mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy Citroen powalczy o zwycięstwo w Rajdzie Finlandii?

Czy Citroen powalczy o zwycięstwo w Rajdzie Finlandii?

Od prawie pięćdziesięciu lat jedynie 4 kierowcom nie będącymi Finami udało się wygrać "Rajd Tysiąca Jezior", który zmienił nazwę na "Neste Rally Finland".

Czy Citroen powalczy o zwycięstwo w Rajdzie Finlandii?

Finlandia utrzymuje mnóstwo dróg szutrowych, które doskonale wytrzymują srogie zimy. Świetne, kręte dróżki bez wąskich zakrętów położone są między jodłami i jeziorami tworząc harmonie z lekko wysuniętą, acz pagórkowatą rzeźbą, powstałą w epoce lodowcowej. Te cechy charakterystyczne pozwalają na pokonywanie odcinków specjalnych z dużą szybkością, a hopy, podrywając samochód w powietrze nadają rajdowi w Finlandii “trzeciego wymiaru”. Pagórki są trudne do ocenienia, Kiedy się do nich zbliżamy wszystkie wyglądają podobnie. Chwilę później widzimy wyrastający przed samochodem mur. Następnie przez przednią szybę widzimy tylko niebo. Dopiero po przejechaniu szczytu odkrywamy miejsce lądowania samochodu i wtedy wiemy czy jesteśmy na trasie - wyjaśnia Sebastien Loeb.
W 2002 roku zespół Citroëna zebrał duże doświadczenia: Równowaga Xsary w czasie lotu była dobra, analizuje dyrektor techniczny Jean-Claude Vaucard. Zostawała w poziomie i lądowała płasko. Nie byliśmy zadowoleni z wyników na płaskich i wąskich odcinkach specjalnych o miękkim i zapadającym się podłożu. Pracowaliśmy między sezonami dopracowując indywidualnie poszczególne parametry samochodu: zachowanie samochodu w pionie, zaprogramowanie aktywnych przekładni itp. Nawet jeśli zostało jeszcze wiele do zrobienia w tej dziedzinie dokonaliśmy znacznego postępu. Jeśli chodzi o nowości używamy nowego typu zacisków w hamulcach tylnich. Zatwierdziliśmy wprowadzenie tych usprawnień po przeprowadzeniu serii prób w Finlandii po rajdzie Cypru. Każdy z naszych kierowców miał okazję przetestować samochód na dwóch rodzajach tras : na szerokich drogach o twardej nawierzchni bądź na bardziej wąskich drogach o nawierzchni miękkiej.
Nie posiadając kierowców lokalnych w zespole, załoga z Versailles-Satory jest świadoma, że nie startuje z pozycji lidera w zawodach gdzie bardziej niż gdzie indziej liczy się znajomość terenu. Jednakże Colin McRae, Sebastien Loeb i Carlos Sainz zdecydowali się dać z siebie wszystko, aby Citroën wypadł jak najlepiej w tych fińskich zakrętach i przywiózł z Jyvaskyla cenne punkty do Rajdowych Mistrzostw Świata.
Neste Rally Finland 2003 jest 53. edycją zawodów stworzonych w 1951 roku pod nazwą ‘Jyvaskylan Suurajot’ ( Wielki Rajd Jyvaskyla ). Od 1954 do 1966 rajd ten nosi poetycką nazwę ( używaną jeszcze przez fanów ) "Rajd tysiąca jezior".
· Jyvaskyla, miasto uniwersyteckie w centralnej Finlandii, na północnym przylądku jeziora Paijanne, znajduje się 260 kilometrów od Helsinek
· Trzy etapy przejazdu stanowią w całości 1663,66 km z czego 403,34 są to odcinki specjalne
· ‘shakedown’ ( czwartek 7 sierpień od 8h do 12h ) jest wyznaczony tak, jak w zeszłym roku przez Laajavuori, skąd narciarska skocznia wznosi się nad Jyvaskyla
· Jedyny park assistance znajduje się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Paviljonkach, obok portu.
· Pierwszy etap o długości 592,47 km zawiera 10 O.S. (140 km). Zaczyna się on w czwartek 7 o godzinie19.00 odcinkiem specjalnym przez miasto Killeri. W piątek 8. jest on podzielony na 4 grupy O.S. Jukojarvi 1, Kruunumpera 1- Vaikola, Lankamana, Laukaa, Ruuimaki - Jukojarvi 2, Kruunumpera 2 - Killeri 2
· Drugi etap (732,66 km z czego 165,43 O.S.) zawiera 8 O.S. w trzech sekwencjach Paijala, Ouninpohja 1 - Urria, Ouninpohja 2, Ehikki - Moksi-Leutsu, himos
· Etap trzeci (338,53 km z czego 97,91 odmierzane) zawiera dwie pętle trzech odcinków specjalnych Parkkolal, Mokkipera 1, Palsankyla - Kuohu, Parkkola 2, Mokkipera 2
· Carlos Sainz ma na koncie 12 startów w Finlandii Po zajęciu szóstego miejsca w 1988 i trzeciego w 1989, był on pierwszym z dwóch kierowców nienordyckich, któremu udało się wygrać w Jyvaskyla.(1990). Od tego czasu uczestniczył w edycjach, w 1991 roku zajmując czwarte miejsce, w 1994 trzecie, w 1996 (nie ukończył), w 1997 (nie ukończył), w 1998 drugie, w 1999 trzecie w 2000 czternaste, w 2001 szóste i 2002 czwarte
· Colin McRae startował osiem razy : w 1992 zajmując ósmą pozycje, w 1996 (nie ukończył), w 1997 (nie ukończył), w 1998 (nie ukończył), w 1999 (nie ukończył), w 2000 plasując się na drugiej pozycji, w 2001 na trzeciej i w 2002(nie ukończył).
· Sebastien Loeb uczestniczył w zawodach w 2000 roku (Saxo ‘Challenge’, nie ukończył), w 2001 (Saxo Super 1600 wygrywając) i w 2002 (Xsara WRC, miejsce 10.)
· Jako ciekawostkę, przypomnijmy że Citroën wygrał w Finlandii ... w 1962 roku. Zwycięski Citroen Ds19 był prowadzony przez Pauli Toivonen i Jakko Kallio.

Komentuj:

~mikuś 2006-05-02

Mam nadzieję, że citroen wygra ten rajd. Liczę na Loeba. Jestem jego fanem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport