mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dlaczego TRW uruchomiło centrum z Częstochowie?

Dlaczego TRW uruchomiło centrum z Częstochowie?

Centrum Inżynieryjne TRW rozpoczęło działalność w Częstochowie w listopadzie 2004 r. Inżynierowie Centrum projektują samochodowe systemy bezpieczeństwa: pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, systemy elektroniczne oraz kierownice. Do końca 2005 r. utworzonych zostało około 100 miejsc pracy. W tym roku planowane jest zatrudnienie 120 osób, a do końca 2007 r w sumie około 300.

Dlaczego TRW uruchomiło centrum z Częstochowie?

Uruchomienie centrum konstrukcyjnego Samochodowych Systemów Bezpieczeństwa w kraju niskich kosztów pracy (low cost country), było dla TRW odpowiedzią na wymagania silnie konkurencyjnego rynku dostawców przemysłu motoryzacyjnego (dostarczać bardziej zaawansowane technologie za coraz mniejszą cenę). Projekt ten zapewnia zarówno: obniżenie kosztów już prowadzonych prac inżynieryjnych, jak również możliwość rozwoju bazy projektowej koniecznej do ekspansji działalności TRW. Jest on również efektywną alternatywą dla outsourcingu prac konstrukcyjnych, które do tej pory miało miejsce na bazie umów w dostawcami z Indii. Projekt ten "wpisuje się" również w ogólny trend obserwowany w branży motoryzacyjnej polegający na: przenoszeniu w pierwszym etapie produkcji a następnie prac usługowo-rozwojowych do krajów niskich kosztów pracy.

Istotnym kryterium wyboru lokalizacji nowego centrum konstrukcyjnego był fakt istnienia już w danym miejscu zakładu produkcyjnego TRW. Ponieważ takie rozwiązanie jest: efektywne kosztowo, gwarantuje wsparcie na etapie budowania centrum oraz wspiera procesy: wymiany doświadczeń i informacji pomiędzy produkcją i konstruktorami na etapie tworzenia nowych wyrobów i uruchamiania nowej produkcji w fabryce.

Na etapie analiz projektu, Polska konkurowała z lokalizacjami znajdującymi się w: Rumunii, Czechach, Meksyku, Chinach czy Indiach. Ze wyborem Częstochowy przesądziły: dostępność profesjonalnej kadry inżynieryjnej cechującej się wysokim standardem pracy, istniejąca baza w postaci dwóch sprawnie działających już zakładów produkcyjnych (zakład pasów bezpieczeństwa oraz zakład poduszek powietrznych) oraz wsparcie państwa w postaci dofinansowania inwestycji.

Projekt: "Stworzenie centrum konstrukcyjnego wraz z rozbudową zaplecza produkcyjnego" realizowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego: Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, Priorytet 2: Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Poddzaiłanie: 2.2.1: Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji. Projekt zaplanowany na okres luty 2005 - grudzień 2007, obejmuje stworzenie centrum konstrukcyjnego: Częstochowa Engineering Center (CEC) oraz dalszą rozbudowę możliwości produkcyjnych w zakresie montażu samochodowych poduszek bezpieczeństwa. Zakłada on zatrudnienie inżynierów pracujących w ramach CEC oraz inwestycje w środki trwałe obejmujące takie obszary jak: maszyny i urządzenia produkcyjne, przyrządy i aparatura na potrzeby laboratorium elektronicznego, wyposażenie biurowe, komputery, stacje robocze, elementy infrastruktury informatycznej, specjalistycznego oprogramowania projektowego oraz rozbudowę powierzchni biurowych.

Inwestycje te mają w bezpośredni sposób wspierać tworzenie i dynamiczny rozwój grup projektowych działających w ramach centrum konstrukcyjno - badawczego, które podzielone jest na:

1.Grupę elektroniczną, w ramach której realizowane są funkcje:

  • przygotowanie oprogramowania wbudowanego, które steruje systemami bezpieczeństwa w samochodzie.
  • przygotowanie algorytmów działania układów bezpieczeństwa w samochodzie, które są podstawą programowania elementów elektronicznych sterujących systemami bezpieczeństwa (np. kiedy i w jakich warunkach otoczenia powinna zostać odpalona poduszka bezpieczeństwa?)
  • przygotowanie dokumentacji pozwalającej produkować części mechaniczne dla układów elektronicznych sterujących systemami bezpieczeństwa (np. rysunki korpusów elementów elektronicznych, zarządzenie zmianami w konstrukcji)
  • testy oprogramowania oraz elementów elektronicznych (na bazie tworzonego laboratorium elektronicznego)
  • przygotowanie projektów i analiz układów elektronicznych (schematy elektroniczne, analizy niezawodności)

2. Grupę mechaniczną, której zakres prac obejmuje:

  • prace konstrukcyjne, w ramach których tworzona jest koncepcja oraz dokumentacja produktu (np. projekt wytworzenia modułu poduszki powietrznej)
  • prace modelowania oraz symulacyjno-obliczeniowe, związane z weryfikacją koncepcji konstrukcyjnych we wczesnych fazach rozwoju projektu (np. czy rozkład sił i obciążeń działających na elementy pasa bezpieczeństwa w czasie wypadku zapewnia jego prawidłowe działanie jakim jest np. ochrona kierującego pojazdem.
  • prace związane z budową prototypów oraz testami realizowanymi przy ich wykorzystaniu np. próby dla wprowadzenia nowego wykroju poduszki powietrznej.

Dotychczasowe efekty prac inżynieryjnych realizowanych w CEC oraz osiągnięcie zakładanych celów: zatrudnienie ponad 100 inżynierów w pierwszym roku projektu, potwierdziły słuszność decyzji stworzenia Częstochowa Engineering Center (CEC).

Przeczytaj także:

Polska jakość z TRW (2005-09-13)

Polscy inżynierowie w TRW (2005-04-25)

Grupa Dr. Schneider w Polsce (2006-02-08)


Podobne wiadomości:

Grupa Dr. Schneider w Polsce

Grupa Dr. Schneider w Polsce

Aktualności 2006-02-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport