mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP: Pierwsze testy wg nowych kryteriów

Euro NCAP: Pierwsze testy wg nowych kryteriów

Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami w lutym opublikowane zostały wyniki testów zderzeniowych pierwszej grupy aut ocenianych już według nowego systemu. Na pierwszy ogień poszły Citroen C3 Picasso, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza oraz dwie Toyoty: Avensis oraz iQ.

Euro NCAP: Pierwsze testy wg nowych kryteriów

Zmiana systemu oceniania jest dosyć rewolucyjna. Do tej pory każdy z przetestowanych modeli otrzymywał trzy oddzielne oceny - za ochronę dorosłych pasażerów, za ochronę dzieci oraz za ochronę pieszych uczestników wypadków. Nowy ranking składa się z jednej ogólnej oceny dla każdego auta, która podobnie jak poprzednia ocena za ochronę dorosłych pasażerów może wynieść od jednej do pięciu gwiazdek. Na ten wynik składają się zaś rezultaty uzyskane w czterech oddzielnych obszarach. Tak jak wcześniej za ochronę dorosłych, dzieci oraz pieszych, a także dodatkowo za obecność na liście wyposażenia wybranych elementów zwiększających bezpieczeństwo (ESC, system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa). W tych czterech kategoriach wyniki podawane są w ujęciu procentowym. Tegoroczną nowością są także testy zderzenia bocznego, podczas których najczęściej dochodzi do urazów kręgów szyjnych i całego kręgosłupa.

Z sześciu pierwszych przetestowanych w 2009 roku modeli, cztery uzyskały pięć gwiazdek (Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis oraz Toyota iQ), zaś dwa (Citroen C3 Picasso i Subaru Impreza) o jedną gwiazdkę mniej.

Po ogłoszeniu wyników, Subaru oraz Mitsubishi już zapowiedziały zmianę w oferowanych poziomach wyposażenia modeli Impreza i Lancer. Aby uzyskać bowiem komplet punktów za obecność danego systemu (np. ESC), musi on być w standardowym wyposażeniu minimum w 85% sprzedanych egzemplarzy, zaś we wszystkich wersjach wyposażeniowych powinien on być przynajmniej jako wyposażenie dodatkowe.

Pierwsze tegoroczne rezultaty pokazały ponadto, co widać najlepiej na przykładzie obu modeli Toyoty, iż wielkość auta nie ma znaczenia na ostateczny rezultat.

Mimo iż ogólne wyniki są zadowalające, to jednak wciąż pozostają pewne obszary, w których możliwa jest poprawa. Jak zwykle wszystkie modele, poza Imprezą, wypadły dość słabo w teście zderzenia z pieszym. Bardziej szczegółowe wyniki testu zderzenia ze słupem (do tej pory oceniana była tylko ochrona głowy, teraz również i innych części ciała) pokazują, że i tu producenci mają jeszcze sporo do poprawy. Przeciętnie wypadły też testy zderzenia tylnego (tzw. Whiplash), dobry wynik w tej części testu uzyskały tylko Toyota Avensis.

 Łączna ocena
Ochrona dorosłych
Ochrona dzieci
Ochrona pieszych
Systemy bezpieczeństwa
Citroen C3 Picasso
* * * *
81%
76%
43%
40%
Mazda 6
* * * * *
77%
81%
49%
71%
Mitsubishi Lancer
* * * * *
81%
80%
34%
71%
Subaru Impreza
* * * *
84%
73%
72%
57%
Toyota Avensis* * * * *
90%86%
53%
86%
Toyota iQ
* * * * *
91%
71%
54%
86%

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Avensis
Toyota Avensis
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Citroen C3
Citroen C3
Cena podstawowa już od: 39 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. van-5dr.
Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~mitsu-maniak 2009-02-19

i znowu lancer lepszy od imprezy, tak trzymać!!!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport