mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Etykiety na oponach - rewolucja według UE

Etykiety na oponach - rewolucja według UE

W zeszłym roku został zatwierdzony projekt odnoszący się do obowiązkowego etykietowania opon sprzedawanych na terenie Europy. Projekt ten pozwoli na lepsze informowanie klienta o poziomie osiągów opon pod względem bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Producenci opon mają czas na zmiany oznakowania do 2012 r.

Etykiety na oponach - rewolucja według UE
W listopadzie Parlament Europejski zatwierdzil projekt odnoszący się do obowiązkowego etykietowania opon sprzedawanych na terenie Europy. Projekt ten pozwoli na lepsze informowanie klienta o poziomie osiągów opon pod względem bezpieczeństwa (hamowanie na mokrej nawierzchni) i ochrony środowiska (opór toczenia i hałas zewnętrzny).

Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 listopada 2012 roku i będą dotyczyć opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, a także opon do autobusów i autokarów wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku.

Przepisy nie będą dotyczyć opon bieżnikowanych, kolcowanych, profesjonalnych opon terenowych, opon stosowanych we współzawodnictwie sportowym oraz do opon samochodów zabytkowych.

Informacje zawarte na etykietach
Etykiety dotyczą wyłącznie opon do samochodów osobowych i dostawczych. (Opony ciężarowe nie są objęte etykietowaniem). Producenci i importerzy ogumienia będą musieli zaopatrywać opony w etykiety o znormalizowanych wymiarach lub dołączyć do każdej partii opon dostarczonych do dystrybutorów informacje o ich parametrach w formie drukowanej.

Na etykiecie muszą znajdować się następujące informacje:
1. Poziom oporu toczenia opony (w skali od A do G) oznaczający wpływ opon na oszczędność paliwa.
2. Poziom przyczepności na mokrej nawierzchni (w skali od A do G). Obecnie dotyczy to tylko opon do samochodów osobowych.
3. Poziom hałasu emitowanego przez opony na zewnątrz pojazdu.

Inne metody komunikacji osiągów opon
Informacje o klasach osiągów opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych podane w znormalizowany sposób będą umieszczane w materiałach promocyjnych i technicznych producentów opon, a także w internecie.

Powyższe informacje będą musiały znaleźć się także na dokumencie sprzedaży lub być do niego dołączone. Nabywca będzie je otrzymywał od sprzedawcy opon w momencie ich zakupu. Kupujący będzie zatem dysponował informacjami o parametrach ogumienia, pozwalającymi mu na ich ocenę i porównanie.

Michelin od wielu lat wspiera tą inicjatywę. Koncern współpracuje z Parlamentem Europejskim i będzie informował swoich dystrybutorów o postępie prac Komisji Europejskiej. Pomoże im także w przekazywaniu informacji do użytkowników opon.

Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, Michelin był prekursorem informowania kierowców o zmniejszonym oddziaływaniu opon na środowisko naturalne poprzez umieszczenie na ich bokach ekologicznego oznaczenia Green X.

Opony pierwszej generacji noszące to oznaczenie pojawiły się w roku 1992, a opony najnowszej generacji z tym oznaczeniem pojawiły się na rynku w roku 2008. Były to opony do samochodów osobowych Michelin Energy Saver i opony ciężarowe Michelin X Energy Saver Green.

Podobne wiadomości:

Sprzedaż aut w Polsce - październik najlepszy od 15 lat

Sprzedaż aut w Polsce - październik najlepszy...

Aktualności 2015-11-05

Indeks prędkości opon - wszystko, co musisz wiedzieć

Indeks prędkości opon - wszystko, co musisz...

Opony samochodowe 2015-07-10

Komentuj:

~zen 2010-04-30

ale w Indiach nie potrafią czytać i nowe i te stare trafią i tak na jedno ognisko

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport