mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dopłaty są skuteczne

Dopłaty są skuteczne

Wiele europejskich krajów w obliczu kryzysu panującego w sektorze motoryzacyjnych zdecydowało się wprowadzić system dopłat do zakupu nowych aut przy jednoczesnym zezłomowaniu swojego starego pojazdu. Jaki efekt przyniosły te premie?

Dopłaty są skuteczne
W kończącym się roku 14 państw członkowskich zdecydowało się na wprowadzenie programów pomocowych na rzecz branży motoryzacyjnej. W głównej mierze były to programy zachęcające do złomowania starych samochodów i zakupu nowych przy udzieleniu przez rządy dopłat wynoszących od 750 euro do 6.500 euro. Na ten cel przydzielane były również nieoprocentowane pożyczki w kwocie do 10.000 euro.

W 27 krajach członkowskich, w okresie styczeń - październik 2009, liczba nowych rejestracji wzrosła o 6% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wzrost ten nie należy do najwyższych jako że w tym czasie większość krajów była dotknięta skutkami kryzysu.

Podczas gdy w styczniu 2009 liczba nowych rejestracji spadła o 27% i o 17% w pierwszym kwartale, sytuacja na rynku widocznie się poprawiła wraz z wystąpieniem większości krajów członkowskich o wprowadzenie systemu dopłat. Począwszy od czerwca rejestracje samochodów osobowych zaczęły wzrastać i tak np. w październiku 2009 było ich o 11% więcej niż w październiku 2008.

Wpływ dopłat na rynek motoryzacyjny jest jeszcze bardziej widoczny, jeżeli weźmiemy pod uwagę sytuację w poszczególnych krajach. Analiza taka wskazuje, że trzy kraje członkowskie odnotowały wzrost nowych rejestracji w okresie styczeń-październik 2009. Są to Niemcy (+26%) i Francja(+4%) oraz Austria z wynikiem (+6%). Kraje te zdecydowały się na szybką wypłatę dofinansowania na odpowiednio wysokim poziomie.

Podczas gdy Włochy zarejestrowały nieznaczny 4% spadek nowych rejestracji, inne kraje takie jak Hiszpania i Wlk. Brytania, gdzie wprowadzono premie ekologiczne z pewnym opóźnieniem, wciąż doświadczały znaczącego spadku w ostatnim roku (odpowiednio -24% i – 12%), jednak już w październiku odnotowano tam wzrost (+26% i +31%). Słowacja z wynikiem +13% jest jedynym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, która może pochwalić się tak znaczącym wzrostem nowych rejestracji.

W mijającym roku około 35% nowych rejestracji w Niemczech (1,4 mln samochodów) oraz 20-25% wszystkich rejestracji we Francji (550.000 sztuk) i aż 70% w Wlk. Brytanii zostało dokonanych w efekcie korzyści wynikających z opłaty za złomowanie starego pojazdu. We Włoszech odsetek ten wyniósł 40% (472.000 szt) na koniec sierpnia br.

Sytuacja w krajach które nie wprowadziły systemu dopłat przedstawia się znacznie gorzej. W Belgii, Irlandii, krajach nadbałtyckich oraz w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej liczba nowych rejestracji spadła od 14% (Belgia) do 80% na Łotwie.

System dopłat, połączony często z wprowadzeniem podatku uzależnionego od poziomu emisji CO2, wyraźnie przyczynił się do zwiększonego popytu na małe samochody z segmentu A,B lub C. Zjawisko to szczególnie wyraźnie widać w Niemczech, gdzie aż 84% dopłat z tytułu złomowania starego pojazdu zostało przeznaczonych na kupno samochodu z jednego z tych segmentów. Podobnie w Wlk. Brytanii, gdzie 76% samochodów nabytych w systemie dopłat to samochody sklasyfikowane jako mini lub supermini.
We Francji, Hiszpanii i Włoszech również obserwujemy tę tendencję, jednakże, z uwagi na fakt, że samochody z segmentów A,B,C od dawna są tam znacznie bardziej popularne - efekt rynkowy jest mniej widoczny.
 
Wprowadzenie systemu dopłat pociągnęło za sobą znacznie mniejsze zainteresowanie pojazdami z silnikami diesla. Tendencja ta znów najwyraźniej widoczna jest w Niemczech, gdzie udział tych samochodów wśród nowych rejestracji spadł z 45% w 2008 do 30% w 2009. w przypadku sprzedaży do firm, udział diesli w rynku utrzymuje się na względnie stałym poziomie, jeżeli jednak chodzi o klientów indywidualnych, popyt na te samochody spadł o 16% i wyniósł  zaledwie 10% udziału w rynku. We Francji udział diesli spadł z 77% w roku 2008 do 71% w 2009. We Włoszech natomiast zarówno pojazdy z silnikami diesla jak i spalinowe ustąpiły miejsca pojazdom o alternatywnych źródłach napędu. I tak udział pojazdów o napędzie CNG i LPG wzrósł wśród nowych rejestracji z 6,5% w 2008 do 19% w 2009.

W systemie dopłat powiązanym z wprowadzeniem podatku uzależnionego od emisji CO2 obserwujemy bardzo znaczące obniżenie średniej emisji wśród nowo zarejestrowanych pojazdów. W Niemczech spadła ona ze 166 g/km w 2008 roku do 155 g/km w 2009. Średni poziom emisji wyniósł w tych samochodach 142 g/km.
W Wlk. Brytanii średnia emisja wśród pojazdów nabywanych w systemie dopłat wyniosła 132 g/km i była o 13,5% niższa niż w okresie nie objętym programem, a we Włoszech średnia ta spadła o 7 g/km.

Podczas gdy niektóre rządy odrzucają system dopłat ze względów budżetowych, doświadczenie krajów, które się zdecydowały na jego wprowadzenie pokazuje, że może być on całkowicie samofinansujący się. W Hiszpanii na przykład szacuje się, że przy tak dynamicznym wzroście sprzedaży nowych samochodów, wpływy z VAT oraz innych opłat uiszczanych przy zakupie nowego pojazdu są w stanie zapewnić zysk netto w wysokości 25 milionów euro dla rządu oraz 15 milionów dla samorządów lokalnych. W Słowacji spodziewane korzyści budżetowe netto wyniosą 22 miliony euro.

W Polsce pomysł wprowadzenia analogicznego systemu dopłat pojawił się na początku bieżącego roku. Niestety, pomimo korzyści, które system ten mógł przynieść - odnowienie parku samochodowego (średnia wieku pojazdu w naszym kraju wynosi 15 lat), poprawa bezpieczeństwa na drogach, ochrona środowiska (redukcja emisji CO2) oraz - co ilustruje przykład innych krajów - zwiększenie wpływów budżetowych - projekt nie został wprowadzony w życie.

Podobne wiadomości:

Norwegia ukróci dotacje na auta elektryczne

Norwegia ukróci dotacje na auta elektryczne

Aktualności 2015-05-13

Nie będzie opłaty recyklingowej

Nie będzie opłaty recyklingowej

Finanse i prawo 2015-04-27

Komentuj:

~w 2010-01-04

skoro to jest taki super dochodowy interes dla panstwa, to pewnie ten system doplat nie zniknie, a bedzie rozwijany ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport