mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dopłaty są skuteczne

Dopłaty są skuteczne

Wiele europejskich krajów w obliczu kryzysu panującego w sektorze motoryzacyjnych zdecydowało się wprowadzić system dopłat do zakupu nowych aut przy jednoczesnym zezłomowaniu swojego starego pojazdu. Jaki efekt przyniosły te premie?

Dopłaty są skuteczne
W kończącym się roku 14 państw członkowskich zdecydowało się na wprowadzenie programów pomocowych na rzecz branży motoryzacyjnej. W głównej mierze były to programy zachęcające do złomowania starych samochodów i zakupu nowych przy udzieleniu przez rządy dopłat wynoszących od 750 euro do 6.500 euro. Na ten cel przydzielane były również nieoprocentowane pożyczki w kwocie do 10.000 euro.

W 27 krajach członkowskich, w okresie styczeń - październik 2009, liczba nowych rejestracji wzrosła o 6% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wzrost ten nie należy do najwyższych jako że w tym czasie większość krajów była dotknięta skutkami kryzysu.

Podczas gdy w styczniu 2009 liczba nowych rejestracji spadła o 27% i o 17% w pierwszym kwartale, sytuacja na rynku widocznie się poprawiła wraz z wystąpieniem większości krajów członkowskich o wprowadzenie systemu dopłat. Począwszy od czerwca rejestracje samochodów osobowych zaczęły wzrastać i tak np. w październiku 2009 było ich o 11% więcej niż w październiku 2008.

Wpływ dopłat na rynek motoryzacyjny jest jeszcze bardziej widoczny, jeżeli weźmiemy pod uwagę sytuację w poszczególnych krajach. Analiza taka wskazuje, że trzy kraje członkowskie odnotowały wzrost nowych rejestracji w okresie styczeń-październik 2009. Są to Niemcy (+26%) i Francja(+4%) oraz Austria z wynikiem (+6%). Kraje te zdecydowały się na szybką wypłatę dofinansowania na odpowiednio wysokim poziomie.

Podczas gdy Włochy zarejestrowały nieznaczny 4% spadek nowych rejestracji, inne kraje takie jak Hiszpania i Wlk. Brytania, gdzie wprowadzono premie ekologiczne z pewnym opóźnieniem, wciąż doświadczały znaczącego spadku w ostatnim roku (odpowiednio -24% i – 12%), jednak już w październiku odnotowano tam wzrost (+26% i +31%). Słowacja z wynikiem +13% jest jedynym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, która może pochwalić się tak znaczącym wzrostem nowych rejestracji.

W mijającym roku około 35% nowych rejestracji w Niemczech (1,4 mln samochodów) oraz 20-25% wszystkich rejestracji we Francji (550.000 sztuk) i aż 70% w Wlk. Brytanii zostało dokonanych w efekcie korzyści wynikających z opłaty za złomowanie starego pojazdu. We Włoszech odsetek ten wyniósł 40% (472.000 szt) na koniec sierpnia br.

Sytuacja w krajach które nie wprowadziły systemu dopłat przedstawia się znacznie gorzej. W Belgii, Irlandii, krajach nadbałtyckich oraz w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej liczba nowych rejestracji spadła od 14% (Belgia) do 80% na Łotwie.

System dopłat, połączony często z wprowadzeniem podatku uzależnionego od poziomu emisji CO2, wyraźnie przyczynił się do zwiększonego popytu na małe samochody z segmentu A,B lub C. Zjawisko to szczególnie wyraźnie widać w Niemczech, gdzie aż 84% dopłat z tytułu złomowania starego pojazdu zostało przeznaczonych na kupno samochodu z jednego z tych segmentów. Podobnie w Wlk. Brytanii, gdzie 76% samochodów nabytych w systemie dopłat to samochody sklasyfikowane jako mini lub supermini.
We Francji, Hiszpanii i Włoszech również obserwujemy tę tendencję, jednakże, z uwagi na fakt, że samochody z segmentów A,B,C od dawna są tam znacznie bardziej popularne - efekt rynkowy jest mniej widoczny.
 
Wprowadzenie systemu dopłat pociągnęło za sobą znacznie mniejsze zainteresowanie pojazdami z silnikami diesla. Tendencja ta znów najwyraźniej widoczna jest w Niemczech, gdzie udział tych samochodów wśród nowych rejestracji spadł z 45% w 2008 do 30% w 2009. w przypadku sprzedaży do firm, udział diesli w rynku utrzymuje się na względnie stałym poziomie, jeżeli jednak chodzi o klientów indywidualnych, popyt na te samochody spadł o 16% i wyniósł  zaledwie 10% udziału w rynku. We Francji udział diesli spadł z 77% w roku 2008 do 71% w 2009. We Włoszech natomiast zarówno pojazdy z silnikami diesla jak i spalinowe ustąpiły miejsca pojazdom o alternatywnych źródłach napędu. I tak udział pojazdów o napędzie CNG i LPG wzrósł wśród nowych rejestracji z 6,5% w 2008 do 19% w 2009.

W systemie dopłat powiązanym z wprowadzeniem podatku uzależnionego od emisji CO2 obserwujemy bardzo znaczące obniżenie średniej emisji wśród nowo zarejestrowanych pojazdów. W Niemczech spadła ona ze 166 g/km w 2008 roku do 155 g/km w 2009. Średni poziom emisji wyniósł w tych samochodach 142 g/km.
W Wlk. Brytanii średnia emisja wśród pojazdów nabywanych w systemie dopłat wyniosła 132 g/km i była o 13,5% niższa niż w okresie nie objętym programem, a we Włoszech średnia ta spadła o 7 g/km.

Podczas gdy niektóre rządy odrzucają system dopłat ze względów budżetowych, doświadczenie krajów, które się zdecydowały na jego wprowadzenie pokazuje, że może być on całkowicie samofinansujący się. W Hiszpanii na przykład szacuje się, że przy tak dynamicznym wzroście sprzedaży nowych samochodów, wpływy z VAT oraz innych opłat uiszczanych przy zakupie nowego pojazdu są w stanie zapewnić zysk netto w wysokości 25 milionów euro dla rządu oraz 15 milionów dla samorządów lokalnych. W Słowacji spodziewane korzyści budżetowe netto wyniosą 22 miliony euro.

W Polsce pomysł wprowadzenia analogicznego systemu dopłat pojawił się na początku bieżącego roku. Niestety, pomimo korzyści, które system ten mógł przynieść - odnowienie parku samochodowego (średnia wieku pojazdu w naszym kraju wynosi 15 lat), poprawa bezpieczeństwa na drogach, ochrona środowiska (redukcja emisji CO2) oraz - co ilustruje przykład innych krajów - zwiększenie wpływów budżetowych - projekt nie został wprowadzony w życie.

Podobne wiadomości:

Norwegia ukróci dotacje na auta elektryczne

Norwegia ukróci dotacje na auta elektryczne

Aktualności 2015-05-13

Citroen powraca do akcji złomowania

Citroen powraca do akcji złomowania

Aktualności 2014-04-04

Komentuj:

~w 2010-01-04

skoro to jest taki super dochodowy interes dla panstwa, to pewnie ten system doplat nie zniknie, a bedzie rozwijany ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.