mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Dywizja poddostawców PIM w tyskim Fiat Auto Poland

Dywizja poddostawców PIM w tyskim Fiat Auto Poland

W dniach 24 i 25 października br. w Tychach odbyło się trzecie w tym roku, a piąte od czerwca 2005 r., spotkanie członków Polskiej Izby Motoryzacyjnej oraz firm zaprzyjaźnionych związanych z sektorem poddostawców motoryzacyjnych. Atrakcją spotkania, podobnie jak w przypadku poprzednich spotkań było zwiedzanie zakładów produkcyjnych - tym razem zakładu Fiat Auto Poland w Tychach.

Dywizja poddostawców PIM w tyskim Fiat Auto Poland

Zakład ten pod nieobecność Dyrektora Zdzisława Arleta zaprezentował  inż. Janusz Mikotowicz - Kierownik Obszaru Jakości FAP.Uczestnicy spotkania zwiedzili trzy wydziały produkcyjne: spawalnię, lakiernię oraz montażu. Linie produkcyjne spawalni oraz lakierni są wysokozautomatyzowane -  pracuje na nich ponadto 420 robotów.

Zakład pracuje na najwyższych obrotach, wytwarzając dziennie (w systemie trzyzmianowym) 1150 samochodów Fiat 600 i Fiat Panda. Ciągle wzrastający poziom zamówień,  wymaga zwiększenia wydajności pracy. Jednym z wąskich gardeł zakładu była do niedawna lakiernia. Kosztem ok. 25 mln złotych została ona zmodernizowana, co zwiększyło jej przepustowość o ok. 50 aut dziennie. W lakierni zainstalowano „inteligentne” roboty, przyjazne dla środowiska i dające oszczędności lakierów rzędu ok. 30%.

Zobacz galerię: Fiat Auto Poland w Tychach

Uczestnicy spotkania mogli zobaczyć niektóre z przygotowań, związanych z uruchomieniem nowych modeli. Na podstawie podpisanej pod koniec 2005 r. umowy pomiędzy Ford i Fiat Auto, na terenie fabryki w Tychach zostanie uruchomiona produkcja nowej generacji małych samochodów na europejski rynek - nowego Fiata „500” i nowego Forda KA. Oba pojazdy wykorzystają platformę, na której zbudowany jest Fiat Panda i będą wykorzystywać układy napędowe Fiata produkowane w Polsce oraz we Włoszech. 

Produkcja nowego modelu Fiata rozpocznie się w połowie 2007 r. a Forda - rok później. Przewidywana roczna wielkość produkcji to 240 000 pojazdów, podzielone równo pomiędzy obu producentów. Obecnie trwa w Tychach m.in. dostosowanie aktualnych linii produkcyjnych pod zwiększoną produkcję, ponieważ  po uruchomieniu za 2 lata obu modeli i zachowaniu Pandy produkcja dzienna wzrośnie do 1 800 samochodów.

Należy podkreślić, że zakład Fiat Auto Poland w Tychach jest jedną z najlepszych fabryk przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Z badań i opracowań niezależnych instytutów, takich jak QAS czy NCBS, wynika, że wskaźniki jakości i niezawodności produkowanych w fabryce samochodów takie same jak osiągane przez producentów najlepszych pod tym względem marek samochodów.

Na podkreślenie tego faktu, w ostatnim czasie FAP Zakład Tychy, jako pierwsza polska organizacja  znalazła się w finale i uzyskała tytuł Finalista Europejskiej Nagrody Jakości przyznanej przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością (EFQM). Finaliści reprezentują najlepsze przedsiębiorstwa i niedochodowe organizacje w Europie. Wykazują one silne przywództwo i osiągają wybitne wyniki potwierdzone przez międzynarodowy zespół asesorów EFQM. Organizacje te wdrożyły zasady doskonałości biznesowej w swoich organizacjach, co widać po sposobie, w jaki traktują swoich klientów, motywują swoich pracowników, wdrażają strategię i osiągają utrzymujące się w czasie wyniki. Fiat Auto Poland znalazł się w towarzystwie m.in.: Autoliv - Turcja, Grupy BMW - Niemcy, General Motors Powertrain - Węgry.

Poza EFQM, w zakładzie w Tychach wdrożono ponadto japoński system eliminacji strat z tytułu postojów produkcji TPM (Total Productive Maintenance). Spółka posiada ponadto certyfikaty TUV i CERT oraz PCBC w zakresie jakości (PN-EN ISO 9001:2001), środowiska (PN-EN ISO 14001:2005) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (PN-N-18001:2004).

Po kilkugodzinnej wizycie w Tychach uczestnicy wzięli udział w oficjalnym spotkaniu. Prezes Izby p. Roman Kantorski powitał gości, przedstawiając ostatnie wydarzenia w jakich uczestniczy Izba. Natomiast Dyrektor Biura Izby p. Rafał Orłowski, przedstawił kwestię powołanej na początku września Polskiej Platformie Technologicznej Przemysłu Motoryzacyjnego oraz przygotowania Izby do uruchomienia polskiego odpowiednika czeskiego projektu IQ Auto, który dotyczy lepszej współpracy pomiędzy szkołami średnimi i wyższymi a producentami motoryzacyjnymi. Efektem tej współpracy ma być lepsze przygotowanie absolwentów do pracy w przemyśle samochodowym.

Wieczorem, po wyczerpującym dniu uczestnicy spotkania udali się do karczmy Marysin Dwór, gdzie do późnych godzin, przy jadle i napitkach, bawili się, dzieląc się wrażeniami i opiniami.


Przeczytaj także:

FAP: Finalista Europejskiej Nagrody Jakości (2006-11-16)

FAP - inwestycje i większe zatrudnienie (2006-04-06)

Fiat: 7 milionów z Tychów (2006-03-14)

FAP - podsumowanie 2005 (2006-03-01)

Wspólne projekty Fiata i Forda w Tychach! (2005-11-09)

 

 


Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport