mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku 2012

Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku 2012

Zwycięstwo w 2011 roku nie było przypadkiem. Polacy polubili tego kompaktowego SUV-a tak mocno, że również miniony rok należał do Dacii Duster. Rumuński model w ostatecznym rozrachunku okazał się lepszy od Skody Octavii oraz Kii Sportage, a więc ścisła czołówa rankingu Top Ten mojeauto.pl za 2012 rok była identyczna jak we wcześniejszych dwunastu miesiącach.

Dacia Duster Internetowym Samochodem Roku   2012
Dziewiąta odsłona plebiscytu na Internetowy Samochód Roku, w którym o triumfie nie przesądzają głosy jurorów czy czytelników, a faktyczne zainteresowanie poszczególnymi modelami, można rzec, była dość nudna. Na tyle, że w głównej kategorii - aut osobowych - aż cztery pierwsze pozycje były identyczne jak rok wcześniej. W kategorii najpopularniejszych marek taką samą kolejność mamy na trzech pierwszych lokatach. Zmianę zwycięzcy mamy tylko wśród pojazdów użytkowych, ale na podium trafiły te same modele. Gusta Polaków, jak widać, nie zmieniają się wraz z nowościami, których przecież w ubiegłym roku nad Wisłą było całkiem sporo.

Ubiegłoroczny triumf był drugim zwycięstwem Dustera, dzięki temu model ten dogonił pod tym względem Forda Focusa i Skodę Octavię. W historii Internetowego Samochodu Roku łącznie Skoda ma trzy zwycięstwa na swoim koncie, Dacia i Ford po dwa i po jednym Chevrolet oraz Honda. Jak dotąd najczęściej tytuł ISR zdobywały modele z segmentu kompaktów (pięciokrotnie), jednak zwycięstwo Dustera spowodowało, że kompaktowe SUV-y dogoniły przedstawicieli segmentu małych aut.

miejsce
model
punkty*
miejsce
model
punkty*
1.
Dacia Duster
115553
11.
Kia Rio
68038
2.
Skoda Octavia
110536
12.Chevrolet Aveo
62899
3.
Kia Sportage
108866
13.
Citroen C4
61526
4.
Opel Astra
99665
14.
Hyundai ix35
60061
5.
Ford Focus
81952
15.
Volkswagen Passat
59564
6.
Volkswagen Golf
70726
16.
Opel Insignia
54061
7.
Chevrolet Cruze
69470
17.
Toyota Avensis
52048
8.
Skoda Fabia
69347
18.
Dacia Sandero
51878
9.
Kia cee'd
68608
19.
Nissan Qashqai
47635
10.
Hyundai i30
68487
20.
Toyota Yaris
45694
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

O ile zdobycie przez Dacię Duster tytułu Internetowego Samochodu Roku 2011 można było odbierać jako swego rodzaju niespodziankę, to już ubiegłoroczny triumf nikogo specjalnie nie powinien dziwić. Choć to w 2011 roku przewaga Dustera była miażdżąca (11 zwycięstw w miesięcznych zestawieniach). W minionych dwunastu miesiącach rumuński SUV "tylko" sześć razy uplasował się w czołowej trójce miesięcznych rankingów i czterokrotnie zaliczył najwyższy stopień podium.

Aż jedenaście razy wśród pierwszych trzech modeli na zakończenie miesiąca można było znaleźć za to, drugą w generalnej klasyfikacji, Skodę Octavię (trzy razy na pierwszym miejscu, pięc razy na drugim), choć przecież ta generacja modelu powoli schodzi już z rynku. Jak widać kierowcy nad Wisłą pokochali ten model, i to bez znaczenia, czy jest nowym na rynku, czy też za chwilę zakończy już swoją karierę.

Trzecia w generalce Kia Sportage siedem razy stawała na podium miesięcznych zestawień, z czego dwukrotnie na najwyższym stopniu. Jedynym modelem, który realnie mógł zaburzyć status quo z 2011 roku był Opel Astra. Czwarta generacja Astry do końca walczyła o "pudło", w międzyczasie również siedem razy była w trójce miesięcznych rankingów (raz pierwsze miejsce, trzy razy drugie), jednak ostatecznie musiała uznać wyższość koreańskiego SUV-a.




W sumie jeszcze pięciu innym modelom udało się wspiąć, jednokrotnie - ale zawsze, do czołowej trójki w miesiącu. Z tego grona dwie Kie - cee'd oraz Rio - wywalczyły najwyższe lokaty. Opel Insignia oraz Hyundai i30 zajęły drugie lokaty, zaś Ford Focus trzecią. Focus ostatecznie zakończył rok na 5. miejscu, cee'd był 9., zaś jego kuzyn - Hyundai i30 zamknął czołową dziesiątkę. Kia Rio oraz Opel Insignia ostatecznie uplasowały się w drugiej dziesiątce, odpowiednio na 11. i 16. pozycji.

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli 2012 roku została zdominowana przez modele z segmentu kompaktów - było ich aż siedem. Do tego największą popularnością cieszyły się dwa SUV-y oraz jeden przedstawiciel segmentu B. Auta z segmentu C (kompakty) zdominowały też pierwszą pięćdziesiątkę. W sumie znajdziemy w niej aż 14 modeli z tej klasy rynkowej. Na drugiej pozycji znalazł się segment B, z 11 modelami. Dziewięciu przedstawicieli ma segment D (najwyżej na liście Volkswagen Passat), a sześciu segment SUV-ów (bez podziału na podsegmenty). Jeden model pochodzi z segmentu minivanów (Kia Venga) i jeden z crossoverów (Nissan Qashqai). Wśród najpopularniejszych pięćdziesięciu modeli sześć aut pochodzi z tzw. segmentu premium (3 Audi, 2 BMW i 1 Mercedes), a najwyżej sklasyfikowany został BMW seria 3.

miejsce
markapunkty*
miejsce
marka
punkty
1.
Kia
410659
11.
Fiat
210341
2.
Volkswagen
378243
12.
Dacia
201571
3.
Skoda
299833
13.
BMW
191357
4.
Ford
267491
14.
Mercedes
188760
5.
Opel
261337
15.
Renault
175594
6.
Hyundai
252216
16.
Nissan
145539
7.
Toyota
243705
17.
Peugeot
126401
8.
Citroen
214678
18.
Honda
113034
9.
Audi
213477
19.
Mazda
108780
10.
Chevrolet
213303
20.
Volvo
98283
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Przyglądając się szczegółowo pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych modeli, nie powinniśmy mieć żadnych trudności z wytypowaniem najbardziej popularnych marek minionego roku. Aż pięć modeli na tej liście to Kie i koreańska marka też zwyciężyła w tej kategorii Internetowego Samochodu Roku. Jej zwycięstwo było pewne, dość powiedzieć, że Kia każdego miesiąca plasowała się w ścisłej czołówce (dziesięciokrotnie!!! na pierwszym miejscu, dwa razy na drugim).

W pierwszej pięćdziesiątce po cztery modele miały Volkswagen oraz Skoda i taka też była kolejność na niższych stopniach podium na zakończenie minionego roku. Volkswagen był zresztą jedyną marką, która dość skutecznie rywalizowała z Kią. Również dwanaście razy znalazł się w czołowej dwójce, ale tylko dwukrotnie internauci chętniej szukali aut niemieckiej marki niż koreańskiej. Skoda zaś w pełni zasłużenie znalazła się na trzeciej lokacie - dziewięć razy bowiem okupowała to miejsce w miesięcznych rankingach.

Ford, Opel i Hyundai to z kolei marki, którym jednokrotnie udało się awansować do ścisłej czołówki i ubiegły rok zakończyły właśnie w takiej kolejności na miejscach 4-6. Wszystkie one miały po trzy swoje modele w Top 50, jak zresztą i wszystkie pozostały marki z pierwszej dziesiątki - Toyota, Citroen, Audi i Chevrolet. Jedynie Fiatowi, choć również miał trzy modele wśród pięćdziesięciu najpopularniejszych, nie udała się ta sztuka - 2012 rok zakończył na pozycji rozpoczynającej drugą dziesiątkę.




Po dwa modele w grupie pięćdziesięciu miały Dacia, BMW, Renault oraz Mazda, zaś po jednym Nissan (Qashqai), Honda (Civic), Mercedes (klasa C), Peugeot (508) i Alfa Romeo (Giuliett).

Warto odnotować też, że wśród dwudziestu najczęściej poszukiwanych marek znalazły się cztery marki z segmentu premium. Najwyżej sklasyfikowane zostało Audi, następnie BMW i Mercedes, a na dwudziestej pozycji znalazło się Volvo. Jednak w tym zestawieniu przewaga niemieckich marek jest zdecydowana.

W porównaniu do rankingu z 2011 roku nastąpiły drobne przetasowania, choć pierwsza trójka najpopularniejszych marek była identyczna. Największy spadek zanotowała Dacia - w 2011 roku na czwartym miejscu, przed rokiem na 12. Miejsca w pierwszej dziesiątce nie udało się także utrzymać Fiatowi i Renault, a ich miejsce zajęły Citroen, Audi i Chevrolet.

miejsce
model
punkty*miejsce
model
punkty
1.Fiat Ducato
23877
11.
Volkswagen Caddy
9683
2.
Volkswagen Transporter
23165
12.
Volkswagen Amarok
9556
3.
Mercedes Sprinter
19786
13.
Renault Master
8859
4.
Iveco Daily
17085
14.
Skoda Octavia
8687
5.
Ford Transit
13688
15.
Skoda Fabia
8096
6.
Kia cee'd
13156
16.
Fiat Scudo
7998
7.
Mercedes Vito
12438
17.
Dacia Logan
7758
8.Volkswagen Crafter
11433
18.
Ford Ranger
7421

9.

Fiat Doblo
10811
19.
Nissan Navara
7216
10.
Toyota HiLux
9906
20.
Ford Fiesta
7019
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Największa zmiana, bo na pozycji lidera, miała miejsce w ostatniej z kategorii Internetowego Samochodu Roku, czyli w segmencie pojazdów użytkowych. Zwycięzcę z 2011 roku - Volkswagena Transportera - na najwyższym stopniu podium zastąpił Fiat Ducato. Te dwa modele zdominowały kategorię pojazdów użytkowych w ubiegłym roku, będąc w każdym miesiącu w czołowej trójce zestawienia. Ducato sześciokrotnie było na pierwszym miejscu, zaś Transporter pięciokrotnie. Jeden raz oba powyższe modele zostały pogodzone przez Mercedesa Sprintera, który 2012 rok zakończył na najniższym stopniu podium. Do walki najpopularniejszych aut dostawczych próbował się włączyć Iveco Daily, dwukrotnie zdobywając trzecie miejsce, jednak ostatecznie pozwoliło mu to jedynie na czwarte miejsce. Co ciekawe, te same cztery modele zajęły pierwsze cztery miejsca rok wcześniej.

Jak widać, czasy, gdy kategoria pojazdów użytkowych była zdominowana przez pickupy oraz auta z kratką, przynajmniej na jakiś czas się zakończyły. Po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej auta z kratką straciły bowiem swoją przewagę podatkową, a przedsiębiorcy chyba już się przekonali, że pickupy wcale nie zapewniają takiego komfortu jak większość aut osobowych.




W minionym roku w czołowej dziesiątce znalazło się aż siedem modeli dostawczych z segmentu MCV. Ponadto był jeden dostawczak klasy LCV (Fiat Doblo), jeden van "przerobiony" ze standardowego modelu osobowego (Kia cee'd) oraz jeden pickup (Toyota Hilux). Większą różnorodność segmentową spotkamy w drugiej dziesiątce, gdzie uplasowały się m.in. jeszcze trzy pickupy.

Ponieważ zainteresowanie autami wśród przedsiębiorców w zdecydowanej mierze zależy od obowiązujących przepisów prawno-podatkowych, w rozpoczętym już 2013 roku ciężko przewidywać jakąś znaczącą zmianę. Spore zmiany mogą nastąpić od przyszłego roku, kiedy to skończy się okres ulgowy dla państwa polskiego. Chyba że otrzymamy zgodę na kolejną derogację.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Ducato
Fiat Ducato
Cena podstawowa już od: 87 822 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. minibus-4dr. mixt-4dr. rama-2dr. skrzynia-2dr.
Dacia Duster
Dacia Duster
Cena podstawowa już od: 39 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport