mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dlaczego Lanos?

Dlaczego Lanos?

Dobry, niezawodny samochód na polską kieszeń.

Dlaczego Lanos?

Dlaczego Lanos...

bo jest dobrym popularnym samochodem. Jego historia nie zaczyna się od żerańskiej FSO, a sięga daleko poza ocean. Pierwsze samochody Daewoo były przecież licencyjnymi produktami koncernu General Motors i pod nazwami Racer i Pontiac LeMans wywodziły się w prostej linii z Opla Kadetta.

W pewnym momencie drogi obu koncernów rozeszły się, ale technologia pozostała.

Pięciodrzwiowy hatchback zarysowany z lekka agresywnie, wygląda zgrabnie i wzbudza bardziej uczucia przyjazne, niż niechęć. Ale i te ostatnie znikają po zajęciu miejsca za kierownicą. W środku jest miło i przytulnie. Wszystkie pokrętła, dźwignie i przyciski są na swoim miejscu. Kontrolek moc, światło i dźwięk przypomina o nie zamkniętych drzwiach, nie zapiętych pasach, działaniu ABS etc. Nie ma obawy o przeoczeniu czegokolwiek. W konsoli głównej zamontowano fabrycznie zupełnie niezłej jakości radioodtwarzacz ze zdejmowanym panelem. Plastiki deski rozdzielczej są co prawda twarde, ale to standard w tej klasie cenowej.

Fotele dobrze trzymają na zakrętach, z niezłą podporą kręgosłupa. Widoczność z miejsca kierowcy dobra, ale parkowanie tyłem "na zapałkę" może być utrudnione ze względu na ostro opadający kufer. Nie trzeba jednak wyjeżdżać na obóz kondycyjny przed każdorazowym parkowaniem w ciasnych uliczkach i zatłoczonych parkingach, bowiem w manewrach wydatnie pomaga działające precyzyjnie wspomaganie kierownicy.

Silnik osiągający moc 106 KM z pojemności 1600 cm3 z przekonstruowaną szesnastozaworową głowicą, umożliwia bardzo dynamiczną jazdę, krótkie bezpieczne wyprzedzanie, a odejścia spod świateł mógłby pozazdrościć sam mistrz Schumacher ze swym czerwonym bolidem. Przy tym, w połączeniu z oplowską skrzynią biegów, jest bardzo elastyczny. Na szosie nie dość, że można podróżować z prędkością 70km/h na piątym biegu, ale na dodatek spokojnie przyspieszać bez potrzeby zmiany przełożenia i bez uszczerbku dla układu przeniesienia napędu.

Lanos z silnikiem 1,6 jest bardzo szybki. Bez trudu osiąga deklarowaną przez fabrykę prędkość 180 km/h. Nie jest to co prawda prędkość zgodna z kodeksem, a często ze zdrowym rozsądkiem, ale bywają przecież sytuacje, gdzie trzeba i można przycisnąć.

W kabinie silnik jest niesłyszalny do prędkości 90 - 100 km/h, delikatnie sygnalizuje, że istnieje gdy wskazówka szybkościomierza liże 120-130 km/h, a powyżej 130 trzeba lekko zgłośnić radio. Apetyt na paliwo jest funkcją prędkości: do 120 km/h potrzebuje 6,5 l/ 100km, w zależności oczywiście od sposobu jazdy, przy "skokami do przodu" podskoczy, ale nie przekroczy ośmiu. Przy prędkościach zbliżonych do maksymalnej - wzrasta, ale w ilości do zaakceptowania. W tym momencie każdy kierowca musi podjąć decyzję: taniej i wolniej, czy drożej, ale znacznie szybciej (i krócej).

Z holowaniem przyczepy campingowej samochód radzi sobie wyśmienicie. Na szosie ten pakunek na haku jest niemalże niewyczuwalny. Wszystkie manewry można wykonywać, jak solówką, z uwzględnieniem rzecz jasna dłuższej drogi hamowania i większej szerokości zestawu. Należy jednak ostrożnie wybierać miejsca kempingowania. Można mieć problemy ze stromo idącym terenowym wyjazdem np. znad jeziora. Odciążona napędowa przednia oś ma tendencję do utraty przyczepności.

Jazda Lanosem, zarówno w zatłoczonych miastach, jak i podróżach wakacyjnych, jest dużą przyjemnością. Auto jest bezawaryjne, a wszelkie materiały eksploatacyjne, jak świece, klocki hamulcowe czy filtry, są bezproblemowo dostępne. Jedyna usterka wydarzyła się w pierwszym roku eksploatacji i polegała na gwarancyjnej wymianie ostatniego tłumika.

Sporym atutem jest też cena. Za podobnie wyposażony, porównywalny samochód innej marki trzeba by zapłacić o około 8-10 tys. więcej.


Podobne wiadomości:

Twórca Golfa i Poloneza na emeryturze - galeria dzieł Giorgetto Giugiaro

Twórca Golfa i Poloneza na emeryturze -...

Aktualności 2015-07-06

Czy warto kupić: Daewoo Nexia (1994-1998)

Czy warto kupić: Daewoo Nexia (1994-1998)

Testy samochodów 2013-07-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport