mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy auta elektryczne są w Polsce faktycznie zeroemisyjne?

Czy auta elektryczne są w Polsce faktycznie zeroemisyjne?

Auta elektryczne, nie emitujące do atmosfery dwutlenku węgla, to przyszłość motoryzacji. Czy jednak faktycznie są one zupełnie zeroemisyjne? Takie pytanie zadaliśmy Robertowi Grudzińskiemu - ekspertowi do spraw energetyki.

Czy auta elektryczne są w Polsce faktycznie zeroemisyjne?
W Polsce 95% energii elektrycznej jest produkowane przez przemysł elektroenergetyczny w sposób wyjątkowo nieprzyjazny środowisku. Według Ministerstwa Gospodarki (Polityka Energetyczna Polski do 2030 roku) polski przemysł elektroenergetyczny w 2007 roku emitował 950 kg CO2 na 1 MWh.

Ile CO2 jest zatem emitowane przez elektrownie, elektrociepłownie lub OZE (odnawialne źródła energii) dostarczające energię potrzebną do przejechania 1 km w Polsce samochodem elektrycznym Mitsubishi i-MiEV?

- Warto zauważyć, że powyższe dane pochodzą z 2007 roku, a przez ostatnie 4 lata emisja CO2 w Polsce zmniejszyła się szacunkowo o 10%, co oznacza, że obecnie średnia krajowa to już 855 kg CO2 na 1 MWh. – zauważa Grudziński. - Były one ponadto mierzone przy średniej sprawności elektrowni na poziomie 36%. Jako małe auta miejskie samochody Mitsubishi i-MiEV będą wykorzystywane w miastach a 95% z nich pojawi się na warszawskich ulicach. Sprawność  elektrociepłowni w Warszawie wynosi średnio nie 36% a 72%, a Elektrociepłowni Żerań i Siekierki przekracza 85%, co oznacza, że emisyjność jest o ponad połowę niższa i wynosi w najgorszym razie 427 kg/1 MWh. W tej sytuacji wytworzenie energii potrzebnej do przejechania 1 km Mitsubishi i-MiEV powoduje emisję jedynie 58 g/km. Jeśli natomiast auto będzie korzystało z elektrowni zasilanej energią odnawialną, takiej, jak na przykład siłownia wodna we Włocławku, to emisyjność CO2 wynosi zero, a odnawialne źródła energii to nieodległa przyszłość energetyki – dodaje Robert Grudziński.

Dla porównania najbardziej przyjazne środowisku samochody dostępne na polskim rynku emitują minimum 89 g CO2/km (Toyota Prius), 90 g/km (Smart Fortwo) i 101 g/km (Honda Insight).   

- Warto podkreślić także pewną różnicę w emisji CO2 między samochodami o napędzie konwencjonalnym a elektrycznym. Auta spalinowe emitują dwutlenek węgla wszędzie tam, gdzie się poruszają, natomiast emisja CO2 pośrednio generowana jest przez pojazdy elektryczne tylko tam, gdzie korzystają one ze źródła wytwarzania mocy elektrycznej, czyli maksymalnie w 2-3 elektrociepłowniach w mieście - podsumowuje Robert Grudziński. - Dzięki zastosowaniu nowych technologii, mających na celu obniżenie emisji szkodliwych substancji i pyłów, łatwiej jest zatem ograniczyć tę emisję w tych 2-3 miejscach.

Podobne wiadomości:

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Aktualności 2016-12-01

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Komentuj:

~robin 2011-04-13

S.K - a Ty potrafisz czytać ze zrozumieniem ? Czy piszesz aby coś napisać, nawet jeżeli to jest totalnie bez sensu ...

marko1 2011-04-09

Czy auta elektryczne są w Polsce faktycznie zeroemisyjne, na pewno tak ale na pewno nie są ekologiczne, gdyż na wyprodukowanie energii elektrycznej potrzeba węgla. Jeśli zostaną wprowadzone ograniczenia na spalanie benzyny czy oleju napędowego to zwiększymy spalanie węgla na wyprodukowanie energii elektrycznej, gdyż będzie większy pobór energii elektrycznej na ładowanie akumulatorów i gdzie tu ekologia. Jak na razie w Polsce większości to elektrownie węglowe.

~S.K 2011-04-07

Niech zrobią taki samochód jak Tesla to będzie zero emisji

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport