mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > ESP w ciężarówkach

ESP w ciężarówkach

Układ ESP pomaga zachować stabilność pojazdu w momencie utraty przyczepności i ryzyka poślizgu lub wywrotki. Jego działanie w samochodach ciężarowych w niewielkim stopniu, ale jednak różni się od tego stosowanego w autach osobowych.

ESP w ciężarówkach

"Układ ESP jest wyposażony w czujniki mierzące kąt skrętu, stopień odchylenia i przyspieszenie boczne. Mierzy, w jaki sposób pojazd powinien działać, a następnie sprawdza jego rzeczywiste zachowanie. W przypadku wykrycia różnic układ ESP reguluje pozycję pojazdu, tak aby zachowywał się on zgodnie z oczekiwaniami kierowcy" – mówi Björn Antonsson, dyrektor ds. układów ESP w Volvo. "W zależności od tego, co ma się wydarzyć, układ ESP może zahamować jednym lub kilkoma kołami i zredukować moment obrotowy dostarczany do kół pędnych, a także zmniejszyć moc zwalniacza, co pozwala kierowcy odzyskać kontrolę nad zestawem."

Jeśli ciągnik będący częścią zestawu z naczepą wykazuje jakiekolwiek oznaki nadsterowności podczas pokonywania zakrętu, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. efektu scyzoryka, układ ESP reaguje, hamując zewnętrznym przednim kołem i kołami naczepy. Jeśli zestaw wykazuje objawy podsterowności i ma tendencję do wypadnięcia z zakrętu, układ ESP reaguje, hamując wewnętrznym tylnym kołem.

Częsty scenariusz wypadku polega na wywrotce na skutek wejścia w zakręt z nadmierną prędkością lub podczas gwałtownego manewru wymijania. Jeśli czujniki układu ESP wykryją nadmierne przyspieszenie boczne, wiążące się z ryzykiem przewrócenia, przede wszystkim redukowana jest moc silnika oraz, w razie potrzeby, stosowane są hamulce kół. Jeśli czujniki nadal rejestrują, że istnieje ryzyko wywrotki, stosowana jest pełna skuteczność wszystkich hamulców zestawu w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.

W modelach samochodów ciężarowych Volvo FH i FM wyposażonych w układ ESP zastosowano elektroniczne sterowanie hamulcami EBS. Dzięki układowi EBS siła hamowania poszczególnych kół może być regulowana. Ta funkcja ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania układu ESP w krytycznych sytuacjach. Podczas jazdy ciągnikiem z mocno załadowaną naczepą niezwykle ważna jest współpraca układu stabilizacji z układem hamulcowym naczepy, niezależnie od tego, czy naczepa jest wyposażona w układ EBS lub układ ABS. Układ EBS może wykryć ryzyko oderwania jednego z kół od powierzchni i odpowiednio zareagować przez silniejsze hamowanie kołami naczepy.

Układ ESP znacznie ułatwia zachowanie stabilności pojazdu w trudnych warunkach, należy jednak pamiętać, że pojazd może utracić stabilność, jeśli będzie nierozważnie prowadzony. Ważna jest zatem podstawowa stabilność samochodu i zestawu – układ ESP nie jest w stanie jej zastąpić.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport