mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Diesle coraz popularniejsze

Diesle coraz popularniejsze

Pod koniec 2005 r. samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 49% całego europejskiego rynku samochodowego. W Polsce udział diesli wynosi obecnie 31% nowych samochodów.

Sprzedaż nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym nadal rośnie, w miarę jak konsumenci koncentrujący się na niższym zużyciu paliwa stają się mniej zainteresowani tańszymi samochodami z silnikiem benzynowym. Wszystko wskazuje na to, że w segmencie nowych samochodów osobowych zakupionych w 2006 r. sprzedaż samochodów na olej napędowy przewyższy sprzedaż samochodów z silnikiem benzynowym.

Jednak "Ostateczny poziom penetracji rynku przez samochody z silnikiem wysokoprężnym nadal pozostaje kwestią dyskusyjną. Możliwe, że udział diesli sięgnie 55-60% całego rynku, jednakże dodatkowe koszty związane z koniecznością spełnienia przez silniki wysokoprężne coraz ostrzejszych wymagań związanych z emisją zanieczyszczeń oznaczają, że nabywcy takich samochodów nadal będą musieli płacić za nie więcej niż za samochody z silnikami zasilanymi benzyną." - stwierdził Charles Seguin, szef należącej do PricewaterhouseCoopers grupy Retailer Capabilities Division.

"Innym czynnikiem będą ceny paliw. Popyt na samochody z silnikiem diesla jest zazwyczaj wyższy na tych rynkach, na których różnica pomiędzy ceną benzyny a oleju napędowego jest największa. Przeszkodą będą tu zawsze różnice w wysokości opodatkowania oleju napędowego w różnych krajach." - dodał Seguin.

W ostatnim kwartale 2005 r. ceny samochodów z silnikiem wysokoprężnym wciąż rosły szybciej (o 3,5% rocznie) niż ceny samochodów z silnikiem benzynowym (3,2%), pomimo że ogólna dynamika wzrostu cen wyhamowywała w miarę zmniejszania się wolumenu sprzedaży. Spadek sprzedaży nowych aut odnotowano w 13 z 19 krajów objętych analizą przeprowadzoną przez PricewaterhouseCoopers. Ogólnie rzecz biorąc, średnie ceny pod koniec 2005 r. były o 3,4% wyższe niż w roku ubiegłym (w trzecim kwartale średni wzrost wyniósł 4,4% w skali roku) przy ogólnym spadku sprzedaży na rynku wynoszącym 0,6%.

Polska jest jedynym rynkiem w Europie, na którym odnotowano spadek katalogowych cen nowych samochodów. Średnia katalogowa cena nowego auta w Polsce spadła o 1,1%, a niewielki wzrost (0,3%) odnotowano jedynie w segmencie samochodów luksusowych. Największy spadek dotyczył aut klasy wyższej średniej (-5,4%).

Najdroższym rynkiem motoryzacyjnym w Europie jest Dania, gdzie ceny nowych samochodów są o 91% wyższe niż średnia w strefie euro. Z kolei najtańszym krajem jest Szwajcaria, gdzie w ostatnim kwartale 2005 r. ceny były o 8% niższe od średniej w strefie euro. Średnia cena nowego samochodu w Polsce była o 3% niższa niż w krajach strefy euro.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Polska drogówka się zbroi - flota BMW 330i xDrive trafi pod koniec listopada na ulice. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania pozostałych oferentów, którzy proponowali takie modele jak Volkswagen Passat czy Skoda Superb.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech