mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dopłaty do aut korzystne dla motoryzacji

Dopłaty do aut korzystne dla motoryzacji

Z początkiem roku niektóre kraje UE uruchomiły systemy dopłat za złomowanie starych i zakup nowych aut. Okazuje się, że dzięki temu w Europie Środkowo-Wschodniej wzrost produkcji odnotowują m.in. Dacia i Skoda a w Polsce - Fiat Auto Poland i VW Poznań. Wzrost produkcji widzą również niektórzy dostawcy eksportując części i komponenty do europejskich fabryk produkujących auta miejskie.

Dopłaty do aut korzystne dla motoryzacji
W okresie ostatnich kilkunastu tygodni niektóre kraje Unii Europejskiej wprowadziły systemy stymulujące rynek motoryzacyjny. Dopłaty za złomowanie starych i zakup nowych samochodów o niskiej emisji zanieczyszczeń stosowane są we Francji, Włoszech, Niemczech, Rumunii a ostatnio także na Słowacji. Zróżnicowana wartość dopłat - od kilkuset (Rumunia) do kilku tysięcy euro, powoduje, że największym zainteresowaniem cieszą się samochody miejskie o małym litrażu.

Uruchomienie dopłat premii w niektórych przypadkach umożliwiło wyhamować gwałtowny spadek sprzedaży nowych samochodów (Francja). Jednak rządowe dopłaty najbardziej wpłynęły na sprzedaż nowych samochodów w Niemczech. Liczba rejestracji nowych pojazdów na tym największym rynku w Europie, wzrosła w lutym o 21,5 proc. do niespełna 278 tys. sztuk i był to najlepszy luty w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jednocześnie sprzedaż nowych aut wzrosła po raz pierwszy od pół roku. Produkcja Fiesty w zakładzie Forda w Kolonii przekroczyła zakładane plany. Modele Fiesta, Fusion i Ka (produkowany w Polsce) przeżywają boom od uruchomienia 14 stycznia systemu dopłat. Do 24 lutego, Ford przyjął 28 611 zamówień z Niemiec, tylko na wspomniane modele. W tym samym czasie w 2008 roku zamówień było tylko 4 966.

Paradoksalnie jednak najwięcej klientów w Niemczech znajdują modele produkowane poza jej granicami. Od momentu uruchomienia premii fabryka Volkswagena w hiszpańskiej Pampelunie wyprodukowała o 40 tys. więcej egzemplarzy modelu Polo, niż planowano. Pod koniec lutego Dacia, należąca do koncernu Renault, zwiększyła dzienną produkcję z 1 085 do 1 200 samochodów. W okresie luty-marzec ten rumuński producent, ma dostarczyć do niemieckich klientów 30 tys. samochodów, podczas gdy w całym 2008 roku wyeksportował do Niemiec 5 tys. aut. Także Škoda Auto poinformowała na początku marca, o wzroście sprzedaży samochodów w większości krajów, które wprowadziły systemy dopłat. Sprzedaż czeskiego producenta wzrosła w Niemczech, Francji i Włoszech, spadła natomiast w Rumunii.

Dopłaty a przemysł motoryzacyjny w Polsce

Wiele wskazuje na to, że dopłaty wpłynęły stymulująco na produkcję Fiat Auto Poland. "Odnotowaliśmy wzrost zamówień na produkowane przez nas auta, których w okresie styczeń – luty wyprodukowaliśmy o ok. 5 tys. więcej niż w analogicznym okresie czasu roku ub." - powiedział rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar. Z informacji od dostawców wynika, że produkcja modelu Panda wzrosła z 700 ponad 1,2 tys. sztuk dziennie. Rzecznik FAP powiedział, że w okresie styczeń-luty tego roku na rynek niemiecki wyeksportowano dwukrotnie więcej aut niż rok wcześniej. Natomiast na rynek włoski trafiła podobna liczba samochodów jak w dwóch pierwszych miesiącach 2008 r. Należy jednak podkreślić, że sprzedaż nowych aut we Włoszech spadła w styczniu br. o 33 proc., a w lutym o blisko 24,5 proc. Wzrost zamówień spowodował, że fabryka w Tychach ponownie obecnie pracuje na trzy zmiany. Podobnie jak większość jej dostawców.

Także Volkswagen Poznań odnotowuje większe zainteresowanie produkowanymi wersjami osobowymi. "W ostatnich tygodniach wzrosła liczba zamówień" powiedział Piotr Danielewicz, rzecznik prasowy fabryki. "Widzimy, że większe zainteresowanie zagranicznych klientów indywidualnych wzbudzają egzemplarze Caddy Life z bogatszym wyposażeniem. Zamówienia te powodują, że fabryka na Antoninku przez najbliższe tygodnie będzie regularnie funkcjonowała.

Wzrost produkcji odnotowują również niektórzy dostawcy, którzy eksportują części i komponenty do fabryk w Europie produkujących auta miejskie.  "W ostatnich tygodniach odnotowaliśmy wzrost zamówień na komponenty do takich modeli samochodów miejskich jak Fiesta, Suzuki Splash / Opel Agila" - informuje Janusz Soboń, Dyrektor Zarządzający Kirchhoff Polska Sp. z o.o., dostawcy elementów i podzespołów tłoczonych.

Podobnie jak w przypadku fabryki Fiata, także oni mogą wydłużyć funkcjonowanie zakładów. "Wprawdzie na początku roku uzgodniliśmy z pracownikami skrócenie czasu pracy do 4 dni w tygodniu - dodaje dyrektor Soboń - jednak wobec lepszych niż planowano sprzedaży, nie do końca korzystamy z takiej możliwości. Pracy jeszcze nie ma 5 dni w tygodniu, ale jest lepiej niż się spodziewaliśmy. Sytuacja jest wciąż niestabilna i nie potrafimy powiedzieć jeszcze czy nastąpił jakiś zwrot".

"Mamy wzrost zamówień przede wszystkim do samochodu Fiat Panda ale także do Suzuki Splash / Opel Agila czy do montowanego na Słowacji modelu KIA Cee’d" - mówi Marek Czyżewski, Prezes Zarządu Orsa-Moto, która produkuje elementy wyposażenia wnętrza. Fabryka Kia Slovakia od początku tego miesiąca przywróciła dwuzmianowy system pracy, zawieszony 16 lutego.

Przedstawiciele europejskich central producentów samochodów, podkreślają, że wprowadzenie dopłat sprawdziło się, przynajmniej na rynku niemieckim. Dopłaty są jednak rozwiązaniem szybkim ale doraźnym, które wcześniej czy później się skończą. W Niemczech, pieniędzy na premie wystarczy na 600 tys. nowych samochodów. Do połowy marca skorzystano z nich w 180 tys. przypadków.  Dlatego już teraz słychać w Europie Zachodniej obawy, że wraz z wyczerpaniem się pieniędzy może dojść do jeszcze głębszego załamania sprzedaży nowych aut. Pojawiają się głosy aby przedłużyć okres premiowania i zwiększyć fundusze. Jaki będzie to miało wpływ na polskich producentów? "Na pewno nie będzie jakiegoś przełomu w kwietniu, który zanosi się na przeciętny miesiąc jeśli chodzi o poziom zamówień" - mówi Janusz Soboń. Jednocześnie przedstawiciele sektora oczekują, że jeśli takie rozwiązania wprowadzono w Europie Środkowo-Wschodniej, na Słowacji i w Rumunii, to pora zastosować je i w Polsce.
"Sytuacja jest bardzo niestabilna i z niepokojem obserwujemy spadki sprzedaży samochodów na rynkach europejskich, gdyż tam obecnie eksportujemy ok. 97 proc. naszej produkcji" - dodaje Bogusław Cieślar.

Premie nie rozwiązują bardzo trudnej sytuacji w przemyśle motoryzacyjnym. Poza dopłatami, przedstawiciele branży samochodowej  w Polsce liczą na szybkie wsparcie m.in. w dostępie do kredytów i gwarancji kredytowych, które w ostatnich kilku miesiącach stały się „być albo nie być” dla wielu firm produkcyjnych.

Podobne wiadomości:

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport