mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dla miłośników starych aut

Dla miłośników starych aut

Pojazdy zabytkowe, oldtimery, czyli po prostu stare samochody często wzbudzają na ulicach dużo większe zainteresowanie niż najnowsze modele. Im starsze, im bardziej zadbane i im bardziej oryginalne, tym pozytywne emocje są większe. Okazuje się, że miłośników pojazdów "z brodą" w naszym kraju jest sporo. Ta informacja może ich ogromnie ucieszyć.

Dla miłośników starych aut
Kiedyś jazda zabytkowym samochodem była domeną pasjonatów. W rozumieniu znacznej części  społeczeństwa "stare" znaczyło tyle co "biedne", "zużyte" i "niemodne". Dziś, gdy posiadanie nowego samochodu nie jest rzeczą nieosiągalną, a na polskich drogach pojawiają się zabytki godne najlepszych światowych kolekcji, określenie "pojazd zabytkowy" wzbudza pozytywne emocje,  sympatię i zrozumienie. Często posiadanie takiego pojazdu jest, jak w Niemczech czy Francji, nobilitacją i podkreśla wysoki status majątkowy właściciela. Coraz młodsi ludzie interesują się historycznymi samochodami, szczególnie popularne stają się pojazdy z czasów PRL oraz coraz częściej importowane "youngtimery".

Mimo niesprzyjających okoliczności okresu powojennego, od około 15 lat rynek pojazdów zabytkowych, czy bardziej generalnie mówiąc - starych samochodów, rozwija się bardzo dynamicznie. W sezonie wiosenno-letnim w całym kraju odbywa się ok. 200 zlotów, rajdów, czy wyścigów pojazdów zabytkowych, w których uczestniczą również załogi z innych krajów europejskich. Aktywnie działają kluby i zrzeszenia skupione wokół poszczególnych marek. Widać rosnące zainteresowanie koncernów samochodowych, dla których wzrost emocji wokół aut "kultowych" jest czynnikiem pielęgnującym image marki, co przekłada się często na współczesną strategię marketingową.

Jednocześnie rozwija się wyspecjalizowane rzemiosło związane z odbudową i handlem częściami zamiennymi. Polska jest od lat centrum renowacji oldtimerów, szczególnie atrakcyjnym dla klientów z Europy Zachodniej z powodu niższego poziomu cen usług. Rosnący popyt na części zamienne zauważyli również ich producenci, oferując produkty regenerowane fabrycznie lub oryginalne.

Niestety, choć liczba zlotów w całym kraju rośnie z roku na rok, to jednak mają one najczęściej charakter lokalny, a jeśli nawet ogólnopolski, to i tak dotyczą tylko posiadaczy aut jednej marki. Do tej pory nie było w Polsce jakiejkolwiek imprezy o charaterze ogólnokrajowym, podczas której mogliby się spotkać fani starszych modeli i podziwiać auta kilkunasto, czy wręcz kilkudziesięcioletnie. Tego typu imprezy od dawna cieszą się ogromną popularnością w wielu krajach zachodniej Europy, a także w niektórych z naszego rejonu kontynentu. Na całe szczęście, już niebawem się to zmieni.

W dniach 28-29 maja w Warszawie, na terenie hal wystawienniczych MT Polska (ul. Marsa) odbędą się ogólnopolskie targi pojazdów zabytkowych Moto Nostalgia. Będzie to pierwsza w historii tak duża impreza w naszym kraju, na której będą się mogli spotkać miłośnicy starych pojazdów przeróżnych marek. Targi będą okazją do zobaczenia z bliska wielu legendarnych pojazdów, zapoznania się z coraz szerszą ofertą usług i produktów przeznaczonych dla klasyków motoryzacji. Ponadto wśród wystawców nie zabraknie koncernów samochodowych oraz klubów miłośników różnych marek, a także producentów motocykli.

Moto Nostalgia będzie imprezą cykliczną, która będzie się odbywać co roku wczesną wiosną, a więc wówczas, gdy posiadacze starych pojazdów, zimą szczelnie ukrytych, budzą je do życia i rozpoczynają sezon zlotów, spotkań i rajdów.

mojeauto.pl będzie patronem medialnym wystawy. Już wkrótce rozpocznie cykl artykułów, w którym będziemy prezentować prawdziwe klasyki, jakie będą gwiazdami wystawy Moto Nostalgia 2011, a wśród nich m.in. Ford Sierra Cosworth Mariana Bublewicza, Fiat 125p 1600 Monte Carlo czy też Mercedes Benz 190 SL.

* * *

Największe europejskie targi pojazdów zabytkowych:


Retromobile w Paryżu

Wystawa odbywa się co roku w lutym od 1975 roku. Charakterystyczne dla targów Retromobile są niezwykle interesujące wystawy tematyczne poświęcone wybranym zagadnieniom lub wystawy okolicznościowe związane z jubileuszami. W 2010 roku uroczyście obchodzono 200 lat firmy Peugeot i 100 urodziny Alfa Romeo. Wystawa tematyczna była poświęcona historii komunikacji publicznej w Paryżu od XIX wieku do dziś. Inną cechą wyróżniającą Retromobile to odbywające się zwykle w ostatnie dni imprezy aukcje zabytkowych samochodów i motocykli, organizowane przez renomowany dom aukcyjny Bonhams z Londynu. Ozdobą jubileuszowej aukcji podczas 35. edycji targów był słynny już Bugatti Tipo 22 Brescia, wyłowiony ze szwajcarskiego jeziora i sprzedany za sumę ponad 200 tys. euro bez jakichkolwiek zabiegów renowacyjnych. W porównaniu do imprez organizowanych w Niemczech i Austrii, w Paryżu jest mniej stoisk z częściami, a więcej – kompletnych pojazdów ze wszystkich segmentów cenowych od 2.000 do ponad 500.000 euro, z przewagą pojazdów droższych i bardziej unikalnych.

Veterama Mannheim/Ludwigshafen

Targi Veterama odbywają się również od 1975 roku. Dziś Veterama to ogromne przedsięwzięcie organizacyjno-logistyczne. Trzydziestopięcioletnie doświadczenie pozwala na perfekcyjne dopracowanie każdej edycji targów. Ponad 4.000 wystawców z 13 krajów w drugi weekend października prezentuje kilkudziesięciotysięcznej publiczności samochody i motocykle, części, odzież, akcesoria, narzędzia. Druga edycja wiosennej Veteramy odbywa się w kwietniowe weekendy w Mannheim (tylko jednoślady) oraz w Ludwigshafen (motocykle+samochody). W ostatnich latach na targach nie brakuje nawet gości z USA i Japonii.

Techno Classica Essen

Targi odbywają się regularnie od 1988 roku. Dzięki znakomitej organizacji i niezwykle bogatej ofercie zyskały doskonałą renomę i stały się wiodącą imprezą tego typu na świecie. Według danych z 2009 roku targi organizowane w Essen odwiedziło 168 tysięcy gości z 41 krajów świata. Na powierzchni ok. 110.000 mkw w 20 halach prezentowało się ponad 1000 wystawców z 28 krajów oraz 230 klubów i stowarzyszeń. Techno Classica Essen to dziesiątki ekspozycji jubileuszowych organizowanych wspólnie z producentami. W edycji 2010 obchodzono m.in. 70 lat zwycięstwa BMW w Migle Miglia, 55–lecie legendarnego Mercedesa 300 SL "Gullwing", 30-lecie Audi Quattro, 40 lat Skody 110 R. W tym roku Alfa Romeo fetowało 100. urodziny, a Volvo – jubileusz 75-lecia modelu PV 36 Carioca. Techno Classica od lat przyciąga także dużą rzeszę fanów oldtimerów z Polski.

Retro Classic Stuttgart
Targi Retro Classic w Stuttgarcie są drugą co do wielkości imprezą w Niemczech. Odbywają się od 2000 roku, zwykle w marcu. W ubiegłym roku ciągu targowego weekendu imprezę odwiedziło ponad 60 tys. osób. Retro Classic w Stuttgarcie to nie tylko klasyczne samochody i motocykle. Są tam obecne także kluby i stowarzyszenia, skupiające tysiące fanów danej marki lub konkretnego modelu, firmy zajmujące się renowacją pojazdów, a także wystawcy części, akcesoriów, odzieży i modeli-zabawek.

Tulln/Austria
Na tle wielkich imprez w Essen czy Paryżu Oldtimermesse w austriackim Tulln są skromniejsze, aczkolwiek wykazują znaczny potencjał i silne tendencje wzrostu. Historia targów w Tulln sięga 1965 roku, jednak pierwsza edycja Oldtimermesse odbyła się w maju 1988 roku. W maju 2010 roku w kilkunastu halach prezentowało się ok. 750 wystawców z 16 krajów, obecnych było 90 klubów i stowarzyszeń oraz 7 muzeów. Ilość odwiedzających szacuje się na ponad 10.000 osób. Najważniejszymi tematami ubiegłorocznej edycji było stulecie Alfa Romeo, 30 lat Audi Quattro, ale także jubileusze zapomnianej, francuskiej marki Mathis oraz 30. urodziny unikalnego, trzyosobowego coupe Matra Murena.

Podobne wiadomości:

Targi Los Angeles 2015 - Top  7 premierowych modeli

Targi Los Angeles 2015 - Top 7 premierowych...

Aktualności 2015-11-19

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i na aukcji

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i...

Aktualności 2015-07-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Pod koniec 2018 r. w Wałbrzychu Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie produkcję nowych przekładni do hybrydowych modeli Toyoty. Z kolei w 2017 i 2019 roku będą montowane nowe silniki w fabyrce w Jelczu-Laskowicach.