mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Euro NCAP: pierwszy crash-test chińczyka

Euro NCAP: pierwszy crash-test chińczyka

Niezależna instytucja, Euro NCAP, sprawdzająca poziom bezpieczeństwa nowych modeli na europejskim rynku właśnie poddała testom zderzeniowym pierwsze auto pochodzące z Chin. Sprawdź, jak próby zderzeniowe przeszedł Landwind CV9, a także dwanaście innych modeli, jakie wpadły w ręce specjalistów od rozbijania samochodów.

Euro NCAP: pierwszy crash-test chińczyka

Test zderzeniowy Landwinda CV9 nie jest pierwszym podejściem do zaliczenia europejskich norm bezpieczeństwa przez auto tego chińskiego producenta. Pięć lat temu, podobne testy zderzeniowe, tyle że organizowane przez niemiecki automobilklub ADAC, przechodził już bowiem SUV chińskiej marki. Ówczesne wyniki były katastrofalne, a w podsumowaniu testu można było przeczytać, że ten model Landwinda nie powinien zostać dopuszczony do sprzedaży w Europie. I rzeczywiście, to w głównej mierze bardzo słaby poziom bezpieczeństwa Landwinda sprawił, że choć w kilku krajach (także w Polsce) powstały przedstawicielstwa tej chińskiej marki, to jednak nie zagrzały one zbyt długo tu miejsca.

Po pięciu latach Landwind, tym razem z vanem CV9, będzie chciał ponownie zawojować Europę. Auto zostało tak skonstruowane, by spełniać różne wymaganie kierowców ze Starego Kontynentu, a także by sprostać rygorystycznym wymogom bezpieczeństwa. I choć oficjalna sprzedaż CV9 na kontynencie europejskim jeszcze nie ruszyła, to już można składać zamówienia, a pierwsze egzemplarze kosztującego niecałe 13 tys. euro auta już docierają do nabywców. Wśród jednych z pierwszych nabywców znalazła się organizacja Euro NCAP, a zakupione auta zostały po to sprowadzone, by je rozbić i tym samym sprawdzić ich poziom bezpieczeństwa.

Chęć wymazania z pamięci Europejczyków poprzedniego wrażenia udała się, ale tylko w minimalnym stopniu. Landwind CV9 otrzymał dwie gwiazdki i niewielkim pocieszeniem jest fakt, że niewiele brakowało do wyniku trzygwiazdkowego. W Europie przywykliśmy już do tego, że większość modeli zdobywa maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, a gorszy rezultat jest traktowany jako wpadka producentów, którzy często podejmują się przeprowadzenia dodatkowych modyfikacji w samochodzie, by uzyskać maksymalną ocenę.

Słaby wynik Landwinda to w dużej mierze wina słabego poziomu wyposażenia auta. Testowany egzemplarz nie miał na wyposażeniu ani bocznych poduszek powietrznych, ani kurtynowych, ani systemu ESP. Do tego należy dodać mało wytrzymałą strukurę nadwozia, która ledwo co wytrzymała uderzenie. Jak można przeczytać w szczegółowych wynikach crash-testu Landwinda, gdyby uderzenie nastąpiło przy nieco większej prędkości groziłoby to kabina pasażerska mogłaby zostać poważnie zdeformowana. Ponadto podczas uderzenia bocznego, otworzyły się troje drzwi, również poważnie zwiększając ryzyko obrażeń siedzących w środku pasażerów.

Wśród trójki aut, które również nie zdobyły pięciu gwiazdek, a tylko cztery znalazły się Jaguar XF, Nissan Micra oraz Volkswagen Amarok. O ile w przypadku Jaguara można ten wynik traktować jako pewnego rodzaju rozczarowanie, w przypadku Micry rezultat do zaakceptowania, zaś dla pickupa Volkswagena jest to powód do zadowolenia. Słaby wynik Jaguara to przede wszystkim niższy poziom ochrony dorosłych pasażerów oraz dzieci. Na szczególne ryzyko jesteśmy narażeni w tzw. teście zderzenia ze słupem, a także, gdy uderzy w nas od tyłu inny pojazd. Średni wynik malucha Nissana raczej trudno przypisać jakiemuś jednemu konkretnemu powodowi. Micra wypadła średnio we wszystkich testowanych kategoriach i łączna ocena wydaje się być sprawiedliwa. Volkswagen Amarok może za to się cieszyć najlepszym wynikiem ze wszystkich dotychczas przetestowanych pickup w kategorii zderzenia z pieszymi. Cztery gwiazdki natomiast to efekt słabszej ochrony klatki piersiowej kierowcy i przedniego pasażera w zderzeniu bocznym.

Pięć gwiazdek natomiast, gwarantujący teoretycznie najwyższy poziom bezpieczeństwa, w ostatniej fazie testów Euro NCAP uzyskały Audi A1, Ford C-Max oraz Grand C-Max, Kia Sportage oraz Venga, Mini Countryman, Opel Meriva i Volkswagen Passat oraz Sharan.

Na uwagę zasługuje tu Kia Venga. Koreański model był już testowany zaraz po wprowadzaniu do sprzedaży na początku tego roku, jednak wówczas kilka wpadek spowodowało, że auto uzyskało cztery gwiazdki. Kia przeprowadziła stosowne modyfikacje w aucie i po ponownych próbach zderzeniowych Venga może się już szczycić maksymalną liczbę otrzymanych gwiazdek.

Najbezpieczniej kierowca oraz przedni pasażer mogą się czuć, patrząc na uzyskane małe punkciki, w Fordzie Grand C-Max oraz Volkswagenie Sharanie. Jeśli najważniejsze jest dla nas zdrowie naszych milusińskich to w pierwszej kolejności powinniśmy przyjrzeć się obu modelom Kii oraz Citroenowi C4. Teoretycznie z najmniejszymi obrażeniami w przypadku najechania przez auto wyjdą ci piesi, których uderzyły Kia Venga i Mini Countryman.


modelłączny wynik
ochrona dorosłych
ochrona dzieci
ochrona pieszych
systemy bezpieczeństwa
Audi A1
* * * * *
90%
79%
49%
86%
Ford C-Max* * * * *92%83%50%71%
Ford Grand C-Max* * * * *96%81%50%71%
Jaguar XF* * * *78%65%43%71%
Kia Sportage* * * * *93%86%49%86%
Kia Venga* * * * *89%85%64%71%
Landwind CV9* *34%45%31%29%
Mini Countryman* * * * *84%83%
63%
71%
Nissan Micra* * * *84%79%58%57%
Opel Meriva* * * * *89%
77%55%86%
Volkswagen Amarok* * * *86%64%47%57%
Volkswagen Passat* * * * *91%77%54%71%
Volkswagen Sharan* * * * *96%80%46%71%

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Cena podstawowa już od: 94 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-4dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Opel Meriva
Opel Meriva
Cena podstawowa już od: 55 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Nissan Micra
Nissan Micra
Cena podstawowa już od: 37 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Kia Sportage
Kia Sportage
Cena podstawowa już od: 75 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan
Cena podstawowa już od: 116 690 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Ford C-Max
Ford C-Max
Cena podstawowa już od: 68 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Jaguar XF
Jaguar XF
Cena podstawowa już od: 199 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Volkswagen Amarok
Volkswagen Amarok
Cena podstawowa już od: 173 123 PLN brutto
Dostępne nadwozia: pick-up-4dr.
Kia Venga
Kia Venga
Cena podstawowa już od: 53 490 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
MINI Countryman
MINI Countryman
Cena podstawowa już od: 88 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Komentuj:

marko1 2010-11-25

To tylko testy a życie pisze nam inne scenariusze a poza tym Kie trzeba pochwalić że nie odstaje a równa do najlepszych pod względem bezpieczeństwa.

~cypis 2010-11-25

Dziękuje bardzo za poprawienie. Jeszcze tylko wiersz dla Audi A1 jest wyrównywany inaczej od pozostałych, ale to już szczególik.

~cypis 2010-11-25

Autorowi artykułu zbrakło chyba elementarnej wiedzy o sposobie robienia tabelek HTMLowych, "Dzięki" temu moja przeglądarka przy Audi A1 nie pokazuje nic, a dwie gwiazdki wypadają przy Mini Countryman. Drogi autorze artykułu, tabelka w HTML może mieć więcej niż dwa wiersze i do ich separowania nie służą tagi łamania linii.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport