mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy Syrenka powróci na polskie drogi?

Czy Syrenka powróci na polskie drogi?

Z zazdrością patrzymy na motoryzacyjne sukcesy innych krajów dawnego Bloku Wschodniego i z sentymentem wspominamy dawne polskie samochody. Niektórzy te uczucia przekuwają w misję odnowienia polskiego przemysłu samochodowego. Czy Nowa Syrenka ma szanse na sukces?

Czy Syrenka powróci na polskie drogi?
Volkswagen odtworzył Garbusa, brytyjskie Mini powróciło w nowym wcieleniu, a Fiat podlicza zyski z wprowadzenia nowoczesnej 500. Specjalizująca się w wytwarzaniu pojazdów wojskowych oraz zabudów specjalnych firma AMZ Kutno, postanowiła powtórzyć zachodni sukces w polskich realiach. Tak narodził się projekt "Reaktywacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego – wdrożenie pojazdu osobowego Syrenka", dofinansowany przez unijny program Demonstrator+ kwotą 4,5 milionów złotych i koordynowany przez Agencję Rozwoju Regionu Kutnowskiego. Cała wartość przedsięwzięcia wynosi ponad 7,4 mln zł.

Nowa Syrenka to współczesna interpretacja jedynego masowo produkowanego, stuprocentowo polskiego samochodu osobowego: FSO/FSM Syreny, produkowanej od 1957 do 1972 roku. Tak samo jak protoplasta, Nowa Syrenka z Kutna jest 2-drzwiowym sedanem, którego konstrukcję oparto na podwoziu ramowym. W zawieszeniu przednim pracują wahacze, a tylne ma belkę skrętną. Źródłem napędu (przekazywanego na koła przednie) w jeżdżących prototypach jest benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra, z możliwością zasilania gazem LPG. Samochody z serii próbnej już powstały i poddawane są pierwszym testom.



Po pomyślnej fazie testów planowane jest wyprodukowanie krótkiej serii 50, a w kolejnym roku 100 sztuk auta. Docelowo produkcja ma wynosić ok. 300 egzemplarzy rocznie, z możliwością zwiększenia podaży do 500 aut na rok. Dawnej Syreny w kilku fazach rozwoju konstrukcji powstało ponad pół miliona sztuk. Według twórców prototypu, samochód ma być stosunkowo tani, mimo niskoseryjnej produkcji. Jednak nawet orientacyjna cena nie została jeszcze zaproponowana.

Czy Nowa Syrenka ma szanse na sukces w polskich realiach? Czy w ogóle uda się wprowadzić ją do sprzedaży? Aktualnie testowane prototypy są już znacznie bardziej zaawansowane od pierwszych propozycji AMZ Kutno. Poruszają się z tzw. "próbnymi" tablicami rejestracyjnymi, co oznacza, że udało się uzyskać aprobatę techniczną. Z punktu widzenia użyteczności Nowa Syrenka nie powala na kolana - koncepcja 2-drzwiowego nadwozia z powodu słabej funkcjonalności odchodzi w zapomnienie, aczkolwiek twórcy przewidują także bardziej praktyczną wersję - następcę Syreny Bosto. Szansą dla twórców jest więc odwołanie się do sentymentu dawnych posiadaczy oryginalnej Syreny. Jednak jakość i cena kutnowskiego produktu będą tutaj kluczowymi czynnikami.
Zobacz koniecznie: Wszystko o FSO
Tematy w artykule: FSO polska motoryzacja rynek polski FSO Syrena

Podobne wiadomości:

Warszawa, Syrena, Polonez - powrót polskiej motoryzacji?

Warszawa, Syrena, Polonez - powrót polskiej...

Aktualności 2015-09-23

Sprzedaż nowych aut w Polsce - najlepszy czerwiec od lat

Sprzedaż nowych aut w Polsce - najlepszy...

Aktualności 2015-07-15

Komentuj:

~T.M. 2015-05-21

Fajne autko, ale myślę,że Syrena Bosto w nowym wydaniu byłaby super propozycją a nawet hitem. Oczywiście w dobrej cenie i jakości , przecież na Bosto wzorowali się Francuzi i Kangur jest jej rozwinięciem.

~martagtr 2015-05-21

jeśli cena takiej syrenki wyniesie max 50 tyś. gwarancja 2 lata na podzespołach jakiegoś popularnego auta (Ford lub renault) plus design i akcenty polskie, może się udać. Np 500 aut rocznie na początek!

~ramawa 2015-05-21

Dziś widziałem na trasie toruńskiej zwinnie się poruszał tym autem Pan po 50.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport