mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czterdziestomilionowy egzemplarz spod znaku ryczącego lwa

Czterdziestomilionowy egzemplarz spod znaku ryczącego lwa

Po ponad stuletniej działalności, Peugeot świętuje czterdziestomilionowy egzemplarz samochodu spod znaku lwa wyprodukowany w zakładach istniejących od zarania marki.

40 milionów egzemplarzy to mniej więcej tyle, ile zarejestrowano we Francji w 2002 roku (osobowych i ciężarowych), lub inaczej – całkowita liczba samochodów wyprodukowanych na świecie w roku 2001.

Jak do tego doszło, czyli odrobina historii...

Pierwszych 1000 egzemplarzy wyprodukowano między rokiem 1889 i połową roku 1900. Powstały one w fabrykach w Valentigney, w Lille na północy Francji, w Audincourt i w Beaulieu na wschodzie Francji.

W 1925 roku z legendarnej dziś fabryki w Sochaux, wyjechał stutysięczny Peugeot. W roku 1929 pojawił się model 201, pierwszy model Peugeot, w którym wykorzystano trzycyfrową charakterystyczną nazwę. Od 1931 Peugeot 201 staje się również pierwszym na świecie samochodem wyposażonym seryjnie w niezależne zawieszenie kół przednich.

W 1934 roku, pojawia się Peugeot 401 Eclipse, pierwszy kabriolet ze składanym dachem. Ta innowacja zostanie przejęta i szeroko rozpowszechniona w Peugeot 206 CC, który dzięki sprzedanym 200.000 egzemplarzy do dnia dzisiejszego jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Coupé Cabriolet.

Pierwszy milion egzemplarzy sprzedano w 1952 roku dzięki modelowi Peugeot 203, pierwszemu samochodowi Peugeot wyprodukowanemu seryjnie w blisko 700.000 egzemplarzy.

Liczbę dwóch milionów osiągnięto w 1959 roku dzięki modelowi 403, pierwszemu milionowemu samochodowi gamy, który stał się również bazą pierwszego produkowanego seryjnie samochodu z silnikiem diesla.

W roku 1960 Peugeot lansuje model 404, który w roku 1961 wyposażony zostaje w pierwszy francuski silnik z wtryskiem.

W roku 1965 pojawia się Peugeot 204, pierwszy samochód marki z przednim napędem, z czterema kołami zawieszonymi niezależnie i przednimi hamulcami tarczowymi, wyposażony w blok silnika z lekkiego stopu i wałek rozrządu w głowicy.

W roku 1968, podczas przedpremierowego pokazu na salonie paryskim, Peugeot dokonuje prezentacji nowego, luksusowego sedana, Peugeot 504. Wybrany Samochodem Roku 1969, samochód ten wyprodukowany został w ponad 3,6 milionach egzeplarzy.

Dziesięciomilonowy Peugeot powstał na początku roku 1976 po wylansowaniu Peugeot 604, pierwszego w Europie samochodu z silnikiem turbo diesel.

W lutym 1983 roku pojawia się Peugeot 205, który w trudnych latach stał się kluczem do spektakularnego sukcesu Peugeot. Ten samochód wyprodukowany został w blisko 5,3 milionach egzemplarzy. W wydaniu 205T16, zwyciężył dwa razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach świata, w latach 1985 i 1986.

W roku 1987, pojawia się model Peugeot 405, Samochód Roku 1988, wyprodukowany do dnia dzisiejszego w blisko trzech milionach egzemplarzy. W roku 1988, kiedy to utworzono Muzeum Historii Peugeot pojawia się dwudziestomilionowy egzemplarz Peugeot.

W roku 1989, kiedy Peugeot po raz trzeci wygrał rajd Paryż – Dakar na Peugeot 405T16, w tym samym czasie, gdy z linii produkcyjnej w Poissy schodził milionowy egzemplarz Peugeot 309, na salonie we Frankfurcie zaprezentowany został Peugeot 605.

W roku 1990 Peugeot 405 T 16 po raz czwarty z rzędu zwycięża w rajdzie Paryż – Dakar.

W tym samym czasie Peugeot prezentuje 905, wyposażoną w silnik własnej produkcji V10, przeznaczony na mistrzostwa świata samochodów sportowych w roku 1991. Po pierwszym sukcesie w wyścigu 24 H Le Mans i zdobyciu tytułu mistrza świata w kategorii samochodów sportowych w roku 1992, Peugeot 905 zdobywają trzy pierwsze miejsca w tym wyścigu w roku 1993.

W listopadzie 1995 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek Peugeot 406, firma lansuje nowy slogan: „Peugeot, sama przyjemność”. Jest on odzwierciedleniem podstawowych wartości marki, na które składa się estetyka, dynamika, pewna wartość, jako pochodna innowacyjności. Zaprezentowana w maju 1997 roku wersja 406 coupé wzmocniła te wartości zarówno poprzez uznaną czystość estetyczną, jak i przez właściwości dynamiczne i technologiczne.

W roku 1996 z taśmy produkcyjnej schodzi trzydziestomilionowy Peugeot. Jest to rok pojawienia się milionowego egzemplarza modelu 306 i wylansowania Partnera.

Tylko sześciu lat potrzeba było na wyprodukowanie kolejnych dziesięciu milionów.

Na salonie w Genewie w roku 1998, concept car 20(serce) uchyla rąbka tajemnicy dotyczącej przyszłego Peugeot 206, który ostatecznie zaprezentowany został we wrześniu tego samego roku. Samochód ten będzie miał znaczący udział w nadzwyczajnych wynikach osiągniętych przez spółkę w ciągu pięciu ostatnich lat. Okazał się on bowiem najlepiej sprzedającym się autem w Europie w roku 2001 i 2002, a dodatkowo odnosił sukcesy sportowe (trzy razy z rzędu uzyskał tytuł Rajdowego Mistrza Świata –w latach 2000, 2001 i 2002).

W roku 2000, Peugeot oferuje innowację techniczną: filtr cząstek stałych (FAP), który po zastosowaniu w Peugeot 607 Hdi w momencie wylansowania, proponowany jest w gamach 406, 307 a ostatnio również w 807.

Na koniec wspomnieć wypada o wylansowaniu w kwietniu 2001 roku Peugeot 307, Samochodu Roku 2002, już teraz wyprodukowanego w 800.000 egzemplarzy. Wzbogacona o nową sylwetkę wersja SW, innowacyjna dzięki wyjątkowej modułowości i panoramicznemu, przeszklonemu dachowi, w minionym roku dzieliła na głównych europejskich rynkach najwyższe podium z 206.

...i tak oto wyprodukowano czterdziestomilionowy egzemplarz Peugeot.

Dzięki ponad 25 % sprzedaży poza Europą Zachodnią w 2002 roku, Peugeot stał się bezsprzecznie producentem o zasięgu światowym. Dziś marka obecna jest w ponad 140 krajach. Rozwój firmy za granicą zapewnia 26 filii, 119 prywatnych importerów, to jest łącznie ponad 10.000 punktów sprzedaży.

Do silnego rozwoju handlowego Peugeot, który w 2002 roku sprzedał ponad 1.950.000 samochodów, należy dodać rozwój możłiwości produkcyjnych grupy PSA Peugeot Citroen, do której marka należy. Obecnie samochody spod znaku lwa są produkowane lub montowane w 24 ośrodkach produkcyjnych na całym świecie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Amerykański oddział firmy J. D.  Power przygotował kolejny raport dotyczący postrzegania poszczególnych producentów samochodów przez lokalnych nabywców. Wyniki badania przeprowadzonego na terenie USA mocno zaskakują.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic