mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP doceni najnowsze systemy bezpieczeństwa

Euro NCAP doceni najnowsze systemy bezpieczeństwa

Euro NCAP - instytucja przeprowadzająca niezależne testy zderzeniowe i generalnie promująca wprowadzanie na rynek bezpiecznych aut - będzie już wkrótce nagradzać te modele, które w swoim wyposażeniu posiadają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ochrony pasażerów.

Euro NCAP doceni najnowsze systemy bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo jest dziś jednym z głównych kryteriów przesądzających o wyborze danego modelu. Dlatego nie dziwi, iż obecnie producenci samochodów prześcigają się w wymyślaniu i wprowadzaniu do sprzedaży coraz to nowszych rozwiązań, których głównym zadaniem jest ochrona podróżujących autem osób, choć nie tylko, przed skutkami ewentualnej kolizji.

Docenia to również i Euro NCAP, choć w nieco ograniczonym zakresie, przyznając podczas przeprowadzanych testów zderzeniowych dodatkowe punkty za znajdujące się w wyposażeniu standardowym ESP, ogranicznik prędkości oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa.

Te trzy systemy to jednak niewielka część tego, co można dziś znaleźć na liście wyposażenia niektórych modeli, a co ma zminimalizować ryzyko wypadku oraz zmniejszyć ewentualne jego następstwa. Systemy ostrzegające o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), monitorujące tzw. martwe pole (Blind Spot Monitoring), monitorujące zmęczenie kierowcy (Attention Assist), uruchamiające automatycznie hamulce w razie potrzeby (Autonomous Braking), czy wreszcie wzywające pomoc w razie wypadku (Emergency Call) pojawiają się coraz częściej w nowych autach różnych marek. Jednak, coraz większa ich liczba oraz brak jakiegoś szerszego rozeznania ich działania powodują, że wielu kierowców nie orientuje się co do ich faktycznych zalet.


Dlatego właśnie Euro NCAP postanowiło wyjść takim kierowcom na przeciw wprowadzając do swoich testów nową ocenę, która będzie uzupełniała obecnie istniejący system ocen. Nie wszystkie modele zostaną jednak jej poddane, a jedynie te, które uzyskały minimum trzy gwiazdki. Co więcej, ponieważ większość tego typu technologii dostępnych jest obecnie tylko w modelach z wyższej półki, a często także jako dodatkowe wyposażenie, Euro NCAP będzie namawiać producentów, by ci zaczęli stosować je na szerszą skalę.

Nieco inaczej będzie też wyglądać system oceniania tego typu nowych rozwiązań. Ponieważ większość z nich to nowe technologie, dla których nie opracowano jeszcze standardów ich oceniania, Euro NCAP wprowadzi tu inne metody. Nie będzie fizycznych testów poszczególnych systemów w laboratoriach czy na torach testowych, a ocena opierać się będzie na danych dostarczonych przez producentów po ich analizie przez niezależnych ekspertów. Sprawdzą oni, w jakich sytuacjach dany system bezpieczeństwa będzie wykorzystywany, czy często występuje on w realnym świecie oraz w końcu czy jego działanie przyczyni się do znacznej poprawy bezpieczeństwa.


Pierwszą grupę przetestowanych modeli z oceną za dodatkowe systemy bezpieczeństwa poznamy najprawdopodobniej przy okazji październikowej wystawy samochodowej w Paryżu.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport