mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Diesel z silnikiem elektrycznym

Diesel z silnikiem elektrycznym

Podczas Salonu Pojazdów Ciężarowych 2004 IAA w Hanowerze zaprezentowany zostanie Mercedes-Benz Sprinter z napędem hybrydowym.

Diesel z silnikiem elektrycznym

Mercedes-Benz będzie chciał zaakcentować podczas Salonu Pojazdów Ciężarowych IAA 2004 pozycję marki jako pioniera w dziedzinie ekologicznych źródeł napędu. Tym razem dzięki modelowi Sprinter z napędem hybrydowym z możliwością zewnętrznego ładowania. Funkcja ta oznacza, że pojazd jest wyposażony w gniazdo zasilające, które pozwala na ładowanie baterii nawet przy wyłączonym silniku, na przykład w nocy. W przyszłości w ofercie znajdzie się również Sprinter z napędem hybrydowym bez gniazda ładowania baterii.

W modelu Sprinter z napędem hybrydowym (z możliwością ładowania z sieci lub bez) silnik elektryczny został zintegrowany z jednostką napędową pomiędzy skrzynią biegów a sprzęgłem. Czerpie on energię z baterii niklowo-wodorkowej, nieustannie ładowanej podczas jazdy, spełniając funkcję prądnicy i wykorzystując energię wytworzoną podczas hamowania lub jazdy z góry (rekuperacja energii). Podstawową wersją pojazdu jest  Sprinter 311 CDI (dopuszczalna masa całkowita 3,5 t, masa własna 1960 kg) z automatyczną skrzynią biegów.

Samochód dostawczy z napędem hybrydowym charakteryzuje się zerową emisją spalin oraz wyjątkowo cichą pracą silnika podczas jazdy w mieście i innych ekologicznie wrażliwych obszarach. Jeśli chodzi o inne zalety, należy wymienić nieograniczony przebieg eksploatacyjny dzięki silnikowi spalinowemu, swobodę manewrowania, a także wysoki stopień bezpieczeństwa operacyjnego. Równie istotnym atutem jest fakt, iż użytkownik zyskuje oszczędności w zużyciu oleju napędowego, które jest niższe o 10% - 50% w zależności od rodzaju eksploatacji pojazdu.

Sprinter z hybrydowym napędem pozwala na optymalne użytkowanie pojazdu. W zależności od sytuacji zapewnia: cichą eksploatację przy zerowej emisji spalin w miejscach takich jak miasto, czy magazyny, dzięki napędowi elektrycznemu oraz paliwooszczędnej eksploatacji hybrydowej, w której silnik spalinowy jest wspomagany napędem elektrycznym przy niskich obrotach oraz podczas przyspieszania. Maksymalne wciśnięcie pedału gazu powoduje jednoczesną pracę obu jednostek. Jest to tzw. funkcja boost, przeznaczona do uzyskania większej mocy podczas przyspieszania lub pokonywania wzniesień. W trakcie zwykłej jazdy kierowca może wybrać żądany napęd za pomocą odpowiedniego przycisku.

W oferowanym przez model Sprinter systemie napędu hybrydowego z możliwością ładowania z sieci silnik elektryczny o mocy 70 kW jest połączony z konwencjonalnym dieslem. Źródłem jego energii jest bateria niklowo-wodorkowa (NiMH) o pojemności 14 kWh. Napęd elektryczny pozwala na pokonanie maks. 30 km. Baterię ładuje się z sieci elektrycznej, na przykład w nocy, przy czym czas jej ładowania wynosi ok. 6 godzin. Do ładowania baterii jest także wykorzystywana energia wytworzona podczas hamowania.

Sprinter z napędem hybrydowym bez gniazda ładowania baterii posiada mniejszy silnik elektryczny o mocy 30 kW oraz mniejsze baterie o pojemności zaledwie 3 kWh. Można na nich pokonać od 3 do 4 km, co w zupełności wystarczy na jazdę w miejscach przeznaczonych dla pieszych. W przypadku tej prostszej opcji dodatkowy ciężar wynosi ok. 100 kg.

Patrząc na całość zagadnienia, nie da się ukryć, że ze względu na drugą jednostkę napędową, napęd hybrydowy wiąże się z pewnymi stratami pod względem ładowności oraz z wyższą ceną zakupu. Tym niemniej, dziewięć krajów UE już wprowadziło zachęty do zakupu pojazdów o napędzie hybrydowym, w tym preferencyjne podatki lub dotacje, a także ulgi podatkowe z tytułu użytkowania takich samochodów. W Londynie na przykład pojazdy z napędem gazowym lub hybrydowym są zwolnione z opłat drogowych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport