mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy tanie opony są faktycznie gorsze?

Czy tanie opony są faktycznie gorsze?

Szukasz tanich opon? Zastanawiasz się nad modelami z Chin, Korei, Tajwanu czy też z Polski, ale boisz się o swoje bezpieczeństwo? Specjaliści z GTU sprawdzili, jak najtańsze na rynku opony wypadają na tle droższych, a więc teoretycznie lepszych konkurentów.

Czy tanie opony są faktycznie gorsze?
Opony są jednym z najważniejszych elementów samochodu, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa podczas podróży. Mimo niewielkiej powierzchni styku z drogą, to właśnie one są odpowiedzialne za właściwe hamowanie, przyspieszanie, za trakcję, ale również za komfort jazdy. Również to opony mają duży wpływ na właściwe działanie coraz częściej pojawiających się w nowych samochodach systemów bezpieczeństwa.

Dlatego też wybór właściwego ogumienia powinien być przeprowadzony z rozmysłem. Chęć zaoszczędzenia pieniędzy nie może przesłonić nam ważniejszego, czyli zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Czy jednak wybór taniej opony, które docierają do nas najczęściej z dalekiego wschodu, musi być zawsze złym wyborem? To właśnie chcieli sprawdzić specjaliści z niemieckiego instytutu GTU podczas przeprowadzonych testów porównawczych opon.

Do testów wykorzystane zostały opony z tzw. klasy budżetowej o rozmiarze 225/45 R17 sześciu różnych producentów - po dwóch z Chin i Tajwanu i po jednym z Japonii oraz Polski - oraz dwa seryjne Volkswageny Golfy. Naprzeciw nim stanęła opona renomowanej marki Dunlop. Miejscem porównania był specjalistyczny tor do testowania opon. Przeprowadzono trzy próby - jak każda opona wpływa na drogę hamowania, jak zachowuje się na mokrej nawierzchni oraz jak wpływa na prowadzenie auta.



Pierwsza próba polegała na jak najszybszym zahamowaniu i zatrzymaniu auta, które porusza się z prędkością 100 km/h. Volkswagen Golf na teoretycznie najlepszych oponach z całej przetestowanej stawki zatrzymał się po 49,9 m. Tymczasem rywale potrzebowali na zatrzymanie od kilku do nawet 12 metrów więcej, poruszając się wciąż, gdy samochód wyposażony w opony marki Dunlop już stał, z prędkościami rzędu 33-44 km/h. Bardzo łatwo sobie wyobrazić, że przy takiej prędkości najechanie na pieszego czy inny stojący pojazd może grozić poważnymi konsekwencjami dla naszego zdrowia a nawet życia.

W powyższym teście polska opona (Kormoran Gamma B2) nie wypadła bardzo tragicznie, choć do opon Dunlop sporo jej brakuje - Golf na Kormoranach zatrzymał się 7,4 m dalej i poruszał się z prędkością 35,8 km/h, gdy auto na Dunlopach już zdążyło się zatrzymać.

marka
droga hamowania
pozostała prędkość
Riken Maystorm61,9 m44,0 km/h
Federal SS 59560,5 m41,8 km/h
Kenda KR2060,4 m41,6 km/h
Goodride SA0557,3 m36,0 km/h
Kormoran Gamma B257,2 m35,8 km/h
Westlake SV 30856,2 m33,5 km/h
Dunlop
49,9 m0,0 km/h


Również zjawisko tzw. aquaplaningu pokazało wyraźne różnice pomiędzy droższymi a tanimi oponami. Golf uzbrojony w Dunlopy po wjechaniu na mokrą nawierzchnię przy prędkości 80 km/h nie wypadł z obranego toru jazdy, a kierowca nie stracił panowania nad autem. Zupełnie inaczej zachowały się w takiej sytuacji tanie opony, które po najechaniu na taflę wody zaczęły "pływać". Auto wpadło w sporą podsterowność i nie dało się już z niej wyprowadzić.

Gorsze zachowanie auta jadącego na tanich oponach dało się zauważyć również podczas gwałtownego ruszania czy przyspieszania. Podczas gdy Golf na Dunlopach bez większych problemów poruszał się prosto, pozostały opony miały problemy z trakcją, przyczepnością, a także z nagłymi zmianami obciążenia już przy stosunkowo niewielkich prędkościach.

Werdykt wydany przez ekspertów GTU jest mało korzystny dla tanich opon. Według niemieckiego instytutu nie warto ryzykować własnego życia i zdrowia, nie mówiąc o aucie, wybierając najtańsze na rynku opony, na których da się zaoszczędzić od ok. 20 do 30 euro.

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

snof 2015-01-09

Matador to jest porażka jeździłem tylko 2 miesiące , jak deszcz padał zamiatało mnie po drodze narka

~m.m. 2014-12-19

lepsze niż bieżnikowane lub używane

~miro 2014-12-18

@ kierowca z bombowca, chińszczyzna czy inne najtańsze opony może na co dzień nie dają poznać po sobie że są duuuużo gorsze od tych dużo droższych, ale w sytuacjach podbramkowych ta gorsza jakość może mieć decydujące znaczenie. ja natomiast uważam, że spoko są opony klasy średniej, typu nokian, fulda czy np. kleber, które już wcale nie są gorsze od tych z segmentu premium

~mkz 2014-12-18

Dużo zależy od stylu jazdy. Jeżdżący szybciej - muszą brać markowe.

~kierowca z bombowca 2014-12-17

Różnica między najtańszymi a drogimi oponami to nie 20-30 Euro tylko przepaść, więc to wprowadzanie w błąd czytelników. Z resztą argumentów zgadzam się, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo i drogę hamowania, natomiast zastanawiam się czy jest aż tak wielka różnica. Mam letnie Barum Bravuris 2 205/50/17 (wcześniej Bridgestone Potenza) jest między nimi duża różnica cenowa ale w prowadzeniu nie aż tak wielka, by nie opanować samochodu na mokrej nawierzchni, natomiast teść ma w tej samej klasy aucie podobnego rozmiaru chińszczyzny, jakieś noname, dał za nie grosze, poza tym, że na mokrym faktycznie są trochę gorsze nie ma wielkiej różnicy. Sam go namawiałem na lepsze opony mówiąc że się rozbije na tej tandecie, ale widzę, że nie są takie tragiczne. Mamy diesle 178KM i 140KM (VolvoV50 i Audi A4), jeździmy bardzo szybko w zakrętach i wydaje mi się, że spokojni kierowcy nawet nie wykorzystają możliwości opon za 600zł za sztukę, które będą kosztowały 2x tyle co tanie opony. Pozostaje jeszcze droga hamowania, która faktycznie ma znaczenie kiedy na przejściu są przechodnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport