mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dowody rejestracyjne w nowej formie

Dowody rejestracyjne w nowej formie

Najpóźniej od 1 października br. wydawane dowody rejestracyjne będą już w zmienionej formie. Nie spowoduje to jednak - na szczęście - konieczności wymiany dotychczasowych dowodów.

Dowody rejestracyjne w nowej formie

Wprowadzenie nowych dowodów rejestracyjnych jest spowodowane dostosowaniem polskiego prawa do prawa unijnego, w tym przypadku wynikającego z Dyrektywy 1999/37/EC w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 4 maja 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. Nr 110, poz. 1169) określone zostały, oprócz wzoru nowego dowodu rejestracyjnego, także dokumenty niezbędne przy pierwszej rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy.

Dowody rejestracyjne w nowej formie pojawią się od 1 października, do tego czasu dowody rejestracyjne wydawane będą zgodnie z dotychczasowym wzorem aż do wyczerpania zapasów. Co ważne nie będzie konieczności wymiany przez kierowców "starszych" dowodów, całkowita wymiana na nowy typ nastąpi sukcesywnie wraz z kolejnymi rejestracjami pojazdów.

Zmieni się także nieco zawartość nowych dowodów rejestracyjnych. Będą one sześciostronicowe o formacie strony A6. Oprócz obowiązkowych danych w postaci zharmonizowanych kodów pojawią się też dane krajowe. Ma to ułatwić dokonywanie kontroli drogowych w poszczególnych państwach unijnych. Pozwoli to też na umieszczenie dodatkowych informacji, których w dotychczasowych dowodach brak.

Nowością będzie też brak numeru silnika, występować będzie natomiast numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Wg przedstawicieli policji może to utrudnić wykrywanie przestępstw związanych z kradzieżą aut. Choć zwolennicy takiego rozwiązania podkreślają, że i tak w wielu przypadkach (czyt. modelach) przy pobieżnej kontroli trudne, jeśli nie niemożliwe, jest odczytanie numerów silnika. Ministerstwo Inftrastruktury, po uzgodnieniach z MSWiA oraz MON, podkreśla także, iż nie wszyscy producenci oznaczają silnik numerem identyfikacyjnym, a jeśli już taki numer istnieje, to jest on ustalany przez każdego producenta indywidualnie, nie w sposób unormowany. Rozwiązanie to wydaje się słuszne, bo dlaczegoż akurat numer silnika ma widnieć w dowodzie rejestracyjnym, a nie np. skrzynii biegów.

Zwiększona liczba stron, do sześciu, ma pozwolić na umieszczeniu nowego kodu zabezpieczającego OCR-B, który ma być wykorzystywany szczególnie przy przekraczaniu granicy. Równocześnie ma ruszyć w końcu system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, z którym ściśle mają być związane nowe wzory dowodów rejestracyjnych.

Inny, scentralizowany, będzie także sposób wydawania nowych dowodów. Urzędy komunikacyjne, w których następuje rejestracja pojazdów, nie będą posiadać pustych blankietów dowodów. Po przyjęciu wniosku komplet danych w postaci elektronicznej zostanie przesłany do centrali Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, tam dowody zostaną wypełnione i odesłane do właściwych urzędów. Z jednej strony ma się to przyczynić do uniknięcia kradzieży pustych blankietów dowodów oraz jednolitego wypełniania wszystkich wydawanych dowodów, z drugiej jednak strony może się przyczynić do dłuższego okresu oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny.

Według przedstawicieli MI wprowadzenie nowych wzorów dokumentu nie spowoduje wzrostu kosztów jego wytwarzania, a co za tym idzie opłat związanych z rejestracją pojazdu przez kierowców. Należy też mieć nadzieję, że nie wydłuży się zbytnio okres oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny, a jego wprowadzenie nie spowoduje problemów w trakcie użytkowania samochodu.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera
Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera
Opel nie próżnuje i zapowiada kolejny model z dopiskiem "X". Po Crosslandzie do gamy dołączy Grandland X, czyli bezpośredni konkurent VW Tiguana.