mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku 2011 – raport - auta nowe

Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku 2011 – raport - auta nowe

Po dwóch latach dominacji Skody Octavii w plebiscycie na Internetowy Samochód Roku, w minionych dwunastu miesiącach najlepiej sprzedający się na polskim rynku model musiał uznać wyższość Dacii Duster. Z kolei trzecia w rankingu Kia Sportage miała duży udział w tym, że to koreańska marka okazała się najpopularniejsza wśród polskich internautów w 2011 roku.

Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku 2011 – raport - auta nowe

Zwycięstwo Dacii Duster w 2011 roku było pierwszym triumfem modelu z tego segmentu rynkowego w ośmioletniej już historii nagrody Internetowy Samochód Roku. Jak do tej pory największym zainteresowaniem internautów cieszyły się bowiem modele z klasy kompaktów (pięć tytułów ISR) oraz z segmentu małych aut (dwa triumfy). Jak widać, gusta internautów idą w parze z rzeczywistymi wynikami sprzedaży na polskim oraz europejskim rynku, gdzie popyt na kompaktowe SUV-y wciąż rośnie w dość dużym tempie.

ISR 2011 to pierwszy taki tytuł dla rumuńskiej marki. W historii tej nagrody trzykrotnie najbardziej popularne okazywały się modele Skody (raz Fabia, dwa razy Octavia), dwa razy zwyciężał Ford (dwukrotnie Focus) i po jednym razie - triumfator pierwszej edycji konkursu w 2004 roku - Chevrolet (Aveo) i Honda (Civic).

TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele w 2011 r. 

Miejsce

Modele samochodów

Punkty*

1

Dacia Duster

330579

2

Skoda Octavia

238276

3

Kia Sportage

213757

4

Opel Astra

173072

5

Skoda Fabia

111872

6

Kia cee'd

108435

7

Ford Focus

101380

8

Volkswagen Golf

94624

9

Citroen C4

92883

10

Kia Venga

88074

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Ubiegłoroczne zwycięstwo i tytuł Internetowego Samochodu Roku 2011 dla Dacii Duster w kategorii aut nowych był potwierdzeniem olbrzymiej popularności, jaką to auto cieszyło się nad Wisłą. A jednocześnie należy dodać, że było ono całkowicie bezdyskusyjne. Przede wszystkim przewaga nad drugą w końcowej klasyfikacji Skodą Octavia była miażdżąca, wyniosła ponad 90 tys. głosów, co stanowiło prawie 30 proc. uzyskanych punktów przez Dacię. Niejako przy okazji Duster pobił rekord w długości liderowania w rankingu. Przez dwanaście miesięcy, od grudnia 2010 do listopada 2011, model ten zajmował pierwszą pozycję w miesięcznych zestawieniach. I dopiero w ostatnim miesiącu minionego roku z najwyższego miejsca na podium (od razu na trzecie miejsce) zepchnęła go Kia Sportage.

Generalnie cały ubiegły rok był zdominowany przez trzy modele. Podobnie jak i Duster, również i Skoda Octavia w każdym miesiącu plasowała się w czołowej trójce - osiem razy na drugim miejscu i cztery razy na trzecim. Kia Sportage z kolei dziewięciokrotnie stawała na podium, z czego raz na najwyższym stopniu, cztery razy na drugim miejscu i również cztery na trzecim. Jedynym modelem, któremu również udało się zdobyć czołową trojkę w 2011 roku, był Opel Astra. Produkowany w Polsce niemiecki model, który 2010 rok zakończył na drugiej pozycji, tym razem musiał zadowolić się czwartą lokatą, a na pocieszenie pozostały mu trzykrotnie trzecie miejsca w zestawieniach miesięcznych.

Zarówno dla Dacii Duster, jak i Kii Sportage 2011 rok był drugim rokiem obecności na rynku, co z pewnością miało duży wpływ na tak wysokie zainteresowania tymi autami. Skoda Octavia z kolei to auto, które w 2012 roku zostanie zastąpione przez kolejną generację i mimo to, jak pokazują statystyki, wciąż cieszy się ogromną popularnością wśród potencjalnych nabywców.


Kolejne miejsca w czołowej dziesiątce rankingu zajęły Skoda Fabia, Kia cee'd, Ford Focus i Volkswagen Golf, a więc modele również chętnie nabywane przez Kowalskiego i które w historii ISR zajmowały już zaszczytne miejsca na podium. Dwie ostatnie lokaty w czołowej dziesiątce zajęły Citroen C4 oraz Kia Venga. W przypadku francuskiego modelu pierwszy raz udało mu się znaleźć w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych modeli na koniec roku. Kia Venga miała za to bardzo udany 2010 rok, kiedy to kilka razy plasowała się w czołówce miesięcznych rankingów, a cały rok zakończyła na niezłym, piątym miejscu. Choć miniony rok Venga ukończyła na dziesiątym miejscu to i tak jest to potwierdzenie utrzymującego się wysokiego zainteresowania tym autem.

Przyglądając się wynikom pierwszej dziesiątki najbardziej popularnych modeli w 2011 roku widać dość dokładnie, wśród jakich modeli nasi rodacy szukają dla siebie nowego auta. Przede wszystkim są to modele z klasy średniej niższej, czyli tzw. kompakty, których w czołowej dziesiątce jest aż sześć. Dwa modele pochodzą z segmentu SUV-ów i po jednym z segmentu B i minivanów.

Rozkładając na czynniki pierwsze pierwszą pięćdziesiątkę rankingu, zdecydowanie dominują modele z segmentów C i B, których jest odpowiednio 13 i 12. Siedmiu przedstawicieli ma klasa D, sześciu SUV-y i po dwa minivany, crossovery i najmniejsze modele, czyli segment A. Aż sześć modeli reprezentuje segment premium, czyli bardziej luksusowe marki. Jak widać osoby poszukujące nowego auta nie skupiają się na autach najtańszych (segment A), są w stanie wyłożyć nieco więcej pieniędzy, by w zamian otrzymać nieco wyższy komfort podróżowania, lepsze wyposażenie oraz lepsze właściwości jezdne. Jednocześnie sześć modeli z segmentu premium pokazuje, że cały czas utrzymuje się grono potencjalnych klientów, którzy są w stanie zapłacić za auto dużo więcej i w ten sposób otrzymać znacznie wyższy poziom luksusu.

Zdecydowanie najczęściej nasi rodacy szukają nowego auta wśród niemieckich modeli. Aż 16 samochodów z pierwszej 50 to produkty naszych zachodnich sąsiadów (Opel, Volkswagen i Ford), w tym wszystkie sześć modeli z segmentu premium (marki Audi, BMW i Mercedes). Kolejne miejsca zajmują modele marek japońskich i koreańskich - tych pierwszych było dziewięć (Toyota, Honda, Nissan, Mazda i Mitsubishi), koreańskich tylko dwie, ale za to najliczniej reprezentowane (po 4 modele Kii i Hyundaia). Tylko pięciu przedstawicieli w czołowej 50 mają marki francuskie (ani jeden Peugeot), są za to aż cztery Skody, trzy Fiaty i po dwie Dacie i Chevrolety.

TABELA 2 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki w 2011 r. 

Miejsce

Marka

Punkty*

1

Kia

555713

2

Volkswagen

493792

3

Skoda

482723

4

Dacia

453632

5

Opel

413501

6

Ford

346689

7

Hyundai

304510

8

Fiat

301507

9

Toyota

296075

10

Renault

287318

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Wspomniane cztery modele w pierwszej pięćdziesiątce, a przede wszystkim aż trzy modele w czołowej dziesiątce przełożyły się na pierwszą lokatę Kii wśród najbardziej popularnych marek w segmencie aut nowych. Koreańska marka od dłuższego już czasu cieszy się w naszym kraju bardzo dużą popularnością, a kolejne jej modele stają się rynkowymi hitami. W ubiegłym roku na miano bestsellera zasłużył model Sportage, który był najczęściej kupowanym SUV-em w Polsce. Cały czas spore zainteresowanie towarzyszy też cee'dowi, Vendze oraz Picanto. Brak jednego hitowego modelu spowodował, że posiadający podobną flotę modeli Hyundai zakończył ubiegły rok na ósmym miejscu. Podobnie trochę było w minionym roku w przypadku Volkswagena. Wprawdzie ta niemiecka marka miała aż cztery modele w pierwszej 50, jednak najwyżej w klasyfikacji modelu znalazł się Golf dopiero na ósmej pozycji. A to spowodowało, że najpopularniejsza w Europie marka musiała uznać wyższość Kii.

w minionych dwunastu miesiącach Kia zwyciężała dziewięciokrotnie w rankingach miesięcznych, podczas gdy Volkswagenowu ta sztuka nie udała się ani razu. Trzema miesięcznymi triumfami może pochwalić się za to Skoda, która na zakończenie 2011 roku zajęła trzecie miejsce.


Trzecia i przede wszystkim czwarta lokata przypadła markom, które nie dysponują aż tak bogatą gamą modelową. O ile jeszcze w przypadku Skody, liczba modeli z roku na rok systematycznie się powiększa, to Dacia bazuje na zaledwie trzech swoich głównych modelach. Jak pokazał ubiegły rok, wystarczyło to do zajęcia czwartej lokaty w kategorii marek.

W porównaniu do 2010 roku w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek nie mieliśmy dużo zmian. Z czołówki wypadła tylko marka Audi, której miejsce zajął Fiat. Największy skok, jeśli idzie o liczbę miejsc, zanotowała Dacia (+6), największy spadek zaś Toyota (-4). W ubiegłym roku do ścisłej czołówki nie udało się awansować żadnej marce premium, jednak, tak jak i rok wcześniej, największą popularnością cieszyły się produkty marki Audi przed Mercedesem i BMW.

TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane auta użytkowe w 2011 r. 

Miejsce

Model

Punkty*

1

Volkswagen Transporter

32335

2

Fiat Ducato

27208

3

Mercedes Sprinter

25655

4

Iveco Daily

19169

5

Ford Transit

15742

6

Volkswagen Crafter

15151

7

Volkswagen Caddy

14479

8

Fiat Doblo

12993

9

Volkswagen Amarok

12487

10

Fiat Scudo

11235

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Po zawirowaniach w poprzednich latach z przepisami podatkowymi, dotyczącymi pojazdów firmowych i możliwości odliczania podatku VAT zawartego w cenie ich nabycia oraz w cenie paliw, 2011 rok był pod tym względem dużo spokojniejszy. Zgoda Komisji Europejskiej na wprowadzenie okresu przejściowego w zakazie odliczania pełnego podatku VAT od aut z kratką spowodowała, że w minionym roku w tej kategorii brylowały typowe pojazdy dostawcze.

Tym samym nie mieliśmy do czynienia z żadną niespodzianką, a najpopularniejszym modelem okazał się bezdyskusyjnie, podobnie jak rok wcześniej, Volkswagen Transporter, który zdominował również większość miesięcznych rankingów. Pięciokrotny zwycięzca w tej kategorii z poprzednich lat, czyli Mercedes Sprinter, również podobnie jak w 2010 roku, uplasował się na trzecim miejscu. Niemieckie modele rozdzielił Fiat Ducato, przed rokiem zamykający czołową dziesiątkę. Co ciekawe, te trzy modele były jedynymi przedstawicielami klasycznych pojazdów dostawczych, którym rok temu udało się zmieścić w ścisłej czołówce. Wszystkie pozostałe lokaty przypadły modelom osobowym z homologacją ciężarową, czyli popularnym "kratkom".

Pozostałe miejsca w pierwszej dziesiątce rankingu przypadły w większości również większym bądź średnim pojazdom dostawczym (Iveco Daily, Ford Transit, Volkswagen Crafter i Fiat Scudo). Dwa modele reprezentowały segment LCV, czyli lekkich aut użytkowych - Volkswagen Caddy oraz Fiat Doblo, a jedynym "rodzynkiem" okazał się pickup Volkswagen Amarok, który zdecydowanie w tyle pozostawił przede wszystkim japońskich przedstawicieli tego segmentu.

2012 rok w kategorii pojazdów użytkowych zapowiada się równie spokojnie i dopiero dużo ciekawiej może być od 2013 roku. Wówczas to bowiem kończy się okres przejściowy i do łask mogą powrócić auta z kratką. Jeśli przedstawiciele resortu finansów nie wprowadzą w tej materii żadnych zmian, to znowu w salonach sprzedaży może zaroić się od takich modeli.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Dacia Duster
Dacia Duster
Cena podstawowa już od: 39 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Aktualności 2016-09-20

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Aktualności 2016-07-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport