mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP: Dzieci coraz bezpieczniejsze

Euro NCAP: Dzieci coraz bezpieczniejsze

Najnowsza faza testów zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP, w której przetestowane zostały Hyundai i10, Seat Ibiza, Audi A4, Skoda Superb, Ford Kuga, Citroen Berlingo oraz Volkswagen Caravelle, pokazała, iż producenci coraz większą wagę przykładają także do ochrony dzieci. Wszystkie modele uzyskał cztery gwiazdki w tej kategorii testów.

Euro NCAP: Dzieci coraz bezpieczniejsze

Ochrona dzieci jest osobno oceniana przez Euro NCAP od listopada 2003 roku. Wcześniej bezpieczeństwo dzieci i uzyskane w tej kategorii punkty były częścią składową ogólnej ochrony pasażerów. Ocenianie ochrony, jaką dane auto zapewnia dzieciom, przebiega analogicznie do sprawdzania bezpieczeństwa dorosłych pasażerów. Dwa manekiny, odpowiadające rozmiarami dzieciom w wieku 18 miesięcy i 3 lat, umieszczone na tylnych siedzeniach w fotelikach zarekomendowanych przez producenta auta, biorą udział w teście zderzenia czołowego oraz bocznego. Na manekinach umieszczone są czujniki, których wskazania decydują o liczbie przyznanych punktów. Jednak na ogólną ocenę składają się również punkty uzyskane m.in. za możliwość odłączenia przedniej poduszki powietrznej, za informacje o bezpiecznym umieszczaniu dziecka oraz o obecności systemu ISOFIX. Według Euro NCAP wszystkie tego typu informacje powinny być widoczne, zrozumiałe i trwale przymocowane.

To, że nasi milusińcy mogą się czuć coraz bezpieczniej podczas jazdy w aucie, pokazują najlepiej uzyskiwane wyniki. W całym ubiegłym roku taki wynik (cztery gwiazdki) udało się uzyskać 19 modelom na 37 poddanym testom. Jeszcze rok wcześniej takich modeli było tylko 12. To prawie tyle samo, co w obecnym roku. Na 15 modeli, jakie już w tym roku poddano próbom zderzeniowym, aż 11 może się poszczycić wynikiem czterogwiazdkowym. W tym wszystkie z najnowszej fazy testów.

Mimo coraz lepszych uzyskiwanych rezultatów, wciąż postęp w zakresie bezpieczeństwa dzieci nie jest tak szybki, jak w przypadku ochrony dorosłych pasażerów. Świadczyć może o tym fakt, że żadnemu producentowi nie udało się uzyskać jak do tej pory wyniku pięciogwiazdkowego. Jak widać, pozostało jeszcze trochę do zrobienia.

Najbliżej, jak dotąd, wyniku pięciogwiazdkowego były dwa modele - poddany testom w ubiegłym roku Nissan X-Trail oraz Toyota Prius z 2004 roku. Oba modele uzyskały w tej części testów po 43 punkty. 42 punktami może się pochwalić nieco większa grupa aut - Seat Leon, Peugeot 407 Coupe, Lexus GS, BMW seria 5, Citroen C4. W tym roku najlepiej w tej kategorii wypadło na razie Audi A4, które uzyskało 41 punktów. Jeśli koncerny podejmą rękawicę i zwiększą wysiłki w zakresie ochrony najmłodszych pasażerów, wówczas wynik pięciogwiazdkowy wydaje się być tylko kwestią czasu.

- Jestem bardzo szczęśliwy z tego faktu, że wszystkie modele w tej fazie testów wypadły dobrze w zakresie ochrony dzieci - powiedział Michiel van Ratingen, sekretarz generalny organizacji Euro NCAP. - Dzieci zasługują, byśmy dbali o ich bezpieczeństwo, tak samo jak o bezpieczeństwo dorosłych.
 
Niestety, wyniki uzyskane w następstwie testów Euro NCAP wcale nie muszą pokrywać się z faktycznym poziomem bezpieczeństwa, jaki zapewniają poszczególne modele. Przede wszystkim, w testach biorą udział foteliki rekomendowane przez producentów, które mogą znacznie odbiegać od tych (niekoniecznie na plus), jakie używamy na co dzień. Druga sprawa to ich niewłaściwe użycie. Według przeprowadzonych ostatnio badań na zlecenie Euro NCAP aż w 60% przypadków foteliki są albo źle mocowane w aucie, albo dziecko jest źle przypinane szelkami bądź pasami, albo wręcz są nieodpowiednie do rozmiarów dziecka. W takich przypadkach, nawet gdy auto uzyska pięć gwiazdek za ochronę dzieci, ryzyko poważnych obrażeń w przypadku kolizji jest bardzo wysokie.

Wyniki najnowszej fazy testów:

 Bezpieczeństwo dorosłych
Bezpieczeństwo dzieci
Bezpieczeństwo pieszych
Hyundai i10
****
****
***
Seat Ibiza
*****
****
***
Audi A4
*****
****
**
Skoda Superb
*****
****
**
Ford Kuga
*****
****
***
Citroen Berlingo
****
****
**
Volkswagen Caravelle
****
****
*

Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Seat Ibiza
Seat Ibiza
Cena podstawowa już od: 45 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Skoda Superb
Skoda Superb
Cena podstawowa już od: 88 410 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo
Cena podstawowa już od: 56 690 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Cena podstawowa już od: 101 352 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. minibus-4dr. mixt-4dr. rama-2dr.
Ford Kuga
Ford Kuga
Cena podstawowa już od: 97 950 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Hyundai i10
Hyundai i10
Cena podstawowa już od: 38 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Mało bezpieczne pickupy

Mało bezpieczne pickupy

Aktualności 2008-02-27

Euro NCAP: będzie rewolucja

Euro NCAP: będzie rewolucja

Aktualności 2008-02-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport