mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy opony na zimę powinny być węższe?

Czy opony na zimę powinny być węższe?

Stoisz przed decyzją o zakupie opon zimowych do swojego samochodu? Zastanawiasz się, czy postawić na rozmiary podane przed producenta, czy może kupić o rozmiar węższe? Podpowiadamy, które z tych rozwiązań lepiej się sprawdzą zimową porą.

Czy opony na zimę powinny być węższe?
Jeszcze nie tak dawno temu pogląd, że opony zimowe powinny być węższe od tych stosowanych latem, był dość powszechny. I nie była to wyłącznie opinia zaprzyjaźnionego mechanika bądź wulkanizatora. Również eksperci z firm oponiarskich skłaniali się ku takiemu rozwiązaniu. Dziś coś się w tej kwestii jednak zmieniło. Coraz częściej słychać także opinie, że jednak i latem, i zimą powinniśmy stosować ogumienie o takim samym rozmiarze, zalecanym przez producenta. Skąd taka zmiana zdania?

Zobaczmy najpierw, jakie przesłanki stoją (stały) za stosowaniem zimą opon węższych niż latem. Opony węższę mają mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią drogi. Powoduje to, że jednostkowa siła nacisku jest większa niż w aucie, które mają założone większe (szersze) opony. Co to powoduje? Węższe opony z większą siłą wgryzają się w nawierzchnię, co nabiera szczególnego znaczenia, gdy na drodze leży warstwa śniegu. Podczas jazdy po śniegu (zwłaszcza takim nieubitym jeszcze) węższe opony napotykają na mniejszy opór i łatwiej jest im pokonać taki odcinek drogi.

Opony o mniejszej szerokości lepiej radzą sobie również z takim zjawiskiem jak aquaplaning. Podczas pokonywania odcinka z warstwą wody (ale również błota pośniegowego) węższe opony znacznie szybciej ją odprowadzają, dzięki czemu ryzyko wpadnięcia w poślizg jest nieco mniejsze.

Oczywiście nie ma róży bez kolców. Zalety zaletami, ale można również wymienić kilka argumentów przeciw stosowaniu zimówek o węższym rozmiarze. Mniejsza powierzchnia styku z drogą ma wpływ na wydłużenie drogi hamowania - i tyczy się to różnych warunków - od suchej drogi, poprzez mokrą, aż po zaśnieżoną. Nieco większe kłopoty mogą się pojawić podczas jazdy w zakręcie, gdzie łatwiej o utratę panowania nad samochodem. W przypadku gwałtownego dodawania gazu łatwiej też może dojść do zerwania trakcji.

Stosowanie innego rozmiaru opon niż podaje producent może mieć również wpływ na działanie niektórych systemów bezpieczeństwa, jak chociażby ABS. Taki system działa w oparciu o czujniki, które wychwytują nieprawidłowe zachowanie się kół. Jeśli zamocujemy w naszym aucie opony o innym rozmiarze (szczególnie znacząco odbiegające od podanych przez producenta), istnieje większe ryzyko, że taki układ "pogubi się" i w sytuacji kryzysowej zadziała niewłaściwie.

I właśnie postęp technologiczny, jaki został poczyniony zarówno jeśli chodzi o produkcję samych samochodów, jak i opon zmienia dziś opinię nt. stosowania zimówek o innym rozmiarze.

- Obecnie nie ma potrzeby wymiany opon zimą na węższe. Wręcz przeciwnie, zastosowanie opon o tym samym rozmiarze co letnie niesie za sobą więcej korzyści - tłumaczy Krzysztof Raszkowski, Specjalista ds. technicznych, Continental Opony Polska. - Postęp technologiczny związany z rozwojem mieszanek i opracowywaniem nowych bieżników o jeszcze lepszych parametrach powoduje, że dzisiejsze opony są znacznie lepiej przystosowane do warunków zimowych, niż jeszcze kilka lat temu, co potwierdzają wyniki testów. Szersze opony gwarantują lepszą precyzję kierowania na mokrej i suchej nawierzchni oraz lepszą trakcję na ubitym śniegu – co jest ważne szczególnie, jeśli mamy auto o większej mocy. Przede wszystkim jednak szersza opona, to krótsza droga hamowania, a tym samym większe bezpieczeństwo kierowcy.

Inny skład mieszanek, z jakich wykonane są współcześnie projektowane opony, inny bieżnik, inna rzeźba opony - a wszystko dostosowane lepiej do zimowych warunków drogowych - sprawiają, że dziś opony zimowe jeszcze lepiej radzą sobie na drogach niż jakiś czas temu. Producenci tak dostosowują parametry auta i wszelkich podzespołów, że optymalnie zachowują się one, jeśli będziemy stosować się ściśle do instrukcji obsługi. A w tej z reguły nie znajdziemy już dziś innych zaleceń co do rozmiarów opon stosowanych zimą.

Spory wpływ na naszą decyzję co do rozmiaru opony powinny mieć także panujące warunki pogodowe. Pamiętajmy, że w naszych realiach zimą nie mamy przez kilka miesięcy jednakowej pogody. Zdarzają się momenty z obfitymi opadami śniegu, mamy duże mrozy, ale i temperatury powyżej zera, a tym samym odwilże. Oznacza to, że w jednych warunkach sensownym byłoby pomyślenie o węższych opon, jednak za chwilę to szersze opony byłyby bardziej trafnym wyborem.

- Wszystko zależy od tego, w jakich warunkach zimowych użytkujemy auto. Rzeczywiście, zastosowanie węższych opon spowoduje zwiększenie nacisku jednostkowego, co w przypadku grubo zaśnieżonej nawierzchni może być pomocne dla zwiększenia trakcji - uważa Patryk Jasik, Field Engineering Manager Bridgestone Polska. - Niektórzy producenci aut zalecają wręcz zmianę rozmiaru opon zimą ze względu na bardzo małą ilość przestrzeni pomiędzy nadkolem a kołem, co utrudnia odprowadzenie śniegu i błota pośniegowego. Z drugiej strony, jeśli producent auta nie zaleca inaczej, pozostanie przy tym samym rozmiarze pozwoli na utrzymanie tej samej powierzchni styku, co w przypadku przeciętnych warunków zimowych jest jednak najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Reasumując, w dzisiejszych czasach, przy zmiennej pogodzie w miesiącach zimowych, przy jeszcze lepszej technologii projektowania i produkcji opon, stosowanie węższego ogumienia trochę mija się z celem. Wyjątkiem mogą być jedynie sytuacje, gdy mieszkamy w terenie, gdzie zima, i to taka śnieżna, utrzymuje się przez dłuższy czas, gdzie pługi i piaskarki docierają rzadko bądź wcale.
Tematy w artykule: opony opony zimowe

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

e-Autoparts_pl 2014-11-14

Ja opon całorocznych nigdy nie używałem więc ciężko mi się do tego odnieść czy faktycznie spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa. generalnie lepiej się czuje wiedząc,ze jeżdże na dobrych zimówkach.

~andy 2014-11-06

pogubił się chyba autor artykułu - elektronika na pewno nie przez rozmiar opon!!

~dada 2014-10-30

Jak zwykle zapominano o najważniejszej rzeczy opona zimowa jest droższa ! Różnica np 195 a 185 to nawet 100 zł na oponie.

~a1410 2014-10-30

Nikt z fachowców nie wspomniał, że na węższej i dzięki temu trochę wyższej oponie jedzie się bardziej komfortowo i dodatkowo chroni zawieszenie oraz że węższa opona nie "widzi" kolein. Poza tym węższe opony są też zwykle trochę tańsze...

~antypisior 2014-10-30

Lobby oponiarskie znowu atakuje. Na całym świecie badania potwierdziły opinię, że opony całoroczne całkowicie spełniają warunki bezpieczeństwa w warunkach zimowych.nStawianie tezy, że tylko w Polsce można jeździć na oponach letnich w zimie jest tendencyjne i nieuprawnione. Dlaczego nikt nie mówi o oponach całorocznych ? I TU JEST PERFIDIA W/W LOBBY. nPozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport