mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czego boją się europejscy kierowcy?

Czego boją się europejscy kierowcy?

Badanie przeprowadzone w Europie na zamówienie firmy Goodyear ujawnia, że Europejczycy bardziej obawiają się przebicia opony (73%) niż tego, że w trakcie podróży zabraknie im paliwa (49%). Można to tłumaczyć faktem, że aż 64% kierowców ma za sobą doświadczenia z przebitą oponą.

Czego boją się europejscy kierowcy?
Badanie Goodyear RunOnFlat Anxiety Survey przeprowadzono telefonicznie na 9.252 kierowcach w wieku od 18 do 74 lat, w 16 krajach Europy, w tym także w Polsce.

Badanie wykazało, że opony ze specjalną technologią bezpieczeństwa RunOnFlat – opona, na której można kontynuować podróż nawet po jej przebiciu, przez 80 km ze średnią prędkością 80 km/h – przodują w zestawieniach najbardziej pożądanych przez europejskich kierowców akcesoriów samochodowych. Około 28% z nich, a w przypadku polskich kierowców 36%, wymienia je jako pierwsze i najbardziej niezbędne wyposażenie auta, daleko przed innymi elementami, takimi jak ABS (17%), boczne poduszki powietrzne, czy nawigacja GPS (13%). Aż 93% kierowców uważa, że posiadanie opon pozwalających na kontynuację jazdy po ich przebiciu lub rozerwaniu zwiększyłoby ich poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy. Przy tym, obawa przed „złapaniem gumy” najbardziej zaznacza się wśród kobiet – 82% z nich wskazało na to zdarzenie jako powód do obaw, w porównaniu z 67% mężczyzn.

Kierowcy zapytani w badaniu o to, czego najbardziej obawiają się w codziennym życiu, w większości stwierdzają, że najwięcej niepokoju przysparza im możliwość odniesienia obrażeń w wypadku samochodowym (75% respondentów w ogóle i 77% polskich kierowców). W następnej kolejności wymieniają awarię samochodu w niebezpiecznym miejscu (68%), a trzecie miejsce zajmują wspólnie rabunek na drodze oraz atak terrorystyczny (62%). Mniej obaw budzi natomiast możliwość nie wywiązania się z zadania w określonym terminie lub zapomnienie o umówionym spotkaniu (60%), uczestnictwo w katastrofie lotniczej (54%) lub zatrzymanie przez policję (30%).

Gdy chodzi o zróżnicowanie w zależności od płci, badanie pokazuje kilka ciekawych danych. Kobiety mają dużo więcej obaw, a jako główne powody do niepokoju wskazują ryzyko odniesienia obrażeń w wypadku samochodowym (81%) i awarię samochodu w niebezpiecznym miejscu (77%). Także dużo większy odsetek pań obawia się rabunku na ulicy lub ataku terrorystycznego (70%), czy nawet katastrofy lotniczej, w której brałyby udział (62%). Mimo że podobnie jak w przypadku kobiet, największym zmartwieniem mężczyzn jest bezpieczeństwo w samochodzie (72%), zachowują oni o wiele większy spokój i wyrażają mniej obaw wobec możliwości faktycznego udziału w którymkolwiek z wymienionych zdarzeń. Rabunek na ulicy (57%), stanie się ofiarą ataku terrorystycznego (57%), czy udział w katastrofie lotniczej (50%), budzą w nich dużo mniejszy niepokój.

Jednakże, kobiety traktują ryzyko zagrożeń dużo poważniej i częściej niż mężczyźni podejmują kroki, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo poprzez np. unikanie spacerów po słabo oświetlonych ulicach (56% kobiet w porównaniu z 37% mężczyzn), zamykanie na klucz drzwi domu, nawet jeśli w nim są i nie śpią (52% do 46%), czy zamykanie drzwi w samochodzie podczas jazdy (32% do 25%).

Proszeni o ocenę obaw związanych z jazdą samochodem, respondenci wyżej stawiali ryzyko przebicia opony na głównej drodze (73% ogółem i 63% polskich kierowców) lub awarii w niebezpiecznej dzielnicy miasta (70% i odpowiednio 63%) niż brak paliwa w baku (49% i odpowiednio 38%). Możliwość awarii w niebezpiecznej części miasta jako najbardziej niepokojącą wskazuje 8 na 10 kobiet (83%) w porównaniu z 6 na 10 mężczyzn (63%). Niemal tyle samo kobiet (82%) uznało rozerwanie opony lub jej przebicie na głównej drodze za główny powód do obaw, w porównaniu z 67% mężczyzn. Różnica między płciami w niewielkim stopniu zmniejsza się, kiedy mowa o niefortunnej perspektywie utraty paliwa – obawia się tego 58% kobiet i 45% mężczyzn.

Jednak najwięcej obaw wśród kierowców europejskich budzi uderzenie przez inny samochód (25% ogółem i 31% polskich kierowców) oraz awaria hamulców w czasie jazdy (21% i odpowiednio 22%), zaśnięcie za kierownicą (17% i 18%), a także kradzież samochodu (12% i 11%).

Badanie Goodyeara ujawnia, że obawy kierowców europejskich związane z jazdą bazują w znacznej mierze na ich własnych doświadczeniach z przeszłości. Aż cztery osoby na dziesięć brały udział w wypadku, w którym zostały uderzone przez inny samochód i aż jedna osoba na cztery miała do czynienia z rozerwaniem lub pęknięciem opony na zatłoczonej drodze w godzinach szczytu. Ogólnie, sześciu na dziesięciu Europejczyków stwierdziło, że w swojej karierze kierowcy doświadczyli przebicia opony.

Przebicie opony to częsty powód do obaw wśród kierowców. Staje się to jeszcze bardziej wyraźne, gdy weźmiemy pod uwagę odpowiedzi na pytanie o wyposażenie, które najbardziej chcieliby mieć w swoich samochodach. Jako pierwsze wskazują opony z systemem bezpieczeństwa, które umożliwiałyby dalszą jazdę po przebiciu ogumienia lub całkowitej utracie powietrza (28% wszystkich respondentów i 36% polskich kierowców). Drugi w kolejności jest system ABS (17% i odpowiednio 12%), a zaraz za nim kierowcy wskazują na boczne poduszki powietrzne lub nawigację satelitarną GPS (13% i 11%).

Ponadto, dziewięciu z dziesięciu europejskich kierowców przyznaje, a w przypadku polskich kierowców ośmiu z dziesięciu (83%), że odczuliby znaczną ulgę wiedząc, że na swoich oponach mogą jechać dalej nawet po tym, jak złapią gumę. Zarówno mężczyźni (34%), jak i kobiety (35%) z dużym prawdopodobieństwem mogą stwierdzić, że posiadanie opon z takim systemem bezpieczeństwa miałoby największy wpływ na ich poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.

Istnieje nadzieja, że podobnie jak w przypadku innych przełomowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, takich jak pasy bezpieczeństwa, ABS lub poduszki powietrzne, opony RunOnFlat będą montowane już wkrótce jako wyposażenie standardowe we wszystkich samochodach.

Czytaj także:

Goodyear RunOnFlat w Polsce 2006-06-20

Komentuj:

~ipr 2006-07-21

no tak - oto kolejny burak w tzw "beemce"

~pan i wladca 2006-07-21

ja to sie niczego nie boje, mam beemke piątke i se smigam po wszystkich drogach jak pan i wladca i nic mi nie grozi, a wszyscy inni mogą mi najwyzej naskoczyc

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
Po raz kolejny przesuwa się data wdrożenia systemu CEPiK 2.0. Nowy rejestr pojazdów i kierowców miał być uruchomiony 1 stycznia 2017, ale pojawi się nie prędzej jak w połowie 2018 roku.