mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > European Road Transport Show 2003

European Road Transport Show 2003

Trwające od 16 do 25 października targi European Road Transport Show 2003 w Amsterdamie to jedno z największych wydarzeń, które dotyczy samochodów wykorzystywanych w biznesie. Na ponad 56 000 m2 prezentowało się 270 wystawców z całej Europy.

European Road Transport Show 2003

Premierowe trio
Niemal równocześnie na trzech stoiskach różnych marek odbyła się premiera jednego modelu samochodu. Jak to możliwe? Renault odsłoniło nowego Mastera, Opel nowe Movano, a Nissan nieznany u nas zupełnie model Interstar. W istocie wszystkie te samochody są rozwinięciami swoich poprzednich wersji. Niemal identyczne, z zewnątrz różnią się od siebie jedynie stylizacją wlotu powietrza. Opel przeniósł również przednie kierunkowskazy na przedni zderzak, dwaj pozostali bracia mają je tuż pod reflektorami. Samochody zostały poddane faceliftingowi i w porównaniu do poprzedników mają nowe wnętrze, z niezbyt poważnymi modyfikacjami. Do najistotniejszych należy przeniesienie drążka zmiany biegów na kokpit, wykorzystanie nowych materiałów i stylistyczne zmiany na desce rozdzielczej. We wszystkich montowane są silniki common–rail o pojemnościach od 1,9 do 3,0 o mocach od 82 do 136 KM.
Niemiec tylko z Polski
Volkswagen nareszcie dokonał wymiany swojego najmniejszego samochodu dostawczego Caddy , które dotychczas bazowało na konstrukcji VW Polo. Teraz urosło i jest bardzo podobne do większego od Polo Tourana.Duża część konstrukcji samochodu jest wspólna właśnie z Touranem i VW Golf piątej generacji. Nowe Caddy rzuca wyzwanie bardzo popularnym samochodom francuskim (Kangoo, Berlingo) i chce być od nich lepszy. Jako pierwszy w tej klasie aut oferuje siedem miejsc pasażerskich. Dla Caddy przewidziano na razie 4 silniki: dwa benzynowe 1,4 i 1,6 o mocy 70 i 102 KM i dwa wysokoprężne 2,0 SDI o mocy 70 KM i turbodiesel 1,9 TDI rozwijający moc 104 KM. Caddy jest oferowany zarówno jako całkowicie przeszklone kombi a także jako furgon. Informacja niezwykle istotna dla nas: światowy popyt na Caddy ma zaspokajać wyłącznie fabryka w Poznaniu. To drugi nowy model niemieckiego koncernu, po VW Transporterze (w wersji podwójna kabina na ramie) który będzie produkowany tylko w Polsce. Jako nowość Volkswagen pokazał również nowego transportera z napędem na 4 koła ze sprzęgłem Haldex zamiast sprzęgła wiskotycznego. Zmieniono, zatem również nazwę konfiguracji 4×4 z Syncro na 4MOTION. Uniwersalność Transportera, jakość jego wykonania były też najważniejszymi powodami dla których Transporter uzyskał tytuł Van of the Year 2004
Nowy stary Nissan
Zawoalowaną premierę zorganizował Nissan. Chcąc uzupełnić swą gamę samochodów dostawczych o najlżejszy pojazd dokonał kolejnego (po Masterze – Interstar i Traficu – Primastar) importu z rodziny Renault. W ten sposób zamiast francuskiego Kangoo w Amsterdamie objawił się Nissan Kubistar. Mimo, że jest to po prostu Kangoo z logo Nissana przedstawiciele japońskiego koncernu skrzętnie unikali jakichkolwiek porównań. By w pełni pokryć rynek samochodów użytkowych promuje się nadal lekką ciężarówkę Atleon o DMC od 3,5 do 15 t. Ładowność może wynosić od 1,42 t do 10,84 t. Wyposażane są w czterocylindrowe silniki o pojemności 2953 cm3 i 3989 cm3 o mocy 118 KM (272 Nm) i 135 KM (420 Nm). Wersje 7,5-tonowe i cięższe wyposażane są w silniki 6 litrowe o mocy do 450 KM.
Francuzi bardziej mobilni
Kangoo już od dwóch lat może pochwalić się wersją z napędem na 4 koła. Citroen całkiem niedawno prezentował „uterenowioną” wersję Berlingo XTR. Jednak ani Citroen ani Peugeot nie zdecydowały się na rozpoczęcie masowej produkcji samochodów 4×4. Nie znaczy to, że nie są one dostępne. Odpowiednimi modyfikacjami zajmuje się francuska firma DANGEL. Na targowych stoiskach Citroen prezentował Berlingo 4×4, Peugeot zaś większego Boxera 4×4. Oba pojazdy wyposażane są przez DANGEL w sprzęgło lepkościowe automatycznie dołączające napęd tylnej osi. Niczym prawdziwy pojazd terenowy mają również blokadę mechanizmu różnicowego a nawet reduktor (1:0,6). Pojazdy są odpowiednio podwyższane, dzięki czemu zwiększają się ich kąty najazdu i zejścia. Zwiększa się również zdolność brodzenia. Samochody koncernu PSA zmieniane na terenówki muszą być wyposażane w silniki wysokoprężne, ponieważ tylko one posiadają odpowiednio wysoki moment obrotowy by sprawnie poruszać się z niskimi prędkościami po wybojach.
Fiata-Strada
Na stoisku Fiata główną rolę grał odświeżony nieco Fiat Strada. Konstrukcja, która pojawiła się w Brazylii równocześnie z fiatem Palio, nie trafiła jeszcze do Polski. W ubiegłym roku była prezentowana w Lipsku jako europejski debiut. Teraz w odświeżonej wersji można ją było oglądać w Amsterdamie. Strada jest zgrabnym pick-upem, mogącym przyciągnąć tych samych klientów, którym podobała się Skoda Felicja pick-up. Uzyskał design nowego Fiata Albea i elementy wyposażenia wersji Malibu, znane z Doblo. Strada może być wyposażana w benzynowy silnik 1,2 o mocy 60 KM, wysokoprężny 1,9 D o mocy 63 KM i turbodiesla 1,9 JTD osiągającego moc 80 KM. Fiat przywiózł też do Amsterdamu również modele Ducato na 4-metrowym rozstawie osi, które mają uzupełnić gamę dostawczych fiatów o największe pojazdy.
Mercedes zwycięzcą
Na stoisku Mercedesa tuż pod zaimprowizowaną sceną wystawiano bogatą gamę nowych Vito i Vaneo. Samochody trafiają już do sieci dystrybucyjnej Daimler Chrysler w Polsce i wkrótce każdy będzie miał możliwość poznać ich zalety. W stosunku do poprzednika sporo zmieniono we wnętrzu czyniąc go bardziej ergonomicznym i eleganckim. Nadwozie wystylizowano bardzo elegancko– upodabniając je w detalach do samochodów osobowych koncernu. Królem stoiska był Mercedes Actros – nowo wybrana ciężarówka roku 2004. Nowy Actros rozszerza również gamę zastosowań, do których można go adoptować. Dzięki wzmocnionej ramie i napędowi 6×6 i 8×4/8 wkracza w sektor budowlany. W Amsterdamie prezentowano również pięcioosiowy prototyp Actrosa 5044 z napędem 8×8 ze środkową osią podnoszoną, skonstruowany specjalnie na potrzeby rynku holenderskiego.
Wiele IVECO o nic
Iveco przygotowało w Amsterdamie jedno z największych stoisk. W czerwonej poświacie, niczym w amsterdamskim Red Light District prezentowano wszystkie modele dostępne w rodzinie IVECO. Wśród nich była tylko jedna ciężarówka pokazywana po raz pierwszy. Istniała ona, co prawda w ofercie marki, ale dotychczas funkcjonowała jedynie jako rysunek techniczny. W Amsterdamie pokazano IVECO EuroCargo z kabiną załogową. Pojazd ma szansę przyjąć się w służbach komunalnych i ratowniczych, tak gdzie ciężarówki włoskiego producenta zyskały sobie uznanie.
Renault Trucks - konkurecja sama dla siebie?
Ekspozycję Renault Trucks otwierały dwa różne modele: Magnum i… Master. Ciężarowe Renault przygarnęło pod swoje skrzydła również samochody dostawcze, tak by móc oferować pełną gamę samochodów użytkowych. Tuż obok siebie ustawiono również budowlanego Keraxa w konfiguracji 8×8 i Premium, które w nowej wersji LANDER ma pokryć niszę na ciężarówki budowlane do lżejszych zastosowań – takie, których zadaniem jest dojazd na plac budowy, a nie praca w trudnym terenie. Czy nie będzie to konkurencja dla cięższych Keraxów i mniejszych terenowych Midlum? Premium oferowane jest z 11 litrowym silnikiem dCi w czterech poziomach mocy od 265 do 420 KM – łączone z 9-biegową skrzynią ZF. Premium LANDER Posiada wzmocnioną ramę, mechaniczne zawieszenie – występuje w konfiguracjach 6×2 i 4×2, a także jako ciągnik siodłowy. Standardowo wyposażany jest w kabinę dzienną, choć można zamówić przedłużoną wersję.
Scania – Longline do produkcji
Perłą w koronie na stoisku była Scania z kabiną Longline z szesnastolitrową widlasta ósemką o mocy 580 KM, prezentowana już w ubiegłym roku jako pojazd testowy. Opinie na temat ciężarówki były na tyle przychylne, że Szwedzi podjęli się seryjnej produkcji gigantycznych kabin – prezentując je w Amsterdamie już jako pojazd gotowy do sprzedaży. Nadwozie bazuje na szkielecie standardowej kabiny R, jest jednak od niej znacznie dłuższe. Dzięki wygospodarowaniu ogromnej przestrzeni wyposażenie obejmuje kuchenkę mikrofalową, lodówkę, ekspres do kawy i zlewozmywak z bieżącą wodą. Montowane są również szuflady na wyposażenie kuchni… Oczywiście jest telewizor i DVD. Słowem marzenie każdego truckera...

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport