mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Czy to ostatni rok wzrostów?

Czy to ostatni rok wzrostów?

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2008 roku na polskim rynku wyniosła 319.965 egzemplarzy i była o 9,4% wyższa niż rok wcześniej. Z perspektywy sporych spadków na większości europejskich i światowych rynków to wynik więcej niż dobry. Jednak nie należy popadać w zbytni hurraoptymizm.

Czy to ostatni rok wzrostów?

Na tle europejskich krajów (UE+EFTA) Polska wypada stosunkowo dobrze. Po pierwsze znajduje się w nielicznym gronie państw (nieco ponad 30%), które w ubiegłym roku zanotowały wzrost sprzedaży. Co więcej, znajduje się w ścisłej czołówce krajów pod względem tempa wzrostów sprzedaży. Zdecydowanie największy przyrost zarejestrowanych nowych aut zanotowano na Słowacji (+17%), kolejna zaś grupa państw (Polska, Finlandia, Bułgaria oraz Czechy) miała podobne tempo wzrostu.

Przede wszystkim musimy jednak pamiętać, że polski rynek samochodów nowych wychodzi powoli z katastrofalnej sprzedaży, jaką zanotowaliśmy przed dwoma, trzema laty. Dlatego też obecne wzrosty sprzedaży naliczane są w stosunku do niskiej podstawy. Porównywalna pod wieloma względami do naszego kraju Hiszpania, mimo prawie 30-procentowego spadku sprzedaży w ubiegłym roku, wciąż ma ponad trzykrotnie wyższą sprzedaż. Również mające dużo mniejszą liczbę mieszkańców Holandia czy Belgia w 2008 zanotowały wyższy poziom sprzedaży aut nowych niż w naszym kraju.

Choć 9-procentowy wzrost na zakończenie roku to wynik całkiem dobry, to jednak biorąc pod uwagę fakt, że na początku roku odnotowywaliśmy nawet 20-procentowe przyrosty sprzedaży, można się było spodziewać znacznie lepszego finału. Kryzys, jaki dotknął branżę motoryzacyjną, nie ominął jednak również i Polski, i gdyby nie nawet dość znaczne promocje w ostatnich miesiącach roku, to końcowy wynik mógłby być wręcz sporo gorszy.

Niestety zanosi się na to, iż obecny rok będzie stanowił kontynuację spadków na większości rynków. Prognozy co do rynku polskiego są różne, ale raczej przed spadkami nie zdołamy się ochronić. Sukcesem byłoby utrzymanie poziomu sprzedaży z 2008 roku, jednak prawdopodobny jest gorszy wynik i to nawet o 20 procent.

Samochody osobowe
W 2008 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku wyniosła 319.965 aut i była o 9,4% wyższa niż w 2007 r. (292.376 aut). Po pierwszej połówce roku, kiedy to wzrost osiągnął 13,2%, wydawało się jeszcze, że rok zakończy się dwucyfrowym przyrostem sprzedaży. Jednak sprzedaż w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 2008 roku była wyższa niż w takim samym okresie rok wcześniej już tylko o 5,5%.

W przypadku samochodów osobowych najlepszą sprzedażą w ubiegłym roku ponownie może pochwalić się Toyota. Trzyprocentowy wzrost sprzedaży pozwolił japońskiej marce umocnić się na pozycji lidera, bowiem nieznacznie gorszą sprzedaż (o 0,2%) zanotowała druga w rankingu Skoda.

 Marka
Sprzedaż w 2008 r.
Udział w rynku
Zmiana procentowa

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Toyota
Skoda
Fiat
Opel
Volkswagen
Ford
Renault
Peugeot
Honda
Citroen
KIA
Hyundai
Nissan
Suzuki
Seat
34.855
32.887
29.232
27.970
23.704
23.211
19.466
16.718
14.715
13.790
11.356
10.072
 7.909
 7.801
 7.003
10,9
10,3
9,1
8,7
7,4
7,3
6,1
5,2
4,6
4,3
3,5
3,1
2,5
2,4
2,2
+3,0
-0,2
+5,1
+4,5
+15,8
+7,7
+20,1
-10,6
+13,0
-0,8
+35,9
+104,9
+4,3
+9,6
-12,5


Spośród debiutujących w ubiegłym roku na naszym rynku marek najlepszym wynikiem może poszczycić się Mazda (ponowny debiut), której sprzedaż wyniosła 1.636 aut, co dało tej japońskiej marce 0,5-procentowy udział w rynku. Indyjska marka Tata zanotowała sprzedaż na poziomie 133 aut (bez pickupa zaliczanego do aut użytkowych), zaś na auta marki Abarth zdecydowało się w zakończonym roku 11 klientów.

W ubiegłym roku swoich klientów znalazły także bardziej niszowe marki. Sprzedano jednego Maybacha, 4 Corvette i 8 Hummerów.

Największy wzrost procentowy:
Hummer +300
Hyundai +104,9
Mitsubishi +79,9
Lancia +57,1
Subaru +42,5

Największy spadek procentowy:
Cadillac -51,2
Ssangyong -36,4
Alfa Romeo -28,9
Jeep -13,9
Land Rover -12,5

Samochody dostawcze o dmc <= 3,5t (w tym pickupy)
W 2008 r. sprzedano 58.134 samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i było to więcej niż rok wcześniej o 4.733 sztuki, czyli o 8,9%. Bardzo dobre dla tego segmentu było pierwsze półrocze, kiedy to sprzedano o 25% więcej aut niż w analogicznym okresie 2007 roku. Okres od lipca do grudnia był już znacznie gorszy, sprzedaż w tych miesiącach spadła o 3,6%.

Niekwestionowanym liderem segmentu pojazdów dostawczych na polskim rynku pozostaje Fiat z udziałem w rynku na poziomie 20,9%.

 Marka
Sprzedaż w 2008 r.
Udział w rynku
Zmiana procentowa
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Fiat
Volkswagen
Renault
Peugeot
Citroen
Ford
Mercedes
Opel
Nissan
Toyota
12.126
7.061
6.210
6.011
5.662
4.975
3.856
3.337
2.098
1.758
20,9
12,1
10,7
10,3
9,7
8,6
6,6
5,7
3,6
3,0
+15,7
+5,2
-11,0
+29,9
+26,8
+13,2
+9,7
+36,8
-30,8
-5,6

Dwie nowości w segmencie pojazdów użytkowych, jakie pojawiły się w zeszłym roku na poslkim rynku - pickup Tata Xenon i dostawczy LDV Maxus - nie zanotowały jakichś oszałamiających wyników. Ich sprzedaż wyniosła odpowiednio 35 i 28 sztuk.

Największy wzrost procentowy:
Skoda +348,6
Opel +36,8
Hyundai +32,5
Peugeot +29,9
Citroen +26,8


Podobne wiadomości:

Kryzys nie taki straszny?

Kryzys nie taki straszny?

Finanse i prawo 2009-01-07

Benzyna poniżej 3 zł/l!

Benzyna poniżej 3 zł/l!

Aktualności 2009-01-06

Komentuj:

~po 2009-01-08

Oj koniec, koniec. Na długo.Puki będą tak zbójeckie kredyty. I tak zabiedzone społeczeństwo. Ludzkie marzenia w dużej skali realizować można lecz nie w tej części kontynentu

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport