mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Delphi stawia na Europę Środkowo - Wschodnią

Delphi stawia na Europę Środkowo - Wschodnią

Delphi Corporation, jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań elektronicznych i technologii systemowych odnotowuje znaczący rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Spośród 21 jednostek organizacyjnych w tej części Europy aż 7 znajduje się w Polsce.

Delphi stawia na Europę Środkowo - Wschodnią

Koncern Delphi rozpoczął działalność w Polsce w 1994 r. zatrudniając 250 pracowników. Dziś w sześciu zakładach produkcyjnych i nowoczesnym Centrum Technicznym, pracuje prawie 6 tysięcy osób. Zlokalizowana w Krakowie krajowa siedziba koncernu angażuje wyłącznie polskich specjalistów, z których wielu odpowiada również za działalność Delphi w regionie Europy Wschodniej.

Delphi Corporation po oddzieleniu pięć lat temu od General Motors jest w pełni niezależną spółką, debiutującą w 1999 r. na giełdzie nowojorskiej. Funkcjonująca od 2002 roku nowa nazwa Delphi Corporation (wcześniej Delphi Automotive Systems Corp.) wskazuje na prężną działalność Delphi również poza rynkiem samochodów osobowych, z którym firma w przeszłości najbardziej była kojarzona. Jednakże od wielu lat Delphi dostarcza szereg komponentów dla sektora pojazdów ciężarowych, rolniczych, jak też zdobywa coraz silniejszą pozycję w branży telekomunikacyjnej, komputerowej czy urządzeń gospodarstwa domowego i rekreacyjnych. Od trzydziestu lat Delphi jest także dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla wielu innych gałęzi przemysłu (m.in. w zakresie oprogramowania, systemów łączeniowych, etc.).

Koncern posiada w świecie prawie 200 zakładów produkcyjnych i 34 Centra Techniczne, zatrudniające blisko 200 tysięcy pracowników. W samej Europie Środkowo-Wschodniej posiada 21 jednostek: w Polsce, Czechach, Rumunii, Rosji, Słowacji, Turcji i na Węgrzech. Kluczowymi czynnikami dla decyzji o inwestowaniu na rynku Europy Środkowo-Wschodniej jest m.in. istniejący potencjał zdolności produkcyjnych i inżynieryjnych, dostępność komponentów produkowanych przez lokalną bazę dostawców oraz bliska obecność klientów. Dzięki rozwijaniu produkcji i badań w nowych rejonach produkty koncernu są konkurencyjne pod względem jakości i kosztów.

Według danych firmy, produkcja Delphi w krajach Europy Centralnej i Wschodniej utrzymuje tendencję wzrostową, obrazuje to procent sprzedaży, który z 15% w 2000 r. osiągnął 35% w pierwszym kwartale 2005 r., w stosunku do produkcji w Europie Zachodniej. W sumie roczna sprzedaż światowego koncernu sięga ponad 28 miliardów USD (2004 r.). Ma to bezpośredni związek z faktem, że dostarczane przez Delphi nowoczesne rozwiązania technologiczne można znaleźć we wszystkich markach pojazdów samochodowych na całym świecie.

Do dzisiaj międzynarodowy koncern zainwestował w Polsce ponad 380 milionów USD - nie tylko w produkcję, ale także, jako pierwsza firma z branży motoryzacyjnej, w badania i rozwój. To właśnie w Polsce działa unikalne w naszym regionie Europy - Centrum Techniczne, gdzie polscy inżynierowie pracują nad zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami dla światowych producentów samochodów.

Koncern posiada w naszym kraju również sześć zakładów produkcyjnych: wiązek elektrycznych i światłowodowych w Jeleśni, wymienników ciepła i chłodnic w Ostrowie Wielkopolskim, amortyzatorów w Krośnie, pochłaniaczy par paliwa w Błoniu pod Warszawą, przekładni kierowniczych i półosi napędowych z systemem ABS w Tychach oraz przełączników w Gdańsku.

Polskie fabryki Delphi w większości dostarczają swoje wyroby producentom samochodów osobowych do tzw. pierwszej zabudowy. W ciągu ostatnich ośmiu lat łączna sprzedaż krajowych jednostek Delphi zwiększyła się ponad trzydziestokrotnie (z 21 do 732 milionów USD w 2004 r.), odnotowując średnio 20% wzrostu rocznie. W ostatnich latach zwiększyła się również wartość eksportu, osiągając ponad 80% łącznej sprzedaży w 2004 r.

Jednak technologie Delphi, to nie tylko pierwsza zabudowa, ale także coraz mocniejsza pozycja rosnącej oferty na rynku części zamiennych, gdzie koncern korzysta z wieloletniego doświadczenia w dostawie najnowocześniejszych rozwiązań oraz zdobytej reputacji.  W Polsce w ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż części zamiennych Delphi wzrosła prawie trzykrotnie.

Warto przypomnieć, że Delphi jest liderem (ok. 40% rynku krajowego) sprzedaży amortyzatorów jak również jest w ścisłej czołówce w innych grupach asortymentowych tj. układy hamulcowe, sprzęgła. Ponadto koncern planuje w niedługim czasie wprowadzić do oferty na rodzimym rynku również elektronikę samochodową, samochodowe systemy multimedialne, diagnostykę samochodową, etc..

Polska organizacja części zamiennych Delphi odpowiada również za rozwój tego sektora na rynku Europy Wschodniej (Rosja, Ukraina, Białoruś), dlatego m.in. centralny magazyn części zamiennych dla tego regionu zlokalizowany został w Krośnie.

Planowany rozwój Delphi, w zakresie technologii i produkcji w Polsce, ma być odpowiedzią na wzrastające wymogi klientów firmy. "Uważamy Polskę za jeden z najważniejszych obszarów Europy, w którym nastąpił rozwój przemysłu samochodowego. W miarę potrzeb działalność krajowej organizacji będzie rozszerzana, tak, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dla naszych klientów" - mówi Marek Adamiak, dyrektor krajowy Delphi w Polsce. Delphi zamierza nadal zwiększać produktywność w zakładach poprzez modernizację maszyn i urządzeń oraz wdrażanie nowoczesnych technologii.

Znaczący rozwój organizacji w naszym regionie Europy gwarantuje napływ inwestowanego kapitału oraz coraz większe zaangażowanie struktur polskiego Delphi w  funkcjonowanie koncernu na globalnym rynku. W czerwcu 2002 roku Prezydent RP przyznał Delphi Nagrodę Gospodarczą dla Najlepszego Inwestora Zagranicznego, a w kwietniu 2003 r. firma otrzymała godło Inwestor w Kapitał Ludzki. Natomiast w grudniu 2004 r. firma Delphi w Polsce została nagrodzona przez tygodnik "The Warsaw Voice" Kryształowym Certyfikatem za największą liczbę miejsc pracy utworzonych w sektorze badań i rozwoju, związaną z rekrutacją do Centrum Technicznego w Krakowie.


Podobne wiadomości:

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę motoryzacyjną w Polsce

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę...

Aktualności 2015-05-27

Inwestycja Volkswagena największą w 2014 roku

Inwestycja Volkswagena największą w 2014 roku

Aktualności 2014-12-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport