mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > EuroTest: Na których stacjach warto się zatrzymywać?

EuroTest: Na których stacjach warto się zatrzymywać?

Podróżujesz często po Europie? Przeczytaj na których stacjach warto się zatrzymywać. Niemiecki automobilklub ADAC w ramach europejskiego programu EuroTest sprawdził 77 miejsc obsługi podróżnych (MOP), w jedenastu krajach Starego Kontynentu. Pod kątem cen, przyjaznego personelu, a nawet czystości toalet.

EuroTest: Na których stacjach warto się zatrzymywać?
Blisko 34 000 kilometrów pokonali łącznie eksperci ADAC, by dotrzeć do wybranych stacji benzynowych, zlokalizowanych przy najważniejszych szlakach komunikacyjnych w Europie. Nadrzędnym celem tego zadania, przeprowadzonego w ramach europejskiego programu EuroTest, było sprawdzenie jakości oferowanych usług w tych obiektach i przedstawienie jak najbardziej rzetelnych wyników, dlatego wszyscy eksperci ADAC, pojawiali się na stacjach w formie incognito, jako zwykły klient, bez ujawniania swojej tożsamości i celu przybycia. Wyniki swoich obserwacji, jakie przywieźli z powrotem, opisujemy poniżej. Ogólnie ujmując sprawa nie wygląda przeciętnie: na 77 skontrolowanych miejsc obsługi podróżnych 23 obiekty otrzymały ocenę dobrą, 48 notę wystarczającą, a 6 niedostateczną.

Wygrani i przegrani
Najgorsza z najgorszych - to określenie najlepiej pasuje do zdecydowanie przegranej stacji benzynowej De Buunderkamp, zlokalizowanej w Holandii przy autostradzie A12 (Untrecht-Anrheim). Brak oddzielnych stref tankowania dla ciężarówek i auto osobowych, źle zaaranżowane przestrzenie serwisowe, brak ciekawej oferty w sklepach, niemiły personel, a przede wszystkim naganny stan sanitariatu bez toalet dla inwalidów - to największe grzechy tego obiektu. Na tej stacji zdaniem ekspertów ADAC naprawdę nie warto się zatrzymywać.

Co innego w Kozlov-Černá Studánka, czeskiej stacji położonej w Czechach przy autostradzie A1 pomiędzy Pragą i Brünn. Jak czytamy w raporcie ADAC, to prawdziwy znak jakości, którego dobre zalety widać za nim zjedziemy z autostrady w postaci niezawyżonych cen paliw. Poza tym cała infrastruktura stacji stoi na najwyższym poziomie. Toalety lśnią, w sklepie bogaty wybór asortymentu, a lokalizacja stref czytelna i wygodna. Do tego bardzo przystępne ceny. Idealne miejsce na postój.

Czechy, Słowenia i Chorwacja - tu warto stawać
Ten kierunek bardzo często wybierają Polacy, którzy własnym transportem wyruszają do wakacyjnych kurortów nad Adriatykiem. I jeśli na pozostałych stacjach przyautostradowych jest taka jakość jak w przypadku dwóch w Czechach, dwóch w Słowenii i jednej w Chorwacji, to naprawdę warto ruszać w tym kierunku. Cała piątka znajduje się bowiem na szczycie rankingu EuroTest. Poza wspomnianym wcześniej zwycięzcą, Czesi mogą pochwalić się także drugą najlepszą stacją w zestawieniu (Kladruby - Południe) przy autostradzie A5. ADAC przetestowało oczywiście większą liczbę stacji w tych krajach - dokładnie po cztery. Niemal wszystkie pozostałe otrzymały notę dobrą, z wyjątkiem jednej w Chorwacji i jednej w Słowenii, które musiały zadowolić się oceną wystarczającą.

Niemcy - pogrążone przez wysokie ceny
To dość spore zaskoczenie, ale najlepsza niemiecka stacja benzynowa (Aichen na A8 - nota dobra) w zestawieniu ADAC, zajęła dopiero 19 miejsce. Eksperci tego automobilklubu twierdzą jednak, że za taki stan odpowiadają wyższe ceny produktów w stosunku do tych w innych krajach Europy. Dla przykładu za ten sam batonik z czekolady w Niemczech zapłacimy o 3 razy drożej niż w Czechach. Podobnie jak za 1 l. wody w butelce. W przypadku naszych zachodnich sąsiadów w teście wzięło udział 12 obiektów. Dwa znich (Tecklenburger Land/ Ost, Holzkirchen/ Nord) otrzymały notę niedostateczną. Z kolei MOP - Walsleben przy A24, okazał się najdroższym w całej stawce. Pozostałe 9 stacji oceniono na zaledwie wystarczające.

Szwajcaria i Włochy - pomogą zatankować
W przypadku neutralnej Szwajcarii obraz skontrolowanych stacji zostawia po sobie pozytywne widoki. Z 9 przebadanych obiektów 2 otrzymały notę dobrą (Rose de la Broye i Würenlos - obie przy A1), 7 uznano za wystarczające. Największe zastrzeżenia dotyczą wyposażenia, stanu i higieny sanitariatów. Również 9 stacji sprawdzono we Włoszech - 1 wypadła dobrze (Paganella przy A22), 7 wystarczająco, a 1 niedostatecznie (Piani d'Invrea przy A10 między Genuą a Niceą). Duża zaleta włoskich stacji - na wszystkich jest personel, który zatankuje nam samochód. Minus - higiena w toaletach.

Hiszpania i Francja - nie przegapisz
Pozostajemy na południu Europy i jedziemy do Hiszpanii: jedna stacja oceniona wysoko, siedem wystarczająco. We wszystkich natomiast dobrze zaprojektowane drogi dojazdowe i wyjazdowe oraz bogata oferta w sklepach. W najlepiej ocenionej L’Emporda przy AP-7, przebiegającej wzdłuż Costa Brava na duży plus zasługuje celująco utrzymany sanitariat. Niestety jest też druga strona medalu - sześć obiektów oferują przyjezdnym bardzo niemiłe zapachy. W najgorzej ocenionej hiszpańskiej stacji La Ribera (również przy AP-7) większość toalet wyłączona była z użytku. Sąsiadująca z Hiszpanią Francja może pochwalić się z kolei trzema dobrymi obiektami i pięcioma wystarczającymi. Wszystkie punktują wysoko w kategorii oznaczenia, drogi dojazdowe i obszerną ofertą produktów. W porównaniu z pozostałymi krajami Europy Zachodniej jest też tam najtaniej. Średnio francuskie stacje wypadają w przypadku higieny w toaletach - z ośmiu przebadanych stacji sześć miało z tym problemy.

Belgia, Holandia i Austria - zapach niegodny Europy
Kolejna przerwa na tankowanie w Belgii. Tutaj raz oceniono dobrze (Jabbeke przy A10 koło Brugii), trzy razy wystarczająco. Poza tym podobny obrazek jak w większości Europy - słaba higiena. Dalej do Holandii, kraju z najgorzej ocenionym obiektem De Buunderkamp przy A12. Niedostateczną notę otrzymał jeszcze jeden punkt: Het Gevlocht na A67 pod Eindhoven. Przystanek w Holandii najlepiej zrobić w Vossedal na A2 koło Maastricht. To jedyna stacja oceniona dobrze. Najbardziej zróżnicowany obraz jakości MOP-ów zobaczymy w Austrii - obok trzech wysoko notowanych punktów, do zestawienia trafił także jeden niedostateczny - Schönberg na A13 koło Innsbrucku. Zawodzi w każdym aspekcie - źle zaaranżowana przestrzeń na kasy i sklep, brak toalet dla inwalidów i ogólnie panujący nieład.

Największy problem - toalety
Eksperci ADAC zgodni są co do jednego. Najgorzej stacje benzynowe wypadły w przypadku utrzymania czystości toalet. Aż 35 z 48 obiektów ocenionych jako wystarczające, najwięcej negatywnych opinii zebrało w tej kategorii. Wiele z nich wyposażonych było w uszkodzone sanitariaty, a w blisko 1/4 nie przewidziano toalet dla inwalidów.

Największy pozytyw - sklepy jak markety
Najwyższe oceny skontrolowane stacje benzynowe notowały w kategoriach: oferta sklepowa i gastronomia. ADAC stwierdza, że dzisiejsze sklepy na stacjach benzynowych, coraz częściej bogatym asortymentem przypominają supermarkety, w których można kupić niemal wszystko. Osobnym tematem jest kwestia cen i ich sztucznego zawyżania w niektórych krajach - tutaj blisko 1/3 stacji została oceniona bardzo źle.

Jest wiele do poprawy
Automobilklub ADAC przygotował także listę poprawek, które powinny w przyszłości wpłynąć na świadczenie lepszych usług przez stacje benzynowe. Przede wszystkim dotyczy to: bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli poprawienia dróg wjazdowych i wyjazdowych ze stacji, aranżacji zaplecza serwisowego (na niektórych stacjach stwierdzono brak kompresorów do pompowania opon). Wskazane są także duże zmiany w budowie infrastruktury przyjaznej dla inwalidów.

>>> Zobacz wyniki EuroTest 2011 - ocena stacji benzynowych w Europie <<<

Podobne wiadomości:

Ceny paliw - radość za trzy grosze

auto motor i sport 0000-00-00

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.