mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Duża moc w małym opakowaniu

Duża moc w małym opakowaniu

Planowane wejście na rynek modelu Pontiac Solstice GXP we wrześniu powinno wprowadzić odrobinę zamieszania na rynku samochodów sportowych. Inżynierowie General Motors pracowali ostro nad zwiększeniem mocy silnika, starając się jednocześnie zachować jego ekonomiczność oraz wielkość.

Duża moc w małym opakowaniu

Owocem tych prac został jeden z najmocniejszych silników w tej pojemności, który wyszedł do tej pory ze stajni GM. Jednostka Ecotec o wielkości 2,0 litrów potrafi osiągnąć maksymalną moc 260 koni mechanicznych. Dla porównania Pontiac Solstice z dotychczasowym czterocylindrowym silnikiem Ecotec o pojemności 2,4 litra, wyciągnie maksymalnie 177 koni. Dodatkowo koncern informuje, iż zwiększenie mocy jednostki nie wpłynęło na ekonomiczność spalania oraz emisję gazów. Nowy silnik LNF będzie posiadał w sobie kilka innowacyjnych konstrukcji. Jest to pierwszy silnik marki GM  na rynku amerykańskim, w którym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa.

Skąd poza tym wzięła się ta moc? Ed Groff, inżynier nadzorujący rozwój tego projektu podkreśla dwa elementy. Pierwszy to ogromna ilość powietrza, które jest dostarczane do komór spalania, drugi zaś to proporcja powietrzno-benzynowa 14:7:1. Mieszanka została nazwana stechiometryczną i to ona głównie wpływa na wydajność silnika. Według kierownictwa koncernu jazda nowym samochodem przypomina podróżowanie najnowszą generacją  Chevroleta Corvette, jest tak samo płynna i dynamiczna. Auto potrzebuje około 5,5 sekundy, aby uzyskać prędkość  100km/h. Można się spodziewać, że nadchodzący Opel GT, który de facto zbudowany jest na bazie Pontiaca, będzie także wyposażony w opisywany silnik.

Zobacz galerię zdjęć modelu Pontiac Solstice GXP

General Motors wyprodukował do tej pory wiele jednostek, które posiadały moc większą niż 260 koni lecz przeważnie były one sześcio- lub ośmiocylindrowe o pojemnościach przekraczających dwa litry. Pontiac Solstice GXP posiada wydajność 130 koni mechanicznych na litr pojemności, osiągając dzięki temu najlepszy wynik ze wszystkich silników wyprodukowanych przez koncern. W przeszłości producent próbował wyprodukować czterocylindrowce o większej mocy, lecz żaden z nich nie okazał się przebojem.

Samochód Pontiac Solstice GXP powinien zapewnić producentowi poważanie wśród ludzi lubiących ekskluzywne, drogie, czterocylindrowe "rakiety". Idealną konkurencją z tego przedziału mogłoby być Subaru WRX STi, posiadające 300-konny 2,5 litrowy silnik oraz Mitusubishi Lancer Evo, z silnikiem o mocy 186 koni oraz dwulitrowej jednostce. Ceny tych dwóch konkurentów są zawarte w okolicach 35 tysięcy dolarów, tak więc Pontiac mógłby być naprawdę poważna alternatywą, gdyż jego ceny będą się zaczynać już od 26 tysięcy dolarów. Za opcję GXP wprawdzie trzeba będzie dopłacić 6 tysięcy dolarów, lecz w zamian za to dostaniemy kilka elementów zwiększających wydajność oraz bezpieczeństwo.

Czytaj także:

Pierwsze fakty o nowym GT (2006-02-01)

Pontiac Solstice - nowe oblicze (2006-01-03)

Nowe serce Solstice GPX (2006-01-02)

Zobacz koniecznie: Wszystko o Pontiac
Tematy w artykule: Pontiac Pontiac Solstice GXP

Podobne wiadomości:

Ponad 2 miliony aut z wadliwymi airbagami

Ponad 2 miliony aut z wadliwymi airbagami

Aktualności 2015-02-02

Top 7 samochodów z dzieciństwa

Top 7 samochodów z dzieciństwa

Aktualności 2015-01-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport