mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dalsze spadki produkcji w branży motoryzacyjnej

Dalsze spadki produkcji w branży motoryzacyjnej

Montaż nowych samochodów w krajach unijnych spadnie do poziomu 14,7 miliona sztuk w 2009 roku, jeśli sprzedaż w Unii Europejskiej utrzyma się na dotychczasowym poziomie. Będzie to 15,6% spadek w stosunku do ubiegłego roku – wynika z najnowszej prognozy firmy PricewaterhouseCoopers.

Dalsze spadki produkcji w branży motoryzacyjnej
Prognoza ta opiera się na ostatnich danych SAAR, które prezentują wyniki sprzedaży na poziomie 13,5 miliona sztuk za okres kwiecień – maj 2009. Tendencja spadkowa w przypadku montażu nowych pojazdów na terenie UE będzie znacznie głębsza niż dla sprzedaży, ze względu na prowadzoną systematycznie wyprzedaż nagromadzonych zapasów wyprodukowanych samochodów oraz załamanie się kluczowych rynków eksportowych.
 
Produkcja samochodów w Polsce jest wprost proporcjonalna do popytu na samochody na rynkach zagranicznych, zdecydowana większość rodzimej produkcji jest bowiem sprzedawana poza granicami Polski. Kryzys na rynkach europejskich, mający bezpośredni wpływ na produkcję samochodów w Polsce, spowodował u nas spadek o 21% w pierwszym półroczu 2009 r. w porównaniu z rokiem 2008. „Jest to niewątpliwie duża redukcja, niemniej obserwując dane za pierwszy kwartał 2009 r. widać wyraźnie, że pozostałe rynki europejskie odczuwają kryzys w znacznie większym stopniu. W Polsce mamy lepszą sytuację, w dużej mierze za sprawą zwiększonego w Europie Zachodniej zainteresowania małymi, tanimi samochodami, których produkcja stanowi na naszym rynku duży odsetek. Najczęściej wybierają je kierowcy korzystający z dopłat za złomowanie starego auta np. w Niemczech czy we Francji” – komentuje Piotr Wyszogrodzki, dyrektor w zespole motoryzacyjnym firmy PricewaterhouseCoopers.  Wśród polskich zakładów motoryzacyjnych najbardziej korzysta z tego faktu Fiat, który w czasach kryzysu bije rekordy produkcyjne. Opel z kolei czeka na uruchomienie Astry IV, która jeżeli okaże się hitem na miarę Insigni, ma pomóc przetrwać kryzys polskim zakładom.

„Na kształt produkcji aut naszym rynku w drugiej połowie 2009 roku będzie mieć wpływ bardzo wiele czynników, w tym  długość okresu, w którym będzie można korzystać z dopłat za złomowanie samochodów w krajach zachodnich, zainteresowanie nowymi modelami takimi jak Astra IV, stanowisko banków w stymulowaniu sprzedaży na kredyt i wreszcie poczucie konsumentów, że kryzys się kończy, co z pewnością wpłynie na odzyskanie siły zakupowej” – podsumowuje Piotr Wyszogrodzki z PricewaterhouseCoopers.

Podobne wiadomości:

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport