mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > DKV: w transporcie umiarkowany optymizm

DKV: w transporcie umiarkowany optymizm

Instytut ProgTran przeprowadził na zlecenie firmy DKV Euro Service analizę rynku transportu drogowego w 11 krajach Europy, w tym w Polsce. Jak sugerują wyniki przeprowadzonego pod koniec 2009 r. Badania, prognozy dla firm transportowych na najbliższe trzy lata są optymistyczne. Problemy mogą mieć jedynie przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem osób. Raport wskazuje, że w ciągu najbliższych trzech lat w Polsce o 1/10 wzrośnie ilość towarów transportowanych przez polskich przewoźników, zaś ilość osób korzystających z autokarów może spaść o 3 proc.

DKV: w transporcie umiarkowany optymizm
DKV analizował koniunkturę w branży transportowej od 2005 r. W porównaniu z innymi europejskimi krajami polskie firmy transportowe prezentują się dobrze. Jest to związane z optymistycznymi prognozami dotyczącymi dynamicznego wzrostu polskiego PKB – do 2012 r. ma on wzrosnąć o 15 proc.

Za obecną słabą koniunkturę w branży odpowiada spadek popytu na usługi przewoźników i nadmierne inwestycje w rozbudowę flot polskich firm. Istotnym problemem było również osłabienie eksportu wywołane wzmocnieniem złotówki w 2008 roku. Przed okresem kryzysu parki samochodowe powiększały się w tempie nawet 10 proc. rocznie. W tej chwili, zgodnie z prognozami DKV wzrost liczby pojazdów we flotach w ciągu najbliższych czterech lat ma wynieść tylko ok. 4 proc. Przedstawiciele DKV sugerują bardziej racjonalne decyzje dotyczące powiększania parków samochodowych.

– Wśród naszych klientów często obserwowaliśmy brak kalkulacji kosztów – zamiast zwiększać efektywność, dokupywali nowy tabor, mylnie przyjmując, że więcej pojazdów to większy zysk – komentuje wyniki ankiet Michał Bałakier, prezes DKV Euro Service Polska.

Instytut ProgTrans, który przeprowadzał badanie dla DKV szacuje, że ilość towarów transportowanych przez polskich przewoźników zwiększy się w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 10 proc. Ale liczba przejechanych kilometrów wzrośnie jedynie o 3 proc. To efekt zmiany struktury flot spowodowanej inwestycjami w parki samochodowe przed kryzysem - przed rokiem 2008 firmy angażowały się przede wszystkim w zwiększanie ładowności posiadanych pojazdów. W czasie kryzysu popyt na usługi transportowe okazał się zbyt mały, aby wykorzystać ich możliwości. Stąd też spadki w branży utrzymujące się do końca 2009 r. 

W tej chwili widać nieznaczne ożywienie rynku, widoczne w umiarkowanym wzroście wyników. Po drogach porusza się teraz mniejsza liczba samochodów, ale o większej ładowności. Prezes DKV Euro Service, Michał Bałakier, przewiduje, że zmiana struktury flot dotyczyć będzie w najbliższych latach w głównej mierze rozrobionego wcześniej transportu lokalnego. Zastępowanie nieefektywnych, małych pojazdów, większymi najpowszechniejsze będzie w branży budowlanej.

Szczegółowe dane dotyczące tonażu wskazują, że jego dynamika na trzy lata przed kryzysem utrzymywała się wśród polskich firm na najwyższym w Europie poziomie – 5 proc. rocznie. W okresie spowolnienia gospodarczego tylko Polska i Czechy, zdołały utrzymać dodatni wskaźnik. Za to do 2012 roku masa towarów przewożonych przez rodzime przedsiębiorstwa ma być ok. 10 proc. większa niż średnia dla reszty Europy.

W ciągu ostatnich czterech lat spadało zainteresowanie usługami autobusowymi. Zdaniem DKV powodem jest m.in. silna promocja usług tanich linii lotniczych, które na dalekich trasach na stałe odebrały klientów przewoźnikom drogowym. Polskę szczególnie dotknie ten ujemny trend -  przewóz osób może zmniejszyć się nawet nawet o 3 proc. Z tego powodu coraz mniej przewoźników autobusowych zdecyduje się na inwestycje w nowe pojazdy. 

Badania przeprowadzone przez instytut ProgTrans na zlecenie DKV wskazują, że pomimo silnego wpływu kryzysu na branżę transportową, prognozy na kolejne lata są raczej optymistyczne. Źródła problemów firm transportowych w poszczególnych krajach były bardzo różne. Jednak niezależnie od tego, spadek popytu na usługi transportowe wymusił na przewoźnikach poprawę standardów ich działania. Firmy, które przetrwały, czas spowolnienia poświęciły na poprawę jakości usług, dostosowanie wielkości i profilu flot do rzeczywistych potrzeb rynku oraz podniesienie kwalifikacji pracowników. 

Podobne wiadomości:

Kupujemy coraz mniej diesli

Kupujemy coraz mniej diesli

Aktualności 2016-04-19

Sprzedawcy aut używanych bardziej uczciwi

Sprzedawcy aut używanych bardziej uczciwi

Aktualności 2016-02-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport