mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Eksport przemysłu motoryzacyjnego ? podsumowanie 2009 i prognozy

Eksport przemysłu motoryzacyjnego ? podsumowanie 2009 i prognozy

W 2009 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł niespełna 15,70 mld euro. Wartość ta jest o 14,88 proc. niższa od uzyskanej przed rokiem. Eksport w tym czasie był o 2,73 mld euro mniejszy niż rok wcześniej.

Eksport przemysłu motoryzacyjnego ? podsumowanie 2009 i prognozy
Największym odbiorcą pozostały Niemcy. Udział tego rynku w całym zeszłym roku wyniósł 30,61 proc. całości eksportu branży. Dynamika eksportu do Niemiec wzrosła do 105,58 proc. Drugim rynkiem pozostają niezmiennie Włochy (18,6 proc.). Dynamika w tym przypadku była niższa niż w 2008 r. (94,72 proc.). Trzecim rynkiem zbytu pozostała Francja, do której trafiło 7,34 proc. całego eksportu branży. Dynamika wzrosła do 111,51 proc.

Ponownie od kilku miesięcy o wynikach branży decydują trzy grupy produktów. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych, części i akcesoriów oraz silników wysokoprężnych w 2009 r. stanowił 85,04 proc. całości, o 55,15 proc. więcej niż rok wcześniej.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął wartość 6,72 mld euro. W ostatecznym całorocznym zestawieniu, wielkość eksportu tej grupy była o 1,26 proc. wyższa niż rok wcześniej. Udział samochodów w całości eksportu branży wyniósł 43,40 proc., o 6,92 proc. więcej niż w 2008 r.

Na rynki unijne trafiło niespełna 94 proc. eksportowanych aut. Eksport do krajów UE w 2009 r. był wyższy niż rok wcześniej (dynamika 106,87 proc.). Największym odbiorcą, tak jak w 2008 r., były Włochy. Na ten rynek trafiło 33,11 proc. całości. Dynamika była o 1,47 proc. większa niż rok wcześniej. Pomimo zakończonego we wrześniu systemu dopłat, eksport do Niemiec (2. lokata, 26,68 proc.) w 2009 r. osiągnął wysoką dynamikę wzrostu, wynoszącą 178,13 proc.

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 4,70 mld euro, o 15,82 proc. mniej niż przed rokiem. Na tę grupę przypadło 29,94 proc. całości eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do 2008 r. udział części spadł o 0,33 proc.

Na rynki Unii Europejskiej trafiło 90,12 proc. wartości eksportowanych części i komponentów. Największym rynkiem pozostały Niemcy (38,87 proc. i dynamika 88,98 proc.). W porównaniu do 2008 r. z 4. pozycji na 2. awansował rynek francuski (8,84 proc.; dynamika 116,00 proc.).

Eksport trzeciej najważniejszej grupy produktowej, silników wysokoprężnych wyniósł niespełna 1,84 mld euro, co dało dynamikę na poziomie 75,87 proc. Udział silników wysokoprężnych w całości eksportu spadł w ciągu 12 miesięcy o 1,43 proc. do 11,71 proc.
AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że w pierwszych miesiącach 2010 r. będzie kontynuowany pozytywny trend w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski. Wzrośnie on w tym czasie o ok. 15-20 proc., co związane jest m.in. z:
  • utrzymaniem się wysokiego poziomu produkcji przez Fiat Auto Poland, największego producenta aut w Polsce,
  • wzrostem produkcji w General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach,
  • utrzymaniem się zapotrzebowania na części i komponenty do produkcji małych aut,
  • uruchomieniem produkcji silnika Twin-Air w fabryce Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport