mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP: Zwycięski Chevrolet, porażka Toyoty

Euro NCAP: Zwycięski Chevrolet, porażka Toyoty

Czy są takie marki samochodowe, o których modelach można z pełnym przekonaniem powiedzieć, iż na pewno są bezpieczne? I na odwrót. Czy o niektórych można z góry być pewnym, że w kwestiach bezpieczeństwa do prymusów nie należą? Teoretycznie mogło by się wydawać, że tak jest, choć najnowsze wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP nieco zmieniają takie proste spojrzenie na te sprawy.

Euro NCAP: Zwycięski Chevrolet, porażka Toyoty
W najnowszej fazie testów zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP próbom zderzeniowym poddanych zostało dwanaście modeli. Jak się okazuje ogólny poziom bezpieczeństwa rośnie, bowiem aż dziesięć z przetestowanych modeli uzyskało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, co jeszcze przed kilkoma laty było nie do pomyślenia. Wprawdzie wciąż pojawiają się głosy, iż rosnąca liczba modeli z maksymalnymi ocenami jest efektem dostosowania się producentów do wymagań Euro NCAP (bezpieczeństwo stanowi bowiem jeden z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe), to jednak nie da się ukryć, że samochody dziś i przed choćby trzema czy czterema laty różnią się znacząco pod względem bezpieczeństwa. Oczywiście na korzyść aut wytwarzanych dziś.

>>Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP<<

Wzrostu poziomu bezpieczeństwa można się było spodziewać, zmiany układu sił, jednak już mniej. Do tej pory Chevrolet nie słynął z bezpiecznych modeli. Najlepszym wynikiem mogła jak dotąd pochwalić się w 2007 roku Captiva, jednak 4 gwiazdki wielkiego powodu do zadowolenia nie przyniosły. Bardziej jednak w pamięci pozostały chociażby testy zderzeniowe Aveo, który w 2006 roku zdobył zaledwie jedną gwiazdkę. Przez ostatnie trzy lata inżynierowie amerykańskiej marki jednak nie próżnowali, czego efekty można właśnie podziwiać. To że Cruze zdobył pięć gwiazdek, to jeszcze żadna rewelacja. Ale jednocześnie uzyskał 96-procentowy wynik za ochronę dorosłych pasażer - jeden z najlepszych w dotychczasowej historii testów Euro NCAP. Do pełni szczęścia w stajni Chevroleta zabrakło jednak pięciu gwiazdek dla Sparka, choć w przypadku małego auta cztery gwiazdki ujmy nie przynoszą. Tym bardziej, że jedna gwiazdka mniej była następstwem nie gorszej ochrony, a braku w standardowym wyposażeniu systemu ESP.
Całkowicie odmienne nastroje panują za to u Toyoty. W tym roku aż trzy modele - Avensis, Prius, a nawet malutkie iQ - cieszyły się już ze zdobycia pięciu gwiazdek. Dlatego wielkie zdziwienie musiał wzbudzić wynik modelu Urban Cruiser. Zaledwie trzy gwiazdki i tylko 58% za ochronę dorosłych pasażerów, to jak na markę słynącą z bezpiecznych modeli dość zawstydzający rezultat.

Poza Toyotą, wszystkie pozostałe przetestowane modele zapewniają wysoki poziom ochrony dorosłych pasażerów, uzyskując w tej części testów ponad 80-proc. rezultat. Obok Chevroleta Cruze, bardzo wysoki wynik zanotował również Opel Astra (95%). Spośród przetestowanej dwunastki nasze dzieci najbezpieczniejsze będą w BMW X1 (86%), a także w Chevrolecie Cruze, Maździe 3 i Oplu Astrze (po 84%). Najgorzej pod tym względem wypadły ponownie Toyota Urban Cruiser oraz Citroen DS3 (po 71%). Z kolei piesi mają największe szanse na przeżycie, gdy wjedzie w nich BMW X1 (63%) bądź Mercedes klasa E (58%), zaś najbardziej poturbowani będą po bliskim "spotkaniu" z modelami Cruze (34%) i Citroenem DS3 (35%). Dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa, gdy wjedzie w tył naszego auta inny samochód, zapewniają nam Chevrolet Cruze, Opel Astra i Volkswagen Scirocco.

Wprowadzenie w tym roku dodatkowej punktacji za obecność w standardowym wyposażeniu niektórych systemów bezpieczeństwa spowodowało, że producenci chętniej wyposażają w nie swoje modele. I tak np. układ ESP dostępny jest we wszystkich modelach poza Chevroletem Spark. Ogranicznik prędkości z kolei dostaniemy bez dopłaty w Citroenie DS3, Peugeocie 5008, Infiniti FX oraz Mercedesie GLK.

marka model
łączna ocena
dorośli
dzieci
piesi
systemy
BMW X1
* * * * *
87%
86%
63%
71%
Chevrolet Cruze
* * * * *
96%
84%
34%
71%

Chevrolet Spark 

* * * *
81%
78%
43%
43%
Citroen DS3
* * * * *
87%
71%
35%
83%
Infiniti FX
* * * * *
86%
77%
44%
99%

Mazda 3

* * * * *86%
84%
51%
71%
Mercedes GLK
* * * * *89%
76%44%
86%
Mercedes klasa E
* * * * *86%
77%
58%
86%
Opel Astra
* * * * *95%
84%
46%
71%
Peugeot 5008
* * * * *89%
79%
37%
97%
Toyota Urban Cruiser
* * *58%
71%
53%
86%
Volkswagen Scirocco
* * * * *87%
73%
53%
71%

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa E
Mercedes Klasa E
Cena podstawowa już od: 184 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Opel Astra
Opel Astra
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Cena podstawowa już od: 95 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.
BMW X1
BMW X1
Cena podstawowa już od: 129 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.
Peugeot 5008
Peugeot 5008
Cena podstawowa już od: 94 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Citroen DS3
Citroen DS3
Cena podstawowa już od: 66 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport