mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Diesle coraz popularniejsze

Diesle coraz popularniejsze

Pod koniec 2005 r. samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 49% całego europejskiego rynku samochodowego. W Polsce udział diesli wynosi obecnie 31% nowych samochodów.

Sprzedaż nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym nadal rośnie, w miarę jak konsumenci koncentrujący się na niższym zużyciu paliwa stają się mniej zainteresowani tańszymi samochodami z silnikiem benzynowym. Wszystko wskazuje na to, że w segmencie nowych samochodów osobowych zakupionych w 2006 r. sprzedaż samochodów na olej napędowy przewyższy sprzedaż samochodów z silnikiem benzynowym.

Jednak "Ostateczny poziom penetracji rynku przez samochody z silnikiem wysokoprężnym nadal pozostaje kwestią dyskusyjną. Możliwe, że udział diesli sięgnie 55-60% całego rynku, jednakże dodatkowe koszty związane z koniecznością spełnienia przez silniki wysokoprężne coraz ostrzejszych wymagań związanych z emisją zanieczyszczeń oznaczają, że nabywcy takich samochodów nadal będą musieli płacić za nie więcej niż za samochody z silnikami zasilanymi benzyną." - stwierdził Charles Seguin, szef należącej do PricewaterhouseCoopers grupy Retailer Capabilities Division.

"Innym czynnikiem będą ceny paliw. Popyt na samochody z silnikiem diesla jest zazwyczaj wyższy na tych rynkach, na których różnica pomiędzy ceną benzyny a oleju napędowego jest największa. Przeszkodą będą tu zawsze różnice w wysokości opodatkowania oleju napędowego w różnych krajach." - dodał Seguin.

W ostatnim kwartale 2005 r. ceny samochodów z silnikiem wysokoprężnym wciąż rosły szybciej (o 3,5% rocznie) niż ceny samochodów z silnikiem benzynowym (3,2%), pomimo że ogólna dynamika wzrostu cen wyhamowywała w miarę zmniejszania się wolumenu sprzedaży. Spadek sprzedaży nowych aut odnotowano w 13 z 19 krajów objętych analizą przeprowadzoną przez PricewaterhouseCoopers. Ogólnie rzecz biorąc, średnie ceny pod koniec 2005 r. były o 3,4% wyższe niż w roku ubiegłym (w trzecim kwartale średni wzrost wyniósł 4,4% w skali roku) przy ogólnym spadku sprzedaży na rynku wynoszącym 0,6%.

Polska jest jedynym rynkiem w Europie, na którym odnotowano spadek katalogowych cen nowych samochodów. Średnia katalogowa cena nowego auta w Polsce spadła o 1,1%, a niewielki wzrost (0,3%) odnotowano jedynie w segmencie samochodów luksusowych. Największy spadek dotyczył aut klasy wyższej średniej (-5,4%).

Najdroższym rynkiem motoryzacyjnym w Europie jest Dania, gdzie ceny nowych samochodów są o 91% wyższe niż średnia w strefie euro. Z kolei najtańszym krajem jest Szwajcaria, gdzie w ostatnim kwartale 2005 r. ceny były o 8% niższe od średniej w strefie euro. Średnia cena nowego samochodu w Polsce była o 3% niższa niż w krajach strefy euro.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport