mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czterdziestomilionowy egzemplarz spod znaku ryczącego lwa

Czterdziestomilionowy egzemplarz spod znaku ryczącego lwa

Po ponad stuletniej działalności, Peugeot świętuje czterdziestomilionowy egzemplarz samochodu spod znaku lwa wyprodukowany w zakładach istniejących od zarania marki.

40 milionów egzemplarzy to mniej więcej tyle, ile zarejestrowano we Francji w 2002 roku (osobowych i ciężarowych), lub inaczej – całkowita liczba samochodów wyprodukowanych na świecie w roku 2001.

Jak do tego doszło, czyli odrobina historii...

Pierwszych 1000 egzemplarzy wyprodukowano między rokiem 1889 i połową roku 1900. Powstały one w fabrykach w Valentigney, w Lille na północy Francji, w Audincourt i w Beaulieu na wschodzie Francji.

W 1925 roku z legendarnej dziś fabryki w Sochaux, wyjechał stutysięczny Peugeot. W roku 1929 pojawił się model 201, pierwszy model Peugeot, w którym wykorzystano trzycyfrową charakterystyczną nazwę. Od 1931 Peugeot 201 staje się również pierwszym na świecie samochodem wyposażonym seryjnie w niezależne zawieszenie kół przednich.

W 1934 roku, pojawia się Peugeot 401 Eclipse, pierwszy kabriolet ze składanym dachem. Ta innowacja zostanie przejęta i szeroko rozpowszechniona w Peugeot 206 CC, który dzięki sprzedanym 200.000 egzemplarzy do dnia dzisiejszego jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Coupé Cabriolet.

Pierwszy milion egzemplarzy sprzedano w 1952 roku dzięki modelowi Peugeot 203, pierwszemu samochodowi Peugeot wyprodukowanemu seryjnie w blisko 700.000 egzemplarzy.

Liczbę dwóch milionów osiągnięto w 1959 roku dzięki modelowi 403, pierwszemu milionowemu samochodowi gamy, który stał się również bazą pierwszego produkowanego seryjnie samochodu z silnikiem diesla.

W roku 1960 Peugeot lansuje model 404, który w roku 1961 wyposażony zostaje w pierwszy francuski silnik z wtryskiem.

W roku 1965 pojawia się Peugeot 204, pierwszy samochód marki z przednim napędem, z czterema kołami zawieszonymi niezależnie i przednimi hamulcami tarczowymi, wyposażony w blok silnika z lekkiego stopu i wałek rozrządu w głowicy.

W roku 1968, podczas przedpremierowego pokazu na salonie paryskim, Peugeot dokonuje prezentacji nowego, luksusowego sedana, Peugeot 504. Wybrany Samochodem Roku 1969, samochód ten wyprodukowany został w ponad 3,6 milionach egzeplarzy.

Dziesięciomilonowy Peugeot powstał na początku roku 1976 po wylansowaniu Peugeot 604, pierwszego w Europie samochodu z silnikiem turbo diesel.

W lutym 1983 roku pojawia się Peugeot 205, który w trudnych latach stał się kluczem do spektakularnego sukcesu Peugeot. Ten samochód wyprodukowany został w blisko 5,3 milionach egzemplarzy. W wydaniu 205T16, zwyciężył dwa razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach świata, w latach 1985 i 1986.

W roku 1987, pojawia się model Peugeot 405, Samochód Roku 1988, wyprodukowany do dnia dzisiejszego w blisko trzech milionach egzemplarzy. W roku 1988, kiedy to utworzono Muzeum Historii Peugeot pojawia się dwudziestomilionowy egzemplarz Peugeot.

W roku 1989, kiedy Peugeot po raz trzeci wygrał rajd Paryż – Dakar na Peugeot 405T16, w tym samym czasie, gdy z linii produkcyjnej w Poissy schodził milionowy egzemplarz Peugeot 309, na salonie we Frankfurcie zaprezentowany został Peugeot 605.

W roku 1990 Peugeot 405 T 16 po raz czwarty z rzędu zwycięża w rajdzie Paryż – Dakar.

W tym samym czasie Peugeot prezentuje 905, wyposażoną w silnik własnej produkcji V10, przeznaczony na mistrzostwa świata samochodów sportowych w roku 1991. Po pierwszym sukcesie w wyścigu 24 H Le Mans i zdobyciu tytułu mistrza świata w kategorii samochodów sportowych w roku 1992, Peugeot 905 zdobywają trzy pierwsze miejsca w tym wyścigu w roku 1993.

W listopadzie 1995 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek Peugeot 406, firma lansuje nowy slogan: „Peugeot, sama przyjemność”. Jest on odzwierciedleniem podstawowych wartości marki, na które składa się estetyka, dynamika, pewna wartość, jako pochodna innowacyjności. Zaprezentowana w maju 1997 roku wersja 406 coupé wzmocniła te wartości zarówno poprzez uznaną czystość estetyczną, jak i przez właściwości dynamiczne i technologiczne.

W roku 1996 z taśmy produkcyjnej schodzi trzydziestomilionowy Peugeot. Jest to rok pojawienia się milionowego egzemplarza modelu 306 i wylansowania Partnera.

Tylko sześciu lat potrzeba było na wyprodukowanie kolejnych dziesięciu milionów.

Na salonie w Genewie w roku 1998, concept car 20(serce) uchyla rąbka tajemnicy dotyczącej przyszłego Peugeot 206, który ostatecznie zaprezentowany został we wrześniu tego samego roku. Samochód ten będzie miał znaczący udział w nadzwyczajnych wynikach osiągniętych przez spółkę w ciągu pięciu ostatnich lat. Okazał się on bowiem najlepiej sprzedającym się autem w Europie w roku 2001 i 2002, a dodatkowo odnosił sukcesy sportowe (trzy razy z rzędu uzyskał tytuł Rajdowego Mistrza Świata –w latach 2000, 2001 i 2002).

W roku 2000, Peugeot oferuje innowację techniczną: filtr cząstek stałych (FAP), który po zastosowaniu w Peugeot 607 Hdi w momencie wylansowania, proponowany jest w gamach 406, 307 a ostatnio również w 807.

Na koniec wspomnieć wypada o wylansowaniu w kwietniu 2001 roku Peugeot 307, Samochodu Roku 2002, już teraz wyprodukowanego w 800.000 egzemplarzy. Wzbogacona o nową sylwetkę wersja SW, innowacyjna dzięki wyjątkowej modułowości i panoramicznemu, przeszklonemu dachowi, w minionym roku dzieliła na głównych europejskich rynkach najwyższe podium z 206.

...i tak oto wyprodukowano czterdziestomilionowy egzemplarz Peugeot.

Dzięki ponad 25 % sprzedaży poza Europą Zachodnią w 2002 roku, Peugeot stał się bezsprzecznie producentem o zasięgu światowym. Dziś marka obecna jest w ponad 140 krajach. Rozwój firmy za granicą zapewnia 26 filii, 119 prywatnych importerów, to jest łącznie ponad 10.000 punktów sprzedaży.

Do silnego rozwoju handlowego Peugeot, który w 2002 roku sprzedał ponad 1.950.000 samochodów, należy dodać rozwój możłiwości produkcyjnych grupy PSA Peugeot Citroen, do której marka należy. Obecnie samochody spod znaku lwa są produkowane lub montowane w 24 ośrodkach produkcyjnych na całym świecie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport