mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dobrze trafić z inwestycją – zmiany dla motoryzacji

Dobrze trafić z inwestycją – zmiany dla motoryzacji

Od 2007 r. przestaje obowiązywać ograniczenie w pomocy publicznej dla sektora motoryzacyjnego, które obecnie wynosi 30 proc. dopuszczalnej pomocy regionalnej. Eksperci przewidują, że zmiany mogą wywołać prawdziwy boom.

Dobrze trafić z inwestycją – zmiany dla motoryzacji

„Przy inwestycji za 50 mln EUR w regionie o intensywności pomocy sięgającej 50 proc. dziś jest to 7,5 mln EUR. Od przyszłego roku będzie 25 mln EUR” - wyjaśnia Adam Żołnowski z PricewaterhouseCoopers.

„Z pewnością łatwiej będzie zachęcić do inwestowania producentów samochodów w całej Unii, także w Polsce. Obecnie jesteśmy potentatem w produkcji części, ale znacząca część wartości dodanej wytwarzanej w tym przemyśle to właśnie produkcja samochodów. Mamy więc kolejne narzędzie do zachęcania inwestorów” - komentuje Adam Żołnowski.

„Naszą specjalnością były dotąd inwestycje branż samochodowej i AGD. Myślę, że dzięki zmianom zrobimy się znowu bardziej „samochodową” strefą. Polsce przydałaby się nowa montownia samochodów” - dodaje Mirosław Greber, prezes Wałbrzyskiej SSE.

„To będzie impuls dla firm, które już są w Polsce i poznały atuty działalności w specjalnych strefach ekonomicznych, ale także nowych. W Starachowicach ponad 20 mln EUR chce zainwestować koncern MAN, więc skorzysta z nowych zasad” - twierdzi Cezary Tkaczyk, wiceprezes SSE Starachowice.

MAN inwestuje w fabrykę w Starachowicach

Niemieckiemu gigantowi nie udało się natomiast dobrze trafić z inwestycją w Niepołomicach: gdyby decyzja zapadła półtora roku później, firma dostałaby trzykrotnie większą pomoc publiczną.

MAN: Niepołomice ruszają

Zaledwie cztery miesiące temu na wielką inwestycję zdecydowała się Toyota. Japończycy jeszcze nie dostali zezwolenia na działalność w Wałbrzyskiej SSE, a to od daty jego wydania będzie zależała pomoc publiczna. Toyota może sporo zyskać, jeśli poczeka do przyszłego roku.

Toyota zainwestuje 145 mln euro w Polsce

 Skąd taka łaskawość Komisji Europejskiej?

„Dotychczas komisja uważała, że sektora nie trzeba wspierać, bo występują w nim problemy strukturalne. Przede wszystkim moce produkcyjne przekraczają popyt, więc pomoc mogłaby zakłócić konkurencję. Obecnie Bruksela zdała sobie sprawę, że aby konkurować z producentami azjatyckimi, konieczne są inwestycje. W lipcu rozesłała do państw członkowskich pismo z pytaniem, czy nie mają nic przeciwko likwidacji ograniczeń dla branży motoryzacyjnej. Nikt nie protestował” - opowiada Adam Żołnowski.

Przeczytaj także:

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej (2006-12-07)

Większe strefy – więcej inwestycji (2006-12-06)

Chevrolety Aveo wyjadą z FSO (2006-11-28)

Polska odbierze 7 razy więcej (2006-10-16)


 

Tematy w artykule: inwestycje zagraniczne gospodarka

Podobne wiadomości:

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej

Aktualności 2006-12-07

Większe strefy – więcej inwestycji

Większe strefy – więcej inwestycji

Aktualności 2006-12-06

Komentuj:

~Piotr 2006-12-18

Czy słyszeliście Państwo o budowie monowni BMW pod Grójcem w Słomczynie?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport