mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dobre perspektywy Solarisa

Dobre perspektywy Solarisa

Firma Solaris Bus & Coach dokonała podsumowania wyników za 2005 r oraz przedstawiła plany na lata następne. Bazując na osiągniętych wynikach firma zamierza w najbliższej przyszłości intensywnie się rozwijać.

Dobre perspektywy Solarisa

Rynki zagraniczne

Wśród rynków eksportowych tradycyjnie największą grupę odbiorców Solarisa stanowili klienci z Niemiec, do których trafiło 229 autobusów marki Solaris Urbino. Z tej partii aż 131 sztuk przegubowych Solarisów Urbino 18 zostało zakupionych przez berlińskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej - Berliner Verkehrsbetriebe GmbH. Na koniec roku Solaris Bus & Coach  miał około 15% udziałów w niemieckim rynku niskopodłogowych autobusów miejskich, co daje  spółce trzecią pozycję na tym rynku, zaraz za niemieckimi koncernami.  Warto podkreślić, że jest to jednocześnie pierwsze miejsce na rynku wśród wszystkich dostawców autobusów nie wywodzących się z rynku niemieckiego.
 
"Rynek niemiecki to największy rynek autobusowy w Europie. Trzecie miejsce w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich w tym kraju to doskonały rezultat. Jeszcze kilka lat temu był on zdominowany przez duopol  niemieckich koncernów -" - mówi o sprzedaży na rynku niemieckim w roku 2005 Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus & Coach.

Kolejne rynki eksportowe pod względem liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów stanowiły: Litwa (70 sztuk), Włochy (41 sztuk), Szwajcaria (37 sztuk), Łotwa (32 sztuki), Czechy (31 sztuk), Węgry (26 sztuk), Francja (11 sztuk), Szwecja (7 sztuk), Słowacja (3 sztuki).

"Nasze ubiegłoroczne plany zakładały, że sprzedaż na eksport przekroczy pół tysiąca sztuk autobusów. Ostatecznie sprzedaliśmy 487 autobusów. Należy jednak zauważyć, że na tę liczbę składa się aż 237 autobusów przegubowych, 18-metrowych (Solaris Urbino 18). Jako że  w produkcji jeden autobus przegubowy liczony jest jako  półtora autobusu standardowego czyli 12-metrowego, możemy  być bardzo zadowoleni z osiągniętego wyniku" - mówi o sprzedaży eksportowej Krzysztof Olszewski, Prezes Solaris Bus & Coach S.A.

Blisko jedną czwartą sprzedaży eksportowej stanowiły trolejbusy Solaris Trollino (105 sztuk). Dla porównania, w roku 2004 wyeksportowane zostały 84 trolejbusy. Tym samym Solaris Bus & Coach wyrasta na czołowego europejskiego producenta tych pojazdów. Zważywszy na coraz częstsze poszukiwanie przez przewoźników alternatywy dla tradycyjnego Diesla, jest to niezwykle perspektywiczna nisza rynkowa. Już teraz w wielu europejskich miastach można zaobserwować tendencje do odbudowy trakcji trolejbusowych.

Do grona dotychczasowych klientów w roku 2005 dołączyło dziesięciu nowych. Są to przedsiębiorstwa transportowe z miejscowości: Barsinghausen, Hanower, Kastorf,  Meinsburg, Weimar i Meissen (Niemcy), Lozanny (Szwajcaria), Lons le Saunier (Francja) i Umea (Szwecja).

Pozostałą grupę odbiorców tworzą klienci, którzy już wcześniej posiadali w swoim taborze autobusy marki Solaris.

"Tak wysoka powtarzalność zakupów przez dotychczasowych klientów spółki to najlepsze referencje, jakie możemy uzyskać. Oznacza to, że klienci którzy już raz kupili Solarisy mają o ich użytkowaniu bardzo dobre zdanie" - komentuje Krzysztof Olszewski, Prezes Solaris Bus & Coach S.A.

Sprzedaż krajowa

W Polsce Solaris Bus & Coach S.A. w ubiegłym roku sprzedał 123 autobusy. Pod względem liczby jest to identyczny wynik jak w roku 2004. Nieco inaczej wygląda natomiast struktura sprzedaży w podziale na poszczególne modele. W roku 2005 w Polsce sprzedano ogółem 392 autobusy miejskie. Jest to w porównaniu z rokiem 2004 o 84 sztuki więcej. Solaris, który dostarczył na krajowy rynek 111 Solarisów Urbino, został liderem w tej kategorii z udziałem 28,32%. W ubiegłym roku w Polsce Solaris Bus & Coach S.A. sprzedał 4 trolejbusy i był jedynym dostawcą nowych pojazdów tego typu. Doliczając trolejbusy do kategorii autobusów miejskich ubiegłoroczny udział firmy w tym segmencie wyniósł aż 34,53%.

Największym zamówieniem Solaris Bus & Coach na rynku polskim był kontrakt na 80 autobusów Solaris Urbino 18 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Do końca roku 2005 do klienta z Warszawy zostało dostarczonych 79 autobusów.

Podobnie jak w roku ubiegłym Solaris na rynku autobusów turystycznych sprzedał osiem autokarów Solaris Vacanza. Tym samym osiągnął 6,15% udziału w rynku autobusów turystycznych.

Zobacz galerie: Solaris Urbino i Solaris Vacanza

Wyniki finansowe

Sukces sprzedażowy Solaris Bus & Coach S.A. znajduje także swoje odzwierciedlenie w wynikach finansowych Spółki w roku 2005. W minionych dwunastu miesiącach przychody Solaris Bus & Coach wyniosły 659 217 tys. złotych. Jest to aż o 197 mln więcej niż w roku 2004 (463 mln PLN).

"Tak doskonałe wyniki finansowe osiągnięte przez naszą spółkę w ubiegłym roku były możliwie m.in. dzięki konsekwentnym działaniom na rzecz poprawy efektywności gospodarowania, takim jak: optymalizacja rozwiązań organizacyjnych i poprawa funkcjonowania mechanizmów kontroli wewnętrznej, czy optymalizacja procesów produkcji" - mówi Krzysztof Olszewski, Prezes Solaris Bus & Coach. S.A.

Plany na rok 2006

W roku 2006 Solaris Bus & Coach planuje wprowadzenie do produkcji seryjnej autobusów spełniających normy Euro 4, Euro 5 i EEV. Już od czerwca br. w ofercie Spółki znajdą się  pojazdy, których jednostki napędowe będą spełniały rygorystyczne normy czystości spalin Euro 4 i Euro 5. Pod koniec roku klienci będą mogli kupić autobusy, spełniające jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie ochrony środowiska - EEV.

"Dzięki temu z pewnością będziemy  jednym z pierwszych producentów autobusów na świecie, który w swoim portfolio produktów ma tak nowoczesne rozwiązania. Jest to konsekwentne rozwijanie naszej strategii, polegającej na oferowaniu klientom najnowocześniejszych rozwiązań, wybiegających daleko w przyszłość" - mówi o planach związanych z rozwojem produktów Krzysztof Olszewski Prezes Solaris Bus & Coach S.A.

W roku 2007 Solaris Bus & Coach planuje dalszy rozwój produkcji i wzrost sprzedaży. "Zwiększenie mocy produkcyjnych będzie możliwe między innymi dzięki oddaniu do użytku nowej hali fabrycznej, której budowę rozpoczęliśmy w sierpniu minionego roku. Oczywiście produkcja to nie wszystko. Nieustannie będziemy pracować nad umocnieniem naszej pozycji na dotychczasowych rynkach, a także będziemy poszukiwać nowych rejonów dla działań sprzedażowych naszej firmy. Myślimy m.in. o takich kierunkach jak państwa Bliskiego Wschodu czy państwa Ameryki Południowej" - zapowiada Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus & Coach S.A.

W roku 2006 fabryka w podpoznańskim Bolechowie obchodzić będzie dziesięciolecie swojego istnienia. "Mam ogromną nadzieję, że ten jubileuszowy  rok będzie równie satysfakcjonujący i ciekawy w wydarzenia jak rok 2005" - podsumowuje Krzysztof Olszewski. "Ponadto perspektywy dla spółki są tak dalece obiecujące, że nasz dalszy rozwój może być z powodzeniem finansowany poprzez wewnętrzne źródła finansowania oraz kredyty bankowe, dlatego też podjęliśmy decyzję o rezygnacji z wprowadzenia spółki do obrotu giełdowego. Pół roku temu wydawało się jeszcze, że do osiągnięcia zakładanego rozwoju niezbędne jest dofinansowanie spółki środkami z giełdy. Dzisiaj wiemy, że możemy zrezygnować z IPO. Zachowamy w ten sposób charakter spółki rodzinnej, co ma duże znaczenie w sposobie postrzegania spółki przez jej klientów i tworzenia wspólnych więzi na długie lata. Oczywiście rezygnacja z wprowadzenia spółki do obrotu publicznego dziś, nie wyklucza sięgnięcia po środki z giełdy w przyszłości, jeśli będzie to rozwiązanie optymalne z punktu widzenia realizacji naszego planu rozwoju".

Zobacz galerię: Solaris Bus & Coach

Przeczytaj także:

Autobusy skrojone na miarę (2006-02-07)

Osobowość "Bus Builder" (2005-10-21)

Solaris rozpoczął budowę hali (2005-08-25) 


Podobne wiadomości:

S5 Poznań-Wrocław - podpisano ostatnią umowę

S5 Poznań-Wrocław - podpisano ostatnią umowę

Polskie drogi 2016-05-18

S5 Leszno Południe-Kaczkowo - podpisano umowę

S5 Leszno Południe-Kaczkowo - podpisano umowę

Polskie drogi 2016-05-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport