mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dobra kondycja polskiej motoryzacji

Dobra kondycja polskiej motoryzacji

Począwszy od lat dziewięćdziesiątych przemysł motoryzacyjny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Rok 2007 zapowiada się rekordowo - wzrost produkcji pojazdów pociąga za sobą inwestycje dostawców, co przekłada się na nienotowane do tej pory wyniki eksportu całej branży. Polska Izba Motoryzacji prognozuje, że w 2007 r. wartość eksportu wyniesie 16-16,6 mld euro. Eksperci szacują, że dobra koniunktura powinna utrzymać się przez co najmniej pięć najbliższych lat.

Dobra kondycja polskiej motoryzacji

W 2006 r. wyprodukowano w Polsce ponad 608 tys. samochodów osobowych - o ponad 15 proc. więcej niż w poprzednim roku (wg. danych Samaru). To najlepszy wynik na krajowym rynku motoryzacyjnym od pięciu lat. Rok 2007 wygląda jeszcze bardziej obiecująco, ponieważ w polskich fabrykach rusza produkcja nowych modeli. Dobra kondycja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce znajduje swoje odzwierciedlenie w rosnącym zatrudnieniu. Obecnie zatrudnienie w branży przekracza 160 tys. osób co stanowi ponad 2% wszystkich zatrudnionych w przemyśle. Uruchomienie produkcji nowych modeli samochodów, zwiększenie produkcji przez pozostałych producentów pojazdów oraz kolejne inwestycje w sektorze poddostawczym wymagają kolejnych tysięcy rąk do pracy.

Z prognoz ekspertów PricewaterhouseCoopers (PwC) wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat koncerny motoryzacyjne, dzięki niskim kosztom pracy, coraz chętniej będą decydować się na przeniesienie części lub całości swojej produkcji do regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Produkcję do naszej części Europy  przenoszą również drobni dostawcy komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, jest to także możliwość rozwoju dla lokalnych dostawców.

Za „dużymi” podążają ich poddostawcy i firmy usługowe, co przekłada się na kolejne zainwestowane miliony, nowe miejsca pracy. Niektórzy zaraz po ogłoszeniu decyzji światowego giganta deklarują obecność w jego okolicy. Pojawiają się także firmy świadczące usługi logistyczne, magazynowe, księgowe itp. W ramach zobowiązań na linii samorząd – inwestor w okolicy często powstaje lepsza infrastruktura drogowa - realizowane są kolejne projekty nie tylko na skale powiatu ale i krajową.

Inwestycje światowych gigantów umacniają pozycję Polski w gronie najatrakcyjniejszych krajów w Europie Środkowej dla inwestycji motoryzacyjnych. Jest to najlepsza rekomendacja naszego kraju. Co ważne Polska jest dobrze postrzegana przez inwestorów już u nas obecnych, którzy mając dobre doświadczenia zwiększają produkcję, zatrudnienie, wprowadzają nowe produkty i rozbudowują swoje zakłady.

Jak wynika z szacunków Uniwersytetu Jagiellońskiego przemysł motoryzacyjny należy obecnie do najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jego rola wyraża się 11% udziałem w produkcji sprzedanej przemysłu i wiodącym udziale w eksporcie Polski - 17%. W firmach produkujących na rzecz motoryzacji pracuje ponad 160 tys. osób (branża motoryzacyjna w szerokim znaczeniu), z czego ponad 70% w przedsiębiorstwach o kapitale zagranicznym. Żadna inna branża nie przyciągnęła tak wielu dużych inwestorów zagranicznych. Według badań UJ zainwestowali oni łącznie co najmniej 9 mld USD do końca 2004 roku.

Badania Uniwersytetu Jagiellońskiego potwierdzają, że przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w najbliższych 5-10 latach wygląda optymistycznie. Składa się na to zarówno bezwładność już podpisanych kontraktów, jak i oczekiwanie dalszej rozbudowy zakładów w Polsce w związku z kontynuacją powszechnego trendu, aby co najmniej połowę dostawców lokować w Europie Środkowej. Prawdopodobne jest, że w coraz większym stopniu wytwarzane będą w Polsce wyroby bardziej zaawansowane o wysokiej wartości dodanej.

Nie ulega wątpliwości, że podobnie jak budownictwo motoryzacja to jeden z najważniejszych sektorów wytwórczych naszej gospodarki. Świadczą o tym rosnące zatrudnienie i wielkość eksportu. Inwestycje motoryzacyjne napędzają koniunkturę gwarantując pozytywny i długofalowy efekt ekonomiczny w skali regionu i całego kraju. Wiele jednak zależy od nas - poprawa infrastruktury drogowej, uproszczenie procedur administracyjnych, spójna polityka i skuteczniejsze działania podmiotów pozyskujących inwestycje zagraniczne - to tematy najmocniej akcentowane przez potencjalnych inwestorów. Ich poprawa jest konieczna, bo to jedyny sposób, aby kolejne inwestycje trafiały właśnie do Polski.

Komentuj:

~liberał 2007-08-09

Dobra ale nie dla klientów : niski poziom ASO ,drogo za byleco ,Lexus połowe tańszy w USA ,brak autostrad ,obwodnic, drogie paliwo . Ah ta propaganda sukcesu dzikiego ,polskiego socjalizmu .

~Krzysztof 2007-08-09

czuej sie troche jak w latach 70-tych albo wrecz za goebellsa (choc wtedy nie bylo mnie jeszcze na swiecie) - propaganda sukcesu jest najwaznejsza a jak jest w rzeczywitsoci to juz zupelnie inna para kaloszy, ciekawe byloby porownanie naszej rodzimej motoryzacji np. z czeska lub slowacka, zaloze sie ze bysmy dostali w plecy ze hoho

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport