam nadzieję że Polska Lancia Ypsilon odniesie taki sam sukces jak Fiat Panda.

~pawian 2012-01-02

a H ???? chociażby Hybryda, żadna fajna sie nie pokazała ?

~audi4 2012-01-02

średnie ceny używanych są dobrze wyliczone na [pkt 5. regulaminu forum. admin]

~wojn 2012-01-02

CO DO: "A jak autostrady" - Autostrady w Polsce to żart, wg. zachodnich norm to zwykle drogi ekspresowe. A drogi ekspresowe w Polsce to jak normalne drogi na Zachodzie.... Pomijam fakt, że większość z nich za kilka lat się rozsypie, a już za rok bedą koleiny i dziury.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport