mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Duża dynamika przemysłu motoryzacyjnego

Duża dynamika przemysłu motoryzacyjnego

Przemysł motoryzacyjny w Polsce przeżywa w dalszym ciągu dynamiczny rozwój. W pierwszym miesiącu 2007 r. eksport sektor wyniósł 1,26 mld euro. Jest to wartość wyższa o ponad 167,46 mln euro od uzyskanej w styczniu 2006 r., a dynamika wzrostu wyniosła 15,30% - wynika z najnowszych danych Polskiej Izby Motoryzacji. PIM szacuje, że eksportu przemysłu motoryzacyjnego osiągnie wartość 16,4-17 mld euro.

Duża dynamika przemysłu motoryzacyjnego

Wyniki stycznia br. napawają optymizmem. Dane eksportu wskazują, że 2007 r. będzie kolejnym dobrym rokiem dla przemysłu motoryzacyjnego. Wzrost eksportu wynoszący obecnie ponad 15%, będzie nadal rósł do ok. 20-22% w następnych miesiącach br. Wzrost związany będzie m.in. z uruchomieniem produkcji nowych modeli samochodów osobowych (np. w Fiat Auto Poland) oraz samochodów ciężarowych, w powstającym zakładzie MAN w Niepołomicach. PIM zakłada, że wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w 2007 r. osiągnie wartość 16,4-17 mld euro. Dla porównania w 2006 r. eksport wyniósł 14 mld euro

Najwięcej eksportujemy do UE

Analogicznie jak w latach poprzednich tak i w 2007 r. dominującym rynkiem zbytu jest Unii Europejskiej. Do 27 krajów UE trafiło aż 88,30% całości eksportu branży. Najważniejszym rynkiem w dalszym ciągu są Niemcy. Jednak zauważalny jest znaczny spadek dynamiki eksportu do tego kraju. W porównaniu do stycznia roku poprzedniego wyniosła ona jedynie 1,6% i należała do najniższych w pierwszej „dziesiątce” do których eksportowane są produkty przemysłu motoryzacyjnego.  Wynikiem tego jest spadek udziału Niemiec do 24,91% (styczeń 2006 r. - 28,26%).

Drugim krajem docelowym są Włochy. Blisko 20-procentowa dynamika wzrostu pozwoliła zwiększyć udział w eksporcie tego kraju do 20,05%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Hiszpania z niespełna 7% udziałem. Czwarte miejsce przypadło Wlk. Brytanii (6,22%). Na piąte miejsce awansowały Czechy, do których eksport charakteryzował się w styczniu br. jedną z największych dynamik. O takim wzroście zdecydował przed wszystkim eksport do tego kraju części i akcesoriów oraz silników wysokoprężnych.

Na wymienione powyżej rynki przypada łącznie 62,94% całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

W pierwszej „dziesiątce” zwraca uwagę spadek Francji z 5 miejsca na 8. (dynamika -22,68%) oraz awans na 9. miejsce Ukrainy (+146,47%) z 12. miejsca.

Niezmienne 3 filary eksportu

Niezmiennie w eksporcie branży motoryzacyjnej dominują 3 grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży w pierwszym miesiącu br. wyniósł 86,65% i w porównaniu do stycznia 2006 r. był wyższy o 3,93%.

Największy udział od lat stanowi eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W styczniu 2007 r. wartość ich eksportu wyniosła 457,44 mln euro (wzrost o 6,57%), co stanowiło 36,25% udziału w całości eksportu branży (styczeń 2006 r. - 39,22%).  Ponad 87% trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są: Włochy (37,67%), Niemcy (11,85%), Hiszpania (8,06%), Ukraina (6,46%) i Wlk. Brytania (5,26%). Na pierwszą „piątkę” przypada 69,30% całości eksportu tej grupy.
 

Drugim filarem eksportu pozostają części i komponenty. W styczniu 2007 r. wyeksportowano ich na łączną wartość niespełna 336 mln euro, co oznacza wzrost o blisko 25%, w odniesieniu w stosunku do stycznia 2006 r. Na rynek Unii Europejskiej przypada ponad 91%, zaś największym odbiorcą są Niemcy(37,18%). Kolejnymi rynkami zbytu są: Włochy (9,69%), Czechy (7,61%), Francja (6,52%) i Belgia (6,43%). Na pierwszą „piątkę” przypada 67,43% całości eksportu tej grupy.

Trzecia pozycja to silniki wysokoprężne. Wartość eksportu wyniosła niespełna 270 mln euro. Ponad 95% wyprodukowanych silników znajduje odbiorców na terenie Unii Europejskiej, przy czym na pierwszą dziesiątkę krajów przypada aż 99,25% eksportu! Największymi odbiorcami są: Niemcy (33,54%), Włochy (15,12%), Hiszpania (9,31%), Wlk. Brytania (9,31%) i Czechy (7,77%).


Przeczytaj także:

Rekordowy eksport motoryzacji w 2006 r.! (2007-03-30)

Milion aut z polskich fabryk (2007-04-24)

 

Tematy w artykule: przemysl motoryzacyjny gospodarka

Podobne wiadomości:

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Aktualności 2015-07-16

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę motoryzacyjną w Polsce

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę...

Aktualności 2015-05-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Kilka dni temu uruchomiono pierwszy wirtualny garaż dla posiadaczy motocykli i samochodów. Serwis iMoto skupia w jednym miejscu wszystkie informacje i usługi związanie z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdu, a także zapewnia przydatne porady i rozrywkę fanom motoryzacji w bardzo przystępny sposób.