mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > DAF: Podsumowanie roku 2009

DAF: Podsumowanie roku 2009

Mimo że 2009 rok upłynął pod znakiem kryzysu, DAF jest zadowolony z utrzymania pozycji lidera w sprzedaży najcięższych pojazdów ciężarowych (powyżej 16 ton DMC). Dzięki rozwojowi sieci dealerskiej i serwisowej oraz planom inwestycyjnym, koncern patrzy w przyszłość z optymizmem.

DAF: Podsumowanie roku 2009
Marka DAF, wzorem lat ubiegłych, została liderem segmentu najcięższych pojazdów ciężarowych dostarczając 1239 nowych pojazdów do polskich klientów, co dało udział w rynku na poziomie 19,5 %. Pomimo że rok miniony należał z pewnością do najtrudniejszych w naszej branży, jak również w historii DAF, wszyscy możemy być dumni, że udało nam się przekuć ogromne wyzwania w wiele wspaniałych osiągnięć, w tym znaczący udział w rynku polskim.

O zaangażowaniu firmy w poprawę jakości świadczy zdobycie Złotego Laura Klienta 2009 w kategorii „Samochody ciężarowe” co zdaniem firmy, świadczy o dużej aktywności, działaniach bliskich rynkowi i klientom oraz lepszemu wykorzystywaniu możliwości. DAF udowodnił, że jest w stanie przetrwać  dobrej kondycji najsilniejsze burze.

Dealerzy DAF widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF na rynku, co przekłada się na intensywną politykę inwestycyjną. Tylko w roku 2009 oddano do użytku 4 nowe obiekty serwisowe. Na terenie Lubelszczyzny od kwietnia 2009 działa nowy obiekt serwisowy firmy DAF należący do Grupy Wanicki. Firma DBK, kolejny autoryzowany dealer DAF Trucks Polska, otworzyła dwie nowe stacje serwisowe w Koszalinie i Szczecinie. Wiosną rozpoczął działalność szósty już autoryzowany serwis DAF firmy DBK w Koszalinie. Drugi nowy serwis DAF to szczeciński oddział DBK, przeniesiony do całkowicie nowego obiektu w Radziszewie. W nowym budynku znajduje się stacja serwisowo diagnostyczna samochodów ciężarowych z zapleczem biurowo socjalnym i magazynem części. Czwartym serwisem uruchomionym w roku 2009 jest obiekt serwisowy firmy WTC, mieszczący się w Ozimku koło Opola, dysponujący 4 stanowiskami przejazdowymi i pełnym wyposażeniem umożliwiającym naprawę pojazdów wszystkich marek. Serwisy wyposażono we wszystkie urządzenia, niezbędne do obsługi serwisowej samochodów ciężarowych i dostawczych oraz ich diagnostyki.

Na rynku europejskim DAF musiał się zmierzyć z bezprecedensowym i nagłym jego załamaniem. Liczba rejestrowanych ciężarówek spadła o 50%, a ponieważ rejestrowane były głownie pojazdy stokowe z zapasów dealerów, ogólna liczba zamówień w branży w 2009 roku spadła o 70 do 80% w porównaniu z rokiem 2008. Wolumen produkcji na rok 2009 był o 70% niższy niż w roku 2008. Ze względu na masowe anulowania nasz wypełniony portfel zamówień błyskawicznie się skurczył z ponad 50 000 do niecałych 7 000 sztuk. Pomimo przeciwności DAF osiągnął rekordowy udział w rynku europejskim zostając po raz kolejny liderem w dostawie ciężkich ciągników siodłowych.

Pomimo znacznego załamania rynku również amerykańskiego, choć wyniki PACCAR na rok 2009 nie zostały jeszcze ogłoszone, ale w pierwszych dziewięciu miesiącach roku firma wypracowała zysk netto wynoszący 65,8 miliona dolarów oraz osiągnęła obroty w wysokości 5,8 miliarda dolarów.

Jak twierdzi DAF, kluczem do sukcesu jest profesjonalna sieć dealerów składająca się z ponad tysiąca punktów sprzedaży i usług, z czego jedynie niewielka część to placówki należące do firmy.

Pomimo lekkiego ożywienia na rynku, DAF ożywienia na rynku Unii Europejskiej oczekuje nie wcześniej niż w ostatnich miesiącach 2010 roku. Wciąż utrzymują się zagrożenia ekonomiczne, które mogą spowolnić ożywienie rynku ciężarówek. Należą do nich zakończenie pakietów stymulacyjnych, wzrost bezrobocia w Europie i wynikająca z tego stagnacja wydatków konsumpcyjnych. Zgodnie z prognozami wolumen rynku w Unii Europejskiej będzie porównywalny z wolumenem z roku 2009.

Koncern chce w 2010 roku, zwiększyć udział w rynku Unii Europejskiej do 10% w segmencie 6-15 ton i 15,5% w segmencie powyżej 15 ton. Główne cele w zakresie rozwoju produktów w latach 2009 i 2010 są związane z projektami silników i pojazdów spełniających wymogi przyszłych przepisów w dziedzinie emisji. Projekt silnika EPA’10 realizowany w Ameryce Północnej znajduje się w końcowej fazie i obecnie na rynek północnoamerykański wprowadzany jest MX (rozpoczęcie produkcji planowane jest na czerwiec 2010).
Jeśli chodzi o Europę, realizowany tu projekt Euro 6 jest największym w zakresie rozwoju produktu w całej historii DAF. Euro 6, obejmujący SCR, EGR i technologię filtrowania cząsteczek, ma ogromny wpływ na cały pojazd i wymaga szeroko zakrojonych prac naukowo-badawczych. DAF planuje wiele innych udoskonaleń produktów, zwłaszcza w dziedzinie osi i zawieszenia, co ma pomóc osiągnąć cel w zakresie udziału w rynku w segmencie ciężarówek kompaktowych i specjalistycznych.

Głównym celem DAF na 2010 rok jest dalsza praca nad poprawą zadowolenia klienta.

Podobne wiadomości:

Sprzedaż nowych aut w Europie - kryzysu nie widać

Sprzedaż nowych aut w Europie - kryzysu nie...

Aktualności 2015-07-20

Nissan najlepszą marką z Azji

Nissan najlepszą marką z Azji

Aktualności 2015-07-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport