mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP: Trudniej o pięć gwiazdek

Euro NCAP: Trudniej o pięć gwiazdek

Wprowadzone przez Euro NCAP nowe zasady oceniania przeprowadzanych testów zderzeniowych mają spowodować, że trudniej teraz będzie o uzyskanie wyniku pięciogwiazdkowego. Potwierdzają to także najnowsze rezultaty pięciu rozbitych aut, z których tylko jedno uzyskało najwyższą możliwą ocenę.

Euro NCAP: Trudniej o pięć gwiazdek
Euro NCAP co jakiś czas jest zmuszone do zmiany zasad oceniania testowanych przez siebie aut. Gdyby pozostawić te same, które obowiązywały, gdy pierwsze auta były rozbijane, dziś większość nowych modeli najprawdopodobniej nie miała by żadnych trudności z uzyskaniem pięciu gwiazdek. A tak, poprzeczka jest podnoszona, producenci samochodów przykładają się coraz bardziej, by jednak spełnić coraz to nowsze wymagania i tym samym podnosi się ogólny poziom bezpieczeństwa w nowych samochodach. I o to przecież chodzi!

Na czym polegają najnowsze zmiany? Tym razem Euro NCAP zmieniło zasady wpływu cząstkowych ocen na ogólny wynik. Aby uzyskać pięć gwiazdek, trzeba spełniać odpowiednie minima w każdej z testowanych kategorii. I tak, w przypadku bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, aby móc w ogóle myśleć o pięciu gwiazdkach, trzeba uzyskać od tego roku co najmniej 80% możliwych do uzyskania małych punktów. Jeszcze w ubiegłym roku ta graniczna wartość wynosiła 75%.

Podobnie o 5 procent, tyle że tym razem z 70 do 75 procent, podniesione zostały wymagania odnośnie bezpieczeństwa dzieci w czasie uderzenia. Największa jednak zmiana dotknęła kategorii bezpieczeństwa pieszych. Tu minimalny, wymagany dla ogólnej oceny pięciu gwiazdek, poziom bezpieczeństwa został podniesiony z 25 do 40 procent. Tym samym Euro NCAP realizuje kolejny ze swoich ostatnich postulatów, zgodnie z którym zamierza spowodować, by producenci aut więcej uwagi poświęcali właśnie na ochronę, jaką samochody mają zapewniać także pieszym uczestnikom ruchu drogowego w razie kolizji z nimi.

Nowe zasady spowodowały, że trudniej nieco będzie uzyskać pięć gwiazdek. Przynajmniej na razie (podczas pierwszych testów zderzeniowych, mało kto sądził, że już wkrótce pięć gwiazdek będzie wynikiem do uzyskania dla każdego). Z pięciu przetestowanych aut - Citroen Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo i Toyota Verso - tylko ta ostatnia zdobyła pięć gwiazdek. Kia, Nissan i Seat musiały się zadowolić czterema, zaś Nemo zaledwie trzema.

Tego typu auta jak Citroen Nemo, czyli wersje osobowe zbudowane na bazie aut dostawczych, znalazły się w ostatnim czasie pod lupą Euro NCAP. A to dlatego, że zostało zauważone, iż często są one znacznie gorzej wyposażone od typowych aut osobowych. Potwierdziło się to w zupełności w przypadku małego Citroena. Uzyskał on tylko 29% za wyposażenie auta w elementy zapewniające bezpieczeństwo (brak, nawet w opcji, systemu ESP oraz ogranicznika prędkości) i tylko 59% za ochronę dorosłych pasażerów (brak m.in. kurtyn powietrznych oraz słaba ochrona w przypadku uderzenia w tył auta).

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<

Seat Exeo, zbudowany na poprzedniej generacji Audi A4, utracił w ostatecznym rozrachunku jedną gwiazdkę przez zbyt twardą strukturę deski rozdzielczej, przez co istnieje wysokie ryzyko obrażeń kolan i ud u kierowcy i przedniego pasażera, mimo iż auto wyposażone jest w poduszkę chroniącą kolana kierowcy. Seat jednak najlepiej wypadł z całej piątki pod względem ochrony dzieci.

Solidnie w testach zderzeniowych wypadł Nissan Cube, który uzyskał niezłe wyniki w każdej kategorii, jednak nieco za niskie w przypadku ochrony dzieci, przez co przyznane zostały tylko cztery gwiazdki. W zderzeniu czołowym dziecko jest bowiem narażone na uderzenie głową w wewnętrzne elementy auta.

Z kolei główną przyczyną czterech gwiazdek u Kii Vengi były problemy z pasami bezpieczeństwa. W przypadku zderzenia czołowego zerwane niemal całkowicie zostaje mocowanie pasa kierowcy przez szynę jego fotela. W przypadku zderzeń przy wyższych prędkościach możliwe jest całkowite zerwanie tego mocowania, co już może skutkować poważnymi następstwami. Zgodnie z zaleceniami Euro NCAP Kia rozpoczęła już akcję wymiany mocowań w autach sprzedanych. Wprowadzone zostały także odpowiednie modyfikacje w nowo produkowanych egzemplarzach.

Wyniki marcowych testów zderzeniowych Euro NCAP:
model
liczba gwiazdek
ochrona dorosłych
ochrona dzieci
ochrona pieszych
systemy bezpieczeństwa
CitroenNemo
Kia Venga
Nissan Cube
Seat Exeo
Toyota Verso
***
****
****
****
*****
59%
79%
83%
77%
89%
74%
66%
64%
81%
75%
29%
71%
84%
57%
86%
55%
64%
56%
50%
69%

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<






Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen Nemo
Citroen Nemo
Cena podstawowa już od: 58 241 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-3dr.
Toyota Verso
Toyota Verso
Cena podstawowa już od: 75 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Kia Venga
Kia Venga
Cena podstawowa już od: 53 490 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport