mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dobra kondycja polskiej motoryzacji

Dobra kondycja polskiej motoryzacji

Począwszy od lat dziewięćdziesiątych przemysł motoryzacyjny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Rok 2007 zapowiada się rekordowo - wzrost produkcji pojazdów pociąga za sobą inwestycje dostawców, co przekłada się na nienotowane do tej pory wyniki eksportu całej branży. Polska Izba Motoryzacji prognozuje, że w 2007 r. wartość eksportu wyniesie 16-16,6 mld euro. Eksperci szacują, że dobra koniunktura powinna utrzymać się przez co najmniej pięć najbliższych lat.

Dobra kondycja polskiej motoryzacji

W 2006 r. wyprodukowano w Polsce ponad 608 tys. samochodów osobowych - o ponad 15 proc. więcej niż w poprzednim roku (wg. danych Samaru). To najlepszy wynik na krajowym rynku motoryzacyjnym od pięciu lat. Rok 2007 wygląda jeszcze bardziej obiecująco, ponieważ w polskich fabrykach rusza produkcja nowych modeli. Dobra kondycja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce znajduje swoje odzwierciedlenie w rosnącym zatrudnieniu. Obecnie zatrudnienie w branży przekracza 160 tys. osób co stanowi ponad 2% wszystkich zatrudnionych w przemyśle. Uruchomienie produkcji nowych modeli samochodów, zwiększenie produkcji przez pozostałych producentów pojazdów oraz kolejne inwestycje w sektorze poddostawczym wymagają kolejnych tysięcy rąk do pracy.

Z prognoz ekspertów PricewaterhouseCoopers (PwC) wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat koncerny motoryzacyjne, dzięki niskim kosztom pracy, coraz chętniej będą decydować się na przeniesienie części lub całości swojej produkcji do regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Produkcję do naszej części Europy  przenoszą również drobni dostawcy komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, jest to także możliwość rozwoju dla lokalnych dostawców.

Za „dużymi” podążają ich poddostawcy i firmy usługowe, co przekłada się na kolejne zainwestowane miliony, nowe miejsca pracy. Niektórzy zaraz po ogłoszeniu decyzji światowego giganta deklarują obecność w jego okolicy. Pojawiają się także firmy świadczące usługi logistyczne, magazynowe, księgowe itp. W ramach zobowiązań na linii samorząd – inwestor w okolicy często powstaje lepsza infrastruktura drogowa - realizowane są kolejne projekty nie tylko na skale powiatu ale i krajową.

Inwestycje światowych gigantów umacniają pozycję Polski w gronie najatrakcyjniejszych krajów w Europie Środkowej dla inwestycji motoryzacyjnych. Jest to najlepsza rekomendacja naszego kraju. Co ważne Polska jest dobrze postrzegana przez inwestorów już u nas obecnych, którzy mając dobre doświadczenia zwiększają produkcję, zatrudnienie, wprowadzają nowe produkty i rozbudowują swoje zakłady.

Jak wynika z szacunków Uniwersytetu Jagiellońskiego przemysł motoryzacyjny należy obecnie do najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jego rola wyraża się 11% udziałem w produkcji sprzedanej przemysłu i wiodącym udziale w eksporcie Polski - 17%. W firmach produkujących na rzecz motoryzacji pracuje ponad 160 tys. osób (branża motoryzacyjna w szerokim znaczeniu), z czego ponad 70% w przedsiębiorstwach o kapitale zagranicznym. Żadna inna branża nie przyciągnęła tak wielu dużych inwestorów zagranicznych. Według badań UJ zainwestowali oni łącznie co najmniej 9 mld USD do końca 2004 roku.

Badania Uniwersytetu Jagiellońskiego potwierdzają, że przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w najbliższych 5-10 latach wygląda optymistycznie. Składa się na to zarówno bezwładność już podpisanych kontraktów, jak i oczekiwanie dalszej rozbudowy zakładów w Polsce w związku z kontynuacją powszechnego trendu, aby co najmniej połowę dostawców lokować w Europie Środkowej. Prawdopodobne jest, że w coraz większym stopniu wytwarzane będą w Polsce wyroby bardziej zaawansowane o wysokiej wartości dodanej.

Nie ulega wątpliwości, że podobnie jak budownictwo motoryzacja to jeden z najważniejszych sektorów wytwórczych naszej gospodarki. Świadczą o tym rosnące zatrudnienie i wielkość eksportu. Inwestycje motoryzacyjne napędzają koniunkturę gwarantując pozytywny i długofalowy efekt ekonomiczny w skali regionu i całego kraju. Wiele jednak zależy od nas - poprawa infrastruktury drogowej, uproszczenie procedur administracyjnych, spójna polityka i skuteczniejsze działania podmiotów pozyskujących inwestycje zagraniczne - to tematy najmocniej akcentowane przez potencjalnych inwestorów. Ich poprawa jest konieczna, bo to jedyny sposób, aby kolejne inwestycje trafiały właśnie do Polski.

Komentuj:

~liberał 2007-08-09

Dobra ale nie dla klientów : niski poziom ASO ,drogo za byleco ,Lexus połowe tańszy w USA ,brak autostrad ,obwodnic, drogie paliwo . Ah ta propaganda sukcesu dzikiego ,polskiego socjalizmu .

~Krzysztof 2007-08-09

czuej sie troche jak w latach 70-tych albo wrecz za goebellsa (choc wtedy nie bylo mnie jeszcze na swiecie) - propaganda sukcesu jest najwaznejsza a jak jest w rzeczywitsoci to juz zupelnie inna para kaloszy, ciekawe byloby porownanie naszej rodzimej motoryzacji np. z czeska lub slowacka, zaloze sie ze bysmy dostali w plecy ze hoho

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Dartz Prombron Black Aligator – tuning po łotewsku
Dartz Prombron Black Aligator – tuning po łotewsku
Podobno dobrego gustu nie można kupić nawet za największe pieniądze. Jednak całkiem spora suma pieniędzy pozwoli nam kupić coś totalnie bezgustownego. Oto najnowszy samochód od Dartz, który jest potwierdzeniem.