mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Elektryczny Fuso Canter

Elektryczny Fuso Canter

Samochody elektryczne coraz śmielej sobie poczynają i ich oferta z roku na rok znacząco się powiększa. Napęd elektryczny był jednak dotąd domeną aut osobowych. Niebawem i to się jednak zmieni.

Elektryczny Fuso Canter
Fuso, japońska marka należąca do Daimlera, opracowała nowego, lokalnie bezemisyjnego Cantera E-Cell. Jest to pierwsza w pełni elektryczna, lekka ciężarówka, produkowana w niewielkiej serii, która porusza się bezemisyjnie i niemal bezgłośnie. Fuso Canter E-Cell na rynek europejski jest wytwarzany w fabryce Tramagal w Portgalii. Osiem takich pojazdów zostało właśnie przekazanych do testów konsumenckich.

Stworzenie elektrycznej ciężarówki to odpowiedź koncernu na coraz powszechniejsze ograniczenia w ruchu drogowym w największych aglomeracjach, np. opłaty drogowe naliczane na podstawie emisji CO2 lub zakazy poruszania się o ustalonych porach. W szczególności elektryczny Canter jest przeznaczony do krótkodystansowych zastosowań w obszarach wrażliwych ekologicznie, takich jak centra miast, strefy ekologiczne lub pasaże.

Do testów konsumenckich, które odbędą się w warunkach normalnej eksploatacji przez rok, trafiło osiem egzemplarzy Fuso Cantera E-Cell. Model produkcyjny, zmieniony mocno w stosunku do prototypu zaprezentowanego w 2010 roku, bazuje na Canterze o rozstawie osi 3400 mm z pojedynczą kabiną w szerokiej, komfortowej specyfikacji. Egzemplarze są wyposażone w platformę o długości 4,3 m lub nadwozie skrzyniowe o długości 4,4 m i legitymują się dopuszczalną masą całkowitą równą 6 ton, a w efekcie - wysoką ładownością podwozia (3 tony).

Elektryczny silnik nowego Cantera generuje moc 150 KM i aż 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego niemal od zerowych obrotów. Za transfer siły napędowej do tylnej osi odpowiada przekładnia jednostopniowa. Zarówno wał Kardana, jak i tylna oś pochodzą z Cantera z jednostką spalinową. Maksymalna prędkość wersji E-Cell, podobnie jak wszystkich pojazdów tej klasy, została ograniczona do 90 km/h.


Akumulatory litowo-jonowe (łącznie cztery zestawy) umieszczono w dwóch skrzyniach po obu stronach ramy. Ich sumaryczna pojemność - 48,4 kWh - zapewnia Canterowi E-Cell ponad 100-kilometrowy zasięg, czyli większy niż dzienne przebiegi wielu ciężarówek dystrybucyjnych przeznaczonych do pracy na krótkich dystansach. Ładowanie akumulatorów przy napięciu 230 V trwa około 7 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki - zaledwie godzinę.

Canterem E-Cell jeździ się jak zwyczajnym "automatem". Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce i ustawić dźwignię biegów w pozycji "R" lub "D". Również praktyczna funkcja pełzania podczas jazdy do przodu i do tyłu jest taka sama jak w przypadku wersji z przekładnią zautomatyzowaną - w rezultacie kierowca może manewrować Canterem E-Cell wyłącznie przy użyciu pedału hamulca.

Możliwości elektrycznych Canterów zostaną sprawdzone przez klientów o zróżnicowanym profilu działalności. W Lizbonie i Abrantes Canter E-Cell będzie wykorzystywany do celów ogrodniczych i usuwania odpadów, a w Porto - jako środek transportu pomiędzy zakładami komunalnymi. Firma Transporta wykorzysta go jako pojazd do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego, zaś dostawca energii REN - do celów transportowych w obrębie miasta Sines. Kolejny egzemplarz wspomoże portugalską pocztę CTT w transporcie przesyłek pomiędzy centrami dystrybucji w Lizbonie.

Fuso Canter E-Cell nie jest pierwszym nastawionym na ochronę środowiska Canterem. W ofercie znajduje się już hybrydowa wersja modelu - Fuso Canter Eco Hybrid, który spala do 23 proc. mniej paliwa w porównaniu do konwencjonalnie napędzanego modelu. Dostępny jest także Canter Euro VI z ekonomicznym silnikiem Diesla zgodnym ze standardami Euro VI i Euro 5b+.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Mitsubishi Fuso
Tematy w artykule: Mitsubishi Fuso

Podobne wiadomości:

Nowy Fuso Canter

Nowy Fuso Canter

Aktualności 2014-03-07

Fuso Canter z lekkimi zmianami

Fuso Canter z lekkimi zmianami

Aktualności 2013-10-31

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport